Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5854
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Hei!

Jeg har en kompis, og vi har opp gjennom tidene vært på ganske mange festlige turer sammen. Premissene er at vi drikker oss litt over snittet fulle, og finner så et reisemål, og bestiller tur. Spontant, og helt uten planlegging.

Etter en tur på byen i går, hadde vi en pirattaxi hjem, hvor sjåføren var fra Iran, og så gikk det som det måtte gå, nå sitter vi med to billetter til Iran. Jeg har aldri vært skeptisk før foran noen turer jeg har vært på, men nå kjenner jeg det kribler i magen, og jeg er virkelig i tvil om vi har tatt oss vann over hodet med dette prosjektet.

Det jeg lurer på, er om det er noen freaks som har noen som helst førstehåndsinformasjon om Iran? Familie der, flyktning, feriert der, etc? Jeg er igrunn ikke ute etter alle advarsler fra folk som bare har lest nyhetene, de har jeg allerede lest selv. Og tror dere dette på noen som helst måte kan gå bra?

-Ja, jeg har lest meg opp rundt skikk og bruk i muslimske land.
Dere gjennomfører bestillingen på en festling måte ja, dere må ha et morro liv
Har dere foreksempel prøvd å googla litt om feriering i Iran? Og hvor i Iran skal dere? Har dere bare tur-retur biletter, eller hotell og alt? Hvor lenge skal dere være der?
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Trådstarter
Livet blir hva man gjør det til. Det har sine fordeler og ulemper å være så impulsiv, men jeg tror ikke jeg ville hatt det på noen annen måte.
Jeg har googlet masse, men finner ganske lite, annet enn at man ikke skal kysse andre menn, ikke innlede forhold med muslimske kvinner, ikke drikke, ikke ha det gøy på tradisjonelt, vestlig vis basically. Det er ganske mange måter å gi seg selv dødsstraff på der nede virker det som :-/
Her har du jo litt lesestoff om landet: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=506214
men hvor lenge skal dere være? Og har dere sted å bo der nede?
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Trådstarter
Vi skal være der i 8 dager. Har ingen planer hva hotell angår, sånt har vi pleid å ta på sparket tidligere, men det er kanskje ikke like enkelt i Iran. Ser ut som vi må fylle ut hotell på visum-søknaden.
kult, når reiser dere?
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Trådstarter
I starten av februar.
Jeg håper visumet ditt til Iran er i orden, eller booket du biletter uten å tenke på det? Just in case...her er adressen, Drammensveien 88E, Oslo. Og btw...du må sende passet ditt til den Iranske ambassaden for å få visumet.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Trådstarter
Visumet er på ingen måte ok Dette blir bare ett av mange hindringer føler jeg. Føles vel igrunn som at det eneste som kunne komplisert dette ytterligere, var om vi dro til Afghanistan eller Kongo.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg håper ingen av dere er kristne for da er dere i faresonen for å bli utført jihad på.
Sist endret av uaexed; 18. desember 2011 kl. 00:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg håper ingen av dere er kristne for da er dere i faresonen for å bli utført jihad på.
Vis hele sitatet...
Iran er faktisk hakket meir tolerante enn det.

Kjenner fleire som har vore der, og dei har ikkje opplevd problemer med det. Sjølvsagt held ein seg unna alkohol offentleg, og all mat og drikke under Rammadan tar ein på hotellrommet eller annan privat plass. Det er imidlertid ikkje forbudt å bryte Rammadan, men å gjere det offentleg er ikkje nødvendigvis taktisk...
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Trådstarter
Nei, vi er vel heller veldig anti-religion. Noe som kan bli en utfordring. Jeg sliter også med å takle autoriteter og undertrykking, så jeg tror dette kan bli det vanskeligste jeg har gjort i hele mitt liv. Men det er altså ingen her som har vært der nei? Som har noe useful info? :-/
Det står endel her: http://wikitravel.org/en/Iran


