Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3969
God dag alle. Jeg og en annen vurderer nå å ta oss turen til Australia i en perioda 6-12mnd. Her er det klart at ting bør organiseres på riktig vis, og vi prøver å finne noen som kanskje har litt peiling. (og/eller erfaring)

- Hvilke forutsetninger bør taes før man drar
- Jobbmuligheter
- Noen gode reisemål i Australia
- klimaet i sesongene
- Boplass

Vi har undersøkt litt, og ser at det er en del gode jobbmuligheter. Jeg er selv utdannet ikt driftsoperatør, og han er elektriker. Jeg kan selvfølgelig tenke meg til at det blir vanskelig å skaffe seg jobb uten bakgrunn i landet, derfor er vi begge åpne for helt forskjellige jobber! Når det sies, lurer vi også på hva som er "normal" inntekt, hvor dyrt er diverse ting i landet (kontra norge) og lignende.

Vi er ganske blanke på hvor vi skal dra, så noe informasjon er bedre enn ingen informasjon.. Kom med alt dere vet!

Boplass er også viktig. Vi tar imot alt av tips og råd. Skal selvfølgelig holde alle oppdatert om det blir noe av dette, slik at vi får engasjert flere til å dra på slike turer.

Mvh Lasse
Bruk søkefunksjonen, jeg forstår ikke hvorfor folk synes det er så vansklig.

En nærmest identisk tråd her.
Dette er vel noe som ikke allevet, men klimaet om vinteren er sommer. De har motsatt enn oss i Norge.

- Serenity
Vet desverre ikke så mye om det du spør om i posten, men tenkte jeg kunne skyte inn med litt info ang reiseforsikring.

Dette MÅ du ha. Blir du syk der nede og du ikke har dette, kommer du tilbake som gjeldslave. Kjapt regnet (forbehold om at du er under 26 år) koster en reiseforsikring for 1 år for deg rundt 10-11k igjennom europeiske.

Grei ting å ta med i budsjettet. Ønsker deg lykke til!
Forutsetninger:
- Lang flyreise
- Annerledes mat
- (litt usikker på hva du mener med forutsetninger..)

Jobbmuligheter:
- Les: http://travels.kilroy.no/reisemaater/working-holiday (regner med at du er mellom 18-30 år)
- Er uansett ikke noe stress å søke seg jobb som kelner e.l heller, men da vil du jobbe fra samme sted hele tiden?

Noen gode reisemål i Australia:

Spørs jo selvfølgelig litt hva du liker å gjøre og hva du vil se, men jeg har falt pladask for surfing. Da har du steder som:

http://beachaccommodationaustralia.com.au/Pics_Programs/NorthBoomerangBeach.jpg
Boomerang Beach, New South Wales

http://byronbay.i4u.com.au/images/gallery6.jpg
Byron Bay, New South Wales

http://www.bodyexpress.com.au/wp-content/uploads/2011/06/nsw-sydney-coast.jpg
Bondi Beach, New South Wales (kanskje mest kjent?)

Det er utrolig mye morsomt og se i Australia, ser nye ting for hver eneste dag. Ville tatt en tur innom Melbourne om du er glad i uteliv, ellers er Kings Cross i Sydney og Broadbeach i Surfers Paradise også veldig bra steder å dra ut.

Ville dessuten reist på haisafari, hvalsafari og "reef-fishing" i tillegg til snorkeltur i Byron Bay, for det er utrolig mye å se under vann!

Videre ville jeg reist til steder som The great barrier reef og Frasier Island om du er glad i camping i villmarken.

Bare å komme med spørsmål om noen av disse stedene jeg har skrevet om her.

