Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1412
Hei!
Er det noen som vet om det går an å melde seg opp i et fag, for så å backpacke i Asia et skoleår med støtte fra lånekassen?

Jeg har nemlig lyst til å reise neste år, og er usikker på hvordan jeg skal finansiere det. Er det noen studier man kan ta i Norge som ikke har noe obligatorisk oppmøte, og bare eksamener på vårhalvåret? I såfall burde det vel være mulig å melde seg opp i faget, motta studielån, loffe rundt i Asia, for så å avlegge eksamen på våren?

Vil det være andre konsekvenser enn at alt blir til lån om jeg stryker?
Sist endret av reiselysten; 28. oktober 2011 kl. 14:21.
Kjenner et par som har gjort dette, meldt seg opp i norsk for utlendinger, deretter reist rundt i verden og kommet tilbake og stått på eksamen.
Ville ikke fungert i praksis tror jeg. Hva slags stipend ser du for deg hadde gitt deg nok i inntekt til å klare deg der nede?
Kan hvem som helst melde seg opp i norsk for utlendinger? Og er det stort nok til full støtte? Hadde jo vært helt genialt i såfall
Kjenner en som fikk stryk i engelsk. Han fikk seg en jallajobb i australia, flytta inn i et bokollektiv der nede og lærte seg språket for å ta engelsk når han kom hjem. Han finansierte alt selv.
Om jeg jobber på sommeren og får vanlig studiestøtte, tror jeg det ville holdt ganske lenge på et stramt budsjett. Og det viktigste er jo ikke om jeg står eller ikke, selv om det hadde vært greit å få omgjort en del til stipend.
Det er i alle fall mange som tar ex.phil og ex.phil i utlandet. Går du eksamensmodellen er ingenting obligatorisk. Alle innleveringer er elektronisk. Det er bare et semester da.
Privatistfag (vgs) får man jo ikke støtte for om det er uten undervisning. Men hva med Afrikastudier, tverrkulturell kommunikasjon, årsstudier i religion osv. Er det eksamener på høstsemesteret i disse? Og er det obligatorisk oppmøte?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Ville ikke fungert i praksis tror jeg. Hva slags stipend ser du for deg hadde gitt deg nok i inntekt til å klare deg der nede?
Vis hele sitatet...
Vel, kompisen min som gjør nettopp dette og mottar 5700kr i måneden, så lenge man ikke tar seg inn på dyre hoteller og velter seg i dyre ting så er dette fullt mulig. Han bor på et billig hotell i en måned og spiser billig mat og gjør det han vil, så hopper han på et billig fly til neste land og gjør det samme. Han har vel vært borte fra Norge siden august en gang nå, og sist jeg snakket med han var han i hellas et sted med noen han hadde møtt der nede.

Du må huske at ikke alt er så dyrt som i Norge.

Han tar som sagt Norsk for utlendinger på høyskole.
Sist endret av Pagliacci; 28. oktober 2011 kl. 14:29.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Vel, kompisen min som gjør nettopp dette og mottar 5700kr i måneden, så lenge man ikke tar seg inn på dyre hoteller og velter seg i dyre ting så er dette fullt mulig. Han bor på et billig hotell i en måned og spiser billig mat og gjør det han vil, så hopper han på et billig fly til neste land og gjør det samme. Han har vel vært borte fra Norge siden august en gang nå, og sist jeg snakket med han var han i hellas et sted med noen han hadde møtt der nede.

Du må huske at ikke alt er så dyrt som i Norge.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor vedkommende meldte seg opp? Og består dette studiet bare av eksamener til våren?

Og kan man ta norsk for utlendinger selv om man er norsk og har bodd i Norge hele livet?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Ville ikke fungert i praksis tror jeg. Hva slags stipend ser du for deg hadde gitt deg nok i inntekt til å klare deg der nede?
Vis hele sitatet...
http://www.backpacker.no/111/47/reis...ett:-asia.html

Som backpacker så bruker man minimalt med penger, det er ingen luksusferie.

Har selv et vennepar som har reist rundt i 6 mnd nå over hele Asia, utgiftene til transport var det som var dyrt. Ikke det det de trengte til livsopphold.