Lykke til med reisen din.
http://wikitravel.org/en/Iran#Stay_safe

Der har du en opplysende artikkel om hvordan det er for turister å reise til Iran.
søk etter coachsurfing på nett, så finner dere garantert et sted å bo når dere er nede der. Og dere får sikker masse tips hos de dere evt. bor hos!
Cookie Monstah ^_^
jeg syntes dere fortjener et "lykke til og ha en fin ferie".
Iran er vel ganske ille noen steder i landet, men er vel noen byer som ikke er styrt av al qaida?
dere finner helt sikkert på noe, garantert.
Har ikke vært der selv, men har sett bilder fra broren til en kamerat som bodde der i 2 år. så sykt fett ut.
Jaaa, det er faktisk sånn at - ja - Iran har et strengt muslimsk styresett når det kommer til myndigheter - men: landet er faktisk en kombo av semi-demokrati og teokrati..(!)

Pluss når det gjelder sjølve folket + samfunnet, har de et ganske annet syn på jihad-konseptet enn andre steder. Så dèt å bli redd for å bli påført jihad er ikke nødvendig.
Folket er langt mer velutdannet enn mange omkringliggende land, og sjiamuslimene er vel ikke de mest jihad-gira (tror jeg, ikke giljotinèr meg hvis jeg tar feil )

Sier dette her for å støtte Slashdot sitt innlegg'...
Iran er faktisk hakket meir tolerante enn det.

Kjenner fleire som har vore der, og dei har ikkje opplevd problemer med det. Sjølvsagt held ein seg unna alkohol offentleg, og all mat og drikke under Rammadan tar ein på hotellrommet eller annan privat plass. Det er imidlertid ikkje forbudt å bryte Rammadan, men å gjere det offentleg er ikkje nødvendigvis taktisk...
Vis hele sitatet...
Kjenner en del iranere, persere kan du også kalle dem... Dæven.. kult folk, bra land, antikk historie som få andre!!
Også Tradisjoner fra antikken for toleranse, "opplysthet" og vitenskap (du ser det bl.a. i atomprogrammet deres f.eks- men dèt var vel ett rimelig dårlig eks, så.. )
Sist endret av aeon_illuminate; 18. desember 2011 kl. 01:12.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Hei!

Jeg har en kompis, og vi har opp gjennom tidene vært på ganske mange festlige turer sammen. Premissene er at vi drikker oss litt over snittet fulle, og finner så et reisemål, og bestiller tur. Spontant, og helt uten planlegging.

Etter en tur på byen i går, hadde vi en pirattaxi hjem, hvor sjåføren var fra Iran, og så gikk det som det måtte gå, nå sitter vi med to billetter til Iran. Jeg har aldri vært skeptisk før foran noen turer jeg har vært på, men nå kjenner jeg det kribler i magen, og jeg er virkelig i tvil om vi har tatt oss vann over hodet med dette prosjektet.

Det jeg lurer på, er om det er noen freaks som har noen som helst førstehåndsinformasjon om Iran? Familie der, flyktning, feriert der, etc? Jeg er igrunn ikke ute etter alle advarsler fra folk som bare har lest nyhetene, de har jeg allerede lest selv. Og tror dere dette på noen som helst måte kan gå bra?

-Ja, jeg har lest meg opp rundt skikk og bruk i muslimske land.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke vært der selv, så jeg baserer det jeg skriver nå på mine opplevelser med iranske klassekamerater, naboer og venner.

Iranere er veldig, og da mener jeg veldig med stor V, gjestfrie folk. Jeg blir i gjennomsnitt invitert på middag en-to ganger i uken til mine iranske naboer, og dette er også noe som er vanlig i hjemlandet deres. Som en hvit turist vil du med stor sannsynlighet komme til å bli invitert hjem til folk du blir kjent med, hvertfall om du er i en by som ikke mottar veldig mange turister (Det er f.eks større sjans å bli invitert hjem hos en familie i Tabriz enn i Esfahan om vi skal tro mine iranske venner).