Klimaet:
- Nå begynner det å gå mot sommer, gradestokken har allerede vist over 30 grader ved flere anledninger(Queensland). Det regner mest på sommeren, men med totalt 60 regndager i året spredd relativt likt utover, kan en ikke klage. Luftfuktigheten varierer veldig, er ikke alltid høy luftfuktighet på sommeren, slik som i f.eks sørlige land i Europa.
- Vinteren er som høsten i Norge, uten regn. (Alt fra 5-25 grader, spørs hvor i landet du er)

Boplass:
Spørs jo litt hvordan du vil bo, og hvor lenge du skal være på de diverse stedene? På hostel kan du som regel bo for $10AUD(56nok) natta, om du skal bo der over lengre tid får du en sabla god deal.

Har du lyst til å bo i leilighet er også dette relativt billig, du betaler ca 6000NOK(delt på to) i mnd for en fet leilighet i et høyt kompleks med badebasseng og alt som hører til.

Har du flere spørsmål, fyr løs. Studerer for tiden i Australia.

Sitat av Morgul Vis innlegg
Vet desverre ikke så mye om det du spør om i posten, men tenkte jeg kunne skyte inn med litt info ang reiseforsikring.

Dette MÅ du ha. Blir du syk der nede og du ikke har dette, kommer du tilbake som gjeldslave. Kjapt regnet (forbehold om at du er under 26 år) koster en reiseforsikring for 1 år for deg rundt 10-11k igjennom europeiske.

Grei ting å ta med i budsjettet. Ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Det finnes mye billigere forsikringer, ta kontakt med Kilroy. Bruker selv Gouda, som dekker alt. Betaler 3k i året.
Sist endret av absinthcat; 4. oktober 2011 kl. 13:30. Grunn: skriveleif, akta flere
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Perth bare vokser og vokser, i tillegg har område helt spesiell natur og ligger temmelig isolert. Sjekk ut mulighetene for å dra til Perth og se om byen er noe for deg. Jeg har ingen personlig erfaring, så dessverre er andrehåndsinformasjon alt jeg har.
kjop tur retur med fly, ta med rundt 5 - 10 tusen spenn.

Haiking er beste maaten og kommer i kontakt med lokalbefolkningen og du vil lere og gjore mye fetere ting enn om dere reiser som vanlige turister med buss og hotell. Oppsok kontakt med andre mennesker saa mye som mulig, og prov ikke bare hold dere til verandre. Mot mennesker saa mye som mulig!

Fruit picking i Australia er kjempe greier for folk som lever paa budgett og da reiser dere bare rundt de lokale smaa byene og prater med turist informasjonen om hvilke farmer som trenger frukt plukkere. Eller bare dra og prat med farmene selv

Bare hopp i det, ta med telt og ha med greit med kler depending on the season. Kok mat selv med gas koker saa sparer dere en hauevis med penger plus maten blir hundre ganger bedre.
Smaa 'villages' elsker folk som er litt ekstreme og haiker rundt med lite penger. Her i hellas foreksempel ver morgen jeg gaar rundt i de smaa byene roper folk meg inn til kafeteriaer osv og gir meg kaffe og mat og heeeele pakka.


Saa bare hopp i det, og enjoy every moment of it!
Trådstarter
2 0
Tusen takk for all den gode informasjonen absinthcat. Vi skal stå på spreng for å få alt i orden, så håper jeg at du er tilgjengelig til noen spørsmål senere. Konge! Vi skal holde dere oppdatert


Sitat av absinthcat Vis innlegg
Forutsetninger:
- Lang flyreise
- Annerledes mat
- (litt usikker på hva du mener med forutsetninger..)

Jobbmuligheter:
- Les: http://travels.kilroy.no/reisemaater/working-holiday (regner med at du er mellom 18-30 år)
- Er uansett ikke noe stress å søke seg jobb som kelner e.l heller, men da vil du jobbe fra samme sted hele tiden?

