Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1392
Har seg slik at jeg plutselig har 3 uker uten forelesninger i slutten av mars/starten av april. Jeg har også en venn som studerer i Sydney, så jeg kan mest sannsynlig bare sove på sofaen hans. Eneste problemet er at han går på skole og vil jo være borte endel. Men jeg håper at det skal være en smal sak og utforske Sydney alene og møte nye folk og alt det der!

Det jeg lurer mest på er det med visum, tar det lang tid å skaffe seg visum. Ser det er ganske mange nettsteder som tilbyr elektronisk søk på visum. Men jeg vil jo nødig gi ut så viktig info som pass nr osv hvis jeg ikke vet at siden er legit. Er det noen som har erfaring er?

Og så lurer jeg selvfølgelig på om noen har noen puber/steder/strender/surfing alt som kan være spennende av en ny kultur/kunst/musikk!

Og hvordan er prisene der nede, sånn på restaurant, utepils, pils i butikk. Generelt altså
Her søker du visum; http://www.immi.gov.au/visawizard/ .
Vær nøye og ærlig når du fyller ut skjemaene, de er ekstremt omstendelig på immigrasjonen.

Jeg brukte over en time på å komme meg gjennom, måtte gjennom to kryssforhør og utvidet bagasjesjekk, men det kan skyldes at jeg hadde vært innom India, Thailand og Kina før jeg dukket opp.
De er utrolig redd for innførsel av organisk materiale, så sørg for at du ikke engang har litt jord på skoene dine.

Søknaden koster rundt 400,- og tok i mitt tilfelle 4 dager(Working Holiday visum), man får kun elektronisk visum, du trenger ikke få tilsendt noe i posten så vidt jeg husker.


Var aldri innom Sydney, så kan ikke hjelpe deg med noe der, men generelt er prisnivået omtrent likt som Norge, ikke forvent en billig ferie.
Sist endret av The Great Catsby; 26. januar 2012 kl. 02:06.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Og så lurer jeg selvfølgelig på om noen har noen puber/steder/strender/surfing alt som kan være spennende av en ny kultur/kunst/musikk!

Og hvordan er prisene der nede, sånn på restaurant, utepils, pils i butikk. Generelt altså
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at du kommer til å få tre utrolig kule uker i Sydney. Skal nevnes at du reiser down under i løpet av deres høstmåneder, så du kommer helt sikkert til å oppleve noen dager med regn og labre temperaturer, men det kommer ikke til å gjøre noe. Sydney er fullstappet med gode uteplasser som tilfredsstiller de aller fleste. Vil man ha en rolig kveld med muligheten for å prate uten å måtte rope hverandre i ørene, har man koselige puber som for eksempel The Norfolk og The Old Fitzroy, som har øl Australsk øl til mellom 30-50 kroner; anbefaler deg å smake på Tooheys, VB og Resch's. Skal du ha Carlsberg eller Budweiser må du belage deg på å betale litt mer.

Velger du vin, anbefaler jeg deg her også å kjøpe av den "lokale" typen. Ei flaske med standard Chardonnay koster mer der enn hjemme i Norge.

En ting du bør merke deg med en gang er at de har utrolig streng dresskode, og er enda strengere når det kommer til promille. Du vil helst stille opp med fine sko (ikke sneakers), skjorte og lav promille. Selv om temperaturen tilsier at du vil gå med sandaler, shorts og hawaiiskjorte, kan du legge det på hylla - i hvert fall frem til du skal på stranda.

Ønsker du en kveld med tilstander som på Magaluf, Agia Napa og alle andre partyplasser, drar du til King's Cross. Der er det horer, dop og bråk, alt etter hvor mye penger du har. Selv fikk jeg nok etter å ha opplevd én kveld der. Møkkaområde.