En annen ting som er spesielt med iranere er dette med taarof. Det er litt vanskelig å forklare i korte trekk, men det dreier seg om høflighet. For eksempel, du tar taxi fra Borj-e Azadi til hotellet ditt i Tehran, men sjåføren nekter å ta imot betaling når du tilbyr han de få kronene det koster. Ved å kjenne til prinsippet om taarof, vet du at han ikke vil ta imot betaling av høflighet, han mener at "gleden var på min side, det er ikke så farlig (du kommer sikkert til å høre 'Ghabeli nadare' - det er ingen stor sak"), men selfølgelig skal du betale. Han nekter å motta betaling, du insisterer, han nekter, du insisterer, og han tar imot betalingen. En annen eksempel er om du er med noen iranske folk og skal inn i dør.

Et annet eksempel er om du kjøper en vare, og butikkeieren sier "Det er greit, varen er verdiløs". Igjen, butikkeieren skal ha betaling, men han driver med taarof. Spill med, og insister på å betale. Du kan også si 'taarof nakonid' som betyr "vennligst ikke bruk taarof'. Det er uvant, men det er en del av hverdagen deres.

Skal du reise innenlands, vbille jeg anbefalt deg å fly. Det koster ikke mer enn 300-700 kr for en billett, og det er mye tryggere og raskere enn å reise med buss. Buss (otobus), er en veldig billig måte å reise på om lommeboka er slunken, det koster veldig lite å reise fra by til by takket være tilnærmet gratis bensin.

Mens vi er inne på dette med penger, i IRan kan du ikke bruke VISA eller Master Card. Du må derfor ta ut alle pengene dine du skal bruke i dollar eller euro, og veksle til Rials når du er der nede. Pass derfor veldig godt på pengene dine. Du kan alternativt åpne en konto i Bank Melli, men det er ikke vits om du ikke skal være i landet lenge.

Iranere flest er nok kritiske til regimet, men du gjør lurt i å ikke snakke om det. Et par andre ting som er greit å huske på er at du ikke skal kalle Den Persiske Gulf for den Arabiske Gulf, det liker de ikke. De liker heller ikk å bli kalt for arabere, men jeg regner med at du er oppegående nok til å vite det.

Kjøp en reiseparlør. Utdannende iranere snakker greit engelsk, men du kommer langt, og du vinner mange "poeng" ved å prøve deg fram på persisk. Prøv å lær deg alfabetet, det er ikkke så vanskelig som det ser ut til.

Er det noe konkret du lurer på, så send meg gjerne en PM, så skal jeg spørre naboene om det er noe jeg ikke kan svare på.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Neocon Vis innlegg
Jeg har ikke vært der selv, så jeg baserer det jeg skriver nå på mine opplevelser med iranske klassekamerater, naboer og venner.

Iranere er veldig, og da mener jeg veldig med stor V, gjestfrie folk. Jeg blir i gjennomsnitt invitert på middag en-to ganger i uken til mine iranske naboer, og dette er også noe som er vanlig i hjemlandet deres. Som en hvit turist vil du med stor sannsynlighet komme til å bli invitert hjem til folk du blir kjent med, hvertfall om du er i en by som ikke mottar veldig mange turister (Det er f.eks større sjans å bli invitert hjem hos en familie i Tabriz enn i Esfahan om vi skal tro mine iranske venner).

En annen ting som er spesielt med iranere er dette med taarof. Det er litt vanskelig å forklare i korte trekk, men det dreier seg om høflighet. For eksempel, du tar taxi fra Borj-e Azadi til hotellet ditt i Tehran, men sjåføren nekter å ta imot betaling når du tilbyr han de få kronene det koster. Ved å kjenne til prinsippet om taarof, vet du at han ikke vil ta imot betaling av høflighet, han mener at "gleden var på min side, det er ikke så farlig (du kommer sikkert til å høre 'Ghabeli nadare' - det er ingen stor sak"), men selfølgelig skal du betale. Han nekter å motta betaling, du insisterer, han nekter, du insisterer, og han tar imot betalingen. En annen eksempel er om du er med noen iranske folk og skal inn i dør.