Noen gode reisemål i Australia:

Spørs jo selvfølgelig litt hva du liker å gjøre og hva du vil se, men jeg har falt pladask for surfing. Da har du steder som:

Det er utrolig mye morsomt og se i Australia, ser nye ting for hver eneste dag. Ville tatt en tur innom Melbourne om du er glad i uteliv, ellers er Kings Cross i Sydney og Broadbeach i Surfers Paradise også veldig bra steder å dra ut.

Ville dessuten reist på haisafari, hvalsafari og "reef-fishing" i tillegg til snorkeltur i Byron Bay, for det er utrolig mye å se under vann!

Videre ville jeg reist til steder som The great barrier reef og Frasier Island om du er glad i camping i villmarken.

Bare å komme med spørsmål om noen av disse stedene jeg har skrevet om her.

Klimaet:
- Nå begynner det å gå mot sommer, gradestokken har allerede vist over 30 grader ved flere anledninger(Queensland). Det regner mest på sommeren, men med totalt 60 regndager i året spredd relativt likt utover, kan en ikke klage. Luftfuktigheten varierer veldig, er ikke alltid høy luftfuktighet på sommeren, slik som i f.eks sørlige land i Europa.
- Vinteren er som høsten i Norge, uten regn. (Alt fra 5-25 grader, spørs hvor i landet du er)

Boplass:
Spørs jo litt hvordan du vil bo, og hvor lenge du skal være på de diverse stedene? På hostel kan du som regel bo for $10AUD(56nok) natta, om du skal bo der over lengre tid får du en sabla god deal.

Har du lyst til å bo i leilighet er også dette relativt billig, du betaler ca 6000NOK(delt på to) i mnd for en fet leilighet i et høyt kompleks med badebasseng og alt som hører til.

Har du flere spørsmål, fyr løs. Studerer for tiden i Australia.



Det finnes mye billigere forsikringer, ta kontakt med Kilroy. Bruker selv Gouda, som dekker alt. Betaler 3k i året.
Vis hele sitatet...
absinthcat, hvor i australia studerer du?
Sitat av svalas Vis innlegg
Tusen takk for all den gode informasjonen absinthcat. Vi skal stå på spreng for å få alt i orden, så håper jeg at du er tilgjengelig til noen spørsmål senere. Konge! Vi skal holde dere oppdatert
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig. Skal følge med på tråden noen dager/uker fremover

Sitat av skeletoret Vis innlegg
absinthcat, hvor i australia studerer du?
Vis hele sitatet...
Surfers Paradise, Queensland
Første du bør sjekke er visum og arbeidstillatelse
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Morgul Vis innlegg
Vet desverre ikke så mye om det du spør om i posten, men tenkte jeg kunne skyte inn med litt info ang reiseforsikring.

Dette MÅ du ha. Blir du syk der nede og du ikke har dette, kommer du tilbake som gjeldslave. Kjapt regnet (forbehold om at du er under 26 år) koster en reiseforsikring for 1 år for deg rundt 10-11k igjennom europeiske.

Grei ting å ta med i budsjettet. Ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...

WHAT???!!! Betaler 1400 for min hos Gjennsidige... Litt rå reiseforsikring du har funnet der? :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
WHAT???!!! Betaler 1400 for min hos Gjennsidige... Litt rå reiseforsikring du har funnet der? :P
Vis hele sitatet...
Så er den gyldig på reise inntil 90 dager, og dekker neppe ting som at du finn deg jobb e.l.
Med Gouda sin reiseforsikring så slipper du unna med en 5-6000 i året.

Vil forøvrig nevne at boligprisene du har nevnt absintchat kun må gjelde som en rettesnor for plasser utenfor de store byene. Skal du bo i Sydney, Melbourne eller Brisbane må du nesten doble den summen for å få noe som står til den standarden du beskriver.

Selv betaler jeg og kompisen nesten 1500$ ca. 9000 kr. i måneden for noe som må sies å være en veldig gjenomsnitlig 50kvm leilighet.
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Med Gouda sin reiseforsikring så slipper du unna med en 5-6000 i året.