Når det gjelder surfing har du mange muligheter - du er jo tross alt i et land kjent for gode surfeforhold. Jeg regner med du har hørt om Bondi Beach, og dens gode bølger? Dropp den stranden. Det er "kø" på de gode bølgene, umulig å finne ledig strand og plagsomt mange turister. Om du vil ha god stemning, fine bølger og en koselig tur, foreslår jeg at du tar båt fra Darling Harbour bort til Manley Beach. Båtturen tar 30 minutter, og så må du gå i rundt 5 minutter for å nå stranden. Freshwater Beach har også veldig gode surfeforhold, men ligger litt lenger unna. Bruk Surf-forecast på forhånd, slik at du vet hvordan forholdene er den dagen du har planlagt å surfe - kjedelig å møte opp på stranda for så å finne ut at vannet er helt stille.

Prisene i Sydney er ikke så veldig forskjellige fra de du finner i butikkene i Norge. Matbutikken du burde se etter, og som vil gi deg varer til billigst mulig pris er Coles - du vil spare en god del penger bare i løpet av de tre ukene du skal være der. 250 gram biff til 3 dollar er billig! Mens du er i Sydney, bør du ligge unna bananer. Jeg hadde fryktelig lyst på bananer etter en fin joggetur rundt Moore Park. Da jeg kom til Coles oppdaget jeg at det kostet 14 dollar for en kilo med bananer!?

Er du glad i klær og mote kommer du til å digge Sydney. Prisnivået er generelt sett lavt.

Hvis du har god tid, og kompisen din har fri, anbefaler jeg deg på det sterkeste å dra på en roadtrip langs østkysten, oppover mot Brisbane. Rett før du kommer til Brisbane, kommer du til å kjøre gjennom en "surfeby" med navnet Byron Bay. Her var det gode surfeforhold og utesteder med likesinnede folk. Er du liberal i forhold til narkotika kan jeg også anbefale å bo på Arts Factory. Dette er en backpacker-lodge med sengeplasser til rundt 15 dollar natta, avhengig av hvordan du vil bo. Selv bodde jeg og følget i en tipi med noen andre backpackere, noe som ble veldig festlig ettersom vi fant ut at de andre delte vår interesse for jazztobakk.

Taxi i Sydney er noe dritt. Det er null vits å ringe etter taxi, i hvert fall om du ønsker å komme fram til en plass i tide.

Er det noe du lurer på får du skrike ut, så skal jeg svare så godt jeg kan.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Her søker du visum; http://www.immi.gov.au/visawizard/ .
Visum-info
Vis hele sitatet...
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
MASSE NYTTIG
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar, setter veldig pris på det. Har fått med meg en kar til som blir med nedover. Skal reise direkte fra Oslo, og skal ikke ha med noe annet enn klær og elektronikk.

Skal prøve å sjekke ut så mye av det du nevner, gleder meg

Et par spørsmål som går på sånt rent reisemessig. Man trenger vel bare visum til Sydney selvom man mellomlander og bytter fly i 2 andre land og?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kun visum til Sydney, ja. Jeg kan dog ikke huske å søkt visum på forhånd. Mener jeg bare fyllte ut et slikt "passenger card" på flyet når det skulle inn mot landing. (Kan dog være jeg søkte på forhånd uten at jeg husker det, turen var planlagt et halvår på forhånd, og det er noen år siden.)

Det australske folk er utrolig imøtekommende, du står ikke i en heis med en fremmed uten å holde en samtale f.eks. Så ensom trenger du nok ikke engste deg for å bli. Ellers har mandelbrot oppsummert ganske bra. Vil også anbefale deg å prøve biff av kenguru mens du er der(med mindre du er vegetar). Er det beste kjøttet jeg hittil har smakt. Veldig spennde smak. Er mye godt øl og god mat i Cockle Bay, du kan forøvrig ta Water Taxi til Manly Beach derfra. Mener de har seasafari der også. Og shopping finner du overalt.

God tur!
Sist endret av McHoover; 8. februar 2012 kl. 21:20.