Et annet eksempel er om du kjøper en vare, og butikkeieren sier "Det er greit, varen er verdiløs". Igjen, butikkeieren skal ha betaling, men han driver med taarof. Spill med, og insister på å betale. Du kan også si 'taarof nakonid' som betyr "vennligst ikke bruk taarof'. Det er uvant, men det er en del av hverdagen deres.

Skal du reise innenlands, vbille jeg anbefalt deg å fly. Det koster ikke mer enn 300-700 kr for en billett, og det er mye tryggere og raskere enn å reise med buss. Buss (otobus), er en veldig billig måte å reise på om lommeboka er slunken, det koster veldig lite å reise fra by til by takket være tilnærmet gratis bensin.

Mens vi er inne på dette med penger, i IRan kan du ikke bruke VISA eller Master Card. Du må derfor ta ut alle pengene dine du skal bruke i dollar eller euro, og veksle til Rials når du er der nede. Pass derfor veldig godt på pengene dine. Du kan alternativt åpne en konto i Bank Melli, men det er ikke vits om du ikke skal være i landet lenge.

Iranere flest er nok kritiske til regimet, men du gjør lurt i å ikke snakke om det. Et par andre ting som er greit å huske på er at du ikke skal kalle Den Persiske Gulf for den Arabiske Gulf, det liker de ikke. De liker heller ikk å bli kalt for arabere, men jeg regner med at du er oppegående nok til å vite det.

Kjøp en reiseparlør. Utdannende iranere snakker greit engelsk, men du kommer langt, og du vinner mange "poeng" ved å prøve deg fram på persisk. Prøv å lær deg alfabetet, det er ikkke så vanskelig som det ser ut til.

Er det noe konkret du lurer på, så send meg gjerne en PM, så skal jeg spørre naboene om det er noe jeg ikke kan svare på.
Vis hele sitatet...
Takk for et langt og ikke minst utfyllende svar! Jeg tenkte å lære meg å si "Hei mitt navn er Erlend og jeg har kommet helt fra norge for å hilse på dere" eller noe i den duren på farsi, men jeg får ta det litt som det kommer. Jeg tror det kan bli bra, og ser litt mer positivt på det nå, enn jeg gjorde for 2 timer siden!
Tror Iran er et fantastisk reisemål, persiere er åpne og hyggelige mennesker, og om dere blir kjent med noe av lokalbefolkningen kommer dere til å få en opplevelse for livet. Tror også det er et veldig pent land på flere måter. Landet er i en ekstremt presset situasjon, noe som har resultert i en totalitær stat, men menneskene er selvsagt fortsatt mennesker. God reise!
Du har sikkert sjekket det allerede, men her er reiserådene fra UD til Iran: http://www.landsider.no/traveladvice...erad-for-Iran/

Ikke mye spesielt, men grenseområdet er vist ikke trygge.
Familien min bor der nede, og har vært der flere ganger. Landskapet og menneskene kan sammenlignes med Tyrkia, og det er et ganske vakkert land hvis du ser vekk i fra de som har makta. Persere er som sakt tidligere i tråden ganske åpne og veldig hyggelige/nyskjerrige på utlendinger og turister. Men for all del, IKKE kom i trøbbel med militæret eller politi, og ikke si til tvilsome folk på gata at du er ifra Norge eller et annet rikt land i Norden, bare si du er ifra Europa.
Sist endret av Juicekongen; 18. desember 2011 kl. 02:38.
I IRAAAN vi kjører esel, i NORGEEE vi kjører S.L
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Jeg tenkte å lære meg å si "Hei mitt navn er Erlend og jeg har kommet helt fra norge for å hilse på dere"
Vis hele sitatet...
Esman Erlend ast va arz Norvež amadeam be shoma salami arz konam
Høres utrolig morro ut. Jeg har selv vurdert å gjøre det samme. Min plan da var å dra på skiferie. Ikke så langt fra Teheran ligger helt ok områder med skimuligheter. Sikkerheten har jeg aldri bekymret meg for. Bare ikke oppfør deg som en idiot...

http://www.dailymotion.com/video/x1o...-of-evil_sport
Har selv vært i Iran 2-3 ganger med opphold der i 1-4 mnd'er. De byene som er verdt og dra til er blant annet Teheran samt Esfahan. Menneskene der er veldig gjestfrie og inviterer deg mest sannsynlig hjem til dem for å spise.
Teheran har veldig mange fine steder og besøke, nå kan ikke jeg huske noen av navnene på de stedene vi besøkte ettersom jeg var 7-8 år sist jeg gang jeg var der.
Noen ting du hvertfall burde sjekke ut når du er der nede er : http://muslimmedianetwork.com/mmn/windows-live-pictures/TheFrozenFaloodeh_A4F2/FALOODEH_thumb.jpg Falodeh. Fy faen, jeg savner det enda liksom, og det er vel mange år siden jeg spiste det sist. Sinnsykt godt. (En type is for de som lurte på hva dette er).

samt burde du kjøpe deg en fotball (dette får du kjøpt i hvilke som helst av butikkene og koster vel rundt 100 iranske kr "nå husker ikke jeg hva valutaen heter i iran, men ja")'

Ta denne fotballen med til en hvilken som helst gate i teheran, og begynn og trikse, spill med kompisen din, og du skal fort se at 50-60 barn kommer løpende og vil være med Dette er en av de gode opplevelsene jeg har hatt. Fotballkamp - 30 vs 30.

Alkohol, gris og alt som er haram ville jeg holdt meg unna de dagene du befinner deg der. Prøv også å lær deg språket, dette er noe persere setter veldig stor pris på. Kos deg! det er forresten ufattelig fin natur i iran såvidt jeg kan huske, så husk og ta med kamera

Ps. Bor du hjemme hos noen, er det ofte ikke toalett lagd på samme måten som her i norge, da bruker du vannslange og skyller deg selv i rassen. Kjøp deg dopapir du, og ta med. Eventuelt spør om dette før du leier hotell.
Sist endret av Saint123; 18. desember 2011 kl. 12:35.
Den isen heter Faloodeh, og er veldig god, ja. Anbefales. Valutaen heter forøvrig Iranske Rials (IRR), men priser sies ofte i tomaner. 1 toman = 10 rials, så husk på det om du handler.
Parkene om kvelden er som oftest utrolige fine. Dessuten er det mye kult man kan kjøpe seg, alt fra neonfarga levende kyllinger til gullarmbånd (som virkelig er gull).


Sakset fra wikipedia
If you want to drool over gold and glitter, take a look at the Treasury of the National Jewels (Ferdosi St, near the corner of Jomhuriyeh Eslami Ave; Metro: Saadi; look for the heavy iron gate and rife wielding guards beside the Central Bank). Open Sa, Su, M, Tu 2PM-4:30PM. For the 30,000 rials admission fee you'll get to see a collection of some of the most expensive jewels in the world. Highlights include the world's largest uncut ruby, the world's largest pink diamond (the Sea of Light) and a free standing golden globe made from 34 kilograms of gold and an astounding 51,366 precious stones. An informative 6,000 rials information book is available at the ticket counter.

The National Museum of Iran [9] has ceramics, stone figures and carvings dating all the way back to around the 5th millennium BC.

The gigantic Mausoleum of Ayatollah Khomeini (Metro: Haram-e-Motahar) is on the southern edge of the city. The sheer size of the shrine/shopping centre is enough to make the trip worth it. Entrance to the actual mausoleum is free.

Milad Tower. Milad tower is the fourth tallest tower in the world and 12th tallest freestanding structure in the world, and it is visible from almost everywhere in Tehran. edit

Jamshidieh Park which is in the Niavaran district at the base of the Kolakchal Mountain, is one of the most picturesque and beautiful parks in Tehran. Mellat Park in Valiasr street is one of the largest recreation areas in the Middle-East. Niavaran Park is one of Tehran's famous and most pleasant public city parks. It is located within the Niavaran district and is situated immediately south of the Niavaran Palace Complex. Additionally there are some large parks called "park-e-jangali" (literally "forest park") around (and some inside) the city which are very popular among the locals for picnic. The most famous one is Chitgar in the west of the city and is accessible via Karaj road.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Saint123; 18. desember 2011 kl. 13:09.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg håper ingen av dere er kristne for da er dere i faresonen for å bli utført jihad på.
Vis hele sitatet...
Vil påpeke at dette er HELT feil. Det lever jøder i stor kvanta i Iran, faktisk landsbyer der det bor jøder, samme med kristne. Disse er sikret med lov, du har ikke på noen måter lov å behandle disse annerledes enn andre mennesker der nede. Da blir du fengslet. Mange ganger f.eks Ahmadinejad har påpekt at de ikke har noe imot jøder, siden det tilogmed bor jøder i Iran. Men staten Israel.

Det er som kan være suspekt er utlendinger TS. Oppfører du deg bra, uten å grave og spørre så mye om regjering lover etc er det ingen problemer!
Det er mye å se i Iran, både gamle ting fra det Persia riket og fine museumer.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Visumet er på ingen måte ok Dette blir bare ett av mange hindringer føler jeg. Føles vel igrunn som at det eneste som kunne komplisert dette ytterligere, var om vi dro til Afghanistan eller Kongo.
Vis hele sitatet...
Iran har en sterkt tendens til å avslå visum-søknader for moro skyld. Før var det rundt 30%, og alle får forskjellig lengde. Jeg anbefaler særdeles sterkt å forsøke å fikse dere visumet fort som fanden, og gjøre en skikkelig jobb med søknaden.

Visumet ser forøvrig dritkult i passet ditt. Tar en hel side, har bilde av deg og det står skrevet i store bokstaver øverst "IN THE NAME OF GOD!".

Et annet viktig poeng dere må ha i bakhodet når dere er der er at det er veldig stor forskjell på folk, avhengig av samfunsslag, bakgrunn og by. Småbyene er ofte konservative skithøl, imens flere av de større byene er fantastiske steder med fantastiske mennesker. Teheran er unntaket, som er blant de minst sjarmerende byene jeg har vært i.


(Kongo/Kinshasa er faktisk ikke så ille forresten, litt stress og opprør tidvis, jævli høye priser, men gode restauranter og bra klubber)
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Kanskje denne dokumentaren av BBC kunne vært noe for deg?

God tur! =)
Meget intresang framgangsmåte for reiser. Håper på en utfyllende rapport når du kommer hjem...
Sitat av EoT Vis innlegg
Landet er i en ekstremt presset situasjon, noe som har resultert i en totalitær stat
Vis hele sitatet...
Dette kan kanskje sies å være off-topic, men jeg kan ikke la dette få stå uimotsagt, og det kan jo være greit for trådstarter å vite litt om Irans historie for totalitarisme når han/hun skal dit. Du påstår her at den totalitære styreformen er et resultat av at landet er i en presset situasjon, men sannheten er nok snarere motsatt – Iran er i en presset situasjon i meget stor grad fordi de er en totalitær stat. Iran har vært totalitært i hvert fall siden starten av Pahlavi-dynastiet som startet i 1925, med omfattende fengsling og henrettelser av politiske motstandere. Dette pågikk frem til den islamistiske iranske revolusjon i 1979, hvor Ayatollah Khomeini tok til seg makten og henrettet over 8000 politiske motstandere i løpet av de neste fem årene, samt tusenvis av politiske fanger i 1988. Etter dette har øverste maktperson i Iran vært shia-islams svar på katolisismens kardinaler (ayatollaher), som styrer etter strenge, totalitære, islamistiske prinsipper. Etter nåværende president Ahmadinejad vant valget i 2005, og jukset seg til seier i 2009, har forholdene i følge Human Rights Watch blitt markant verre enn de var (og de var ekstremt ille fra før), og det rapporteres stadig om brudd på menneskerettigheter som er nærmest fullstendig ubegripelige. Når man skyver dette ansvaret fra Irans islamistiske presteskap og korrupte myndigheter, og over på en situasjon av eksternt globalt press, slik det ser ut som du gjør, så er det et hån mot de som lider under dette regimet hver dag, og et dytt i helt feil retning hva angår en løsning av situasjonen.