Vil forøvrig nevne at boligprisene du har nevnt absintchat kun må gjelde som en rettesnor for plasser utenfor de store byene. Skal du bo i Sydney, Melbourne eller Brisbane må du nesten doble den summen for å få noe som står til den standarden du beskriver.

Selv betaler jeg og kompisen nesten 1500$ ca. 9000 kr. i måneden for noe som må sies å være en veldig gjenomsnitlig 50kvm leilighet.
Vis hele sitatet...
Ja. Det var et dårlig eksempel av meg, burde ha skrevet minimum. Betaler selv 8k i mnd hver for et stort townhouse, mens jeg har kompiser som betaler rundt 3 for fine leiligheter sentralt i Surfers Paradise.

Men om man vil, finner en alltid billige løsninger! Og som jeg har sett på alle kompiser lever de på ganske lav standard når de reiser jorden rundt, så regnet med at det var det disse var ute etter også.
Ja klart, man kan leve billig om man vil, hadde jeg giddet å ta toget i 30 min hver dag for å komme til byen kunne jeg nok ha bodd for halvparten, men er nok litt for bortskjemt til at jeg gidder det :-p Det var bare påstanden din om "Du betaler ca 6000NOK(delt på to) i mnd for en fet leilighet i et høyt kompleks med badebasseng og alt som hører til." som jeg syntes skurra litt. Hadde jeg fiksa meg noe sånt så hadde jeg vært i himmelen :-D
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Ja klart, man kan leve billig om man vil, hadde jeg giddet å ta toget i 30 min hver dag for å komme til byen kunne jeg nok ha bodd for halvparten, men er nok litt for bortskjemt til at jeg gidder det :-p Det var bare påstanden din om "Du betaler ca 6000NOK(delt på to) i mnd for en fet leilighet i et høyt kompleks med badebasseng og alt som hører til." som jeg syntes skurra litt. Hadde jeg fiksa meg noe sånt så hadde jeg vært i himmelen :-D
Vis hele sitatet...
I surfernes paradis er dette et faktum
Arbeidsvisum 1500 kr. Enveisbillett rundt 5000 hvis du leter litt. Arbeid så varierer det fra kun kost og losji på woofing( jobb på organisk farm) til rundt 25 Aud hvis du er heldig. Kjøp deg en bil hvis du vil reise mye, sparer masse penger på det. Kan i tillegg plukke opp haikere og spleise på bensin, 4x4 er og foretrekke hvis du vil se mest mulig. Min erfaring med overnatting er, langs østkysten så ligger det på rundt 20-30 aud natten på 6-8 mannsrom, telt så varierer det fra 5-30 dollar natten inkludert strøm. Jobber man kan få er fruktplukking, hospitality, pub/hotel i outbacken, gårdsarbeid og stå i stands og reklamere for produkter. Fantasien setter grensene. Gumtree.com.au er et fint sted og lete etter alt fra jobb til bil til brukt campingutstyr ol. Hvis du skal kjøpe tig som klær, telt og lignende så anbefaler jeg sterkt og dra i second hand shops og pawn shops da det er masse penger og spare. Steder jeg ville dratt er, generelt hele østkysten, kjøre battle camp road fra Laura til cooktown, bloomfield track fra wujal wujal til daintree, gjøre masse ting i daintree. Kongested. De turene som jeg nevner er bra og kjøre er forbeholdt 4x4. Black mountain road fra kuranda til julatten er også veldig bra tur. Kjør på kveldstid hvis du har lyst til å se dyr. Kjør på dagtid hvis du ikke har lyst til å drepe wallabies. Bare å sende meg en PM hvis du lurer på noe, er i Australia nå. Andre ting som kan være greit og vite er. Tfn(tax file number) ordnes lett på nettet(ikke betal 50 aud for det) bare og Google det. Kjøper du bil så må du kontrollere at det ikke er noen heftelser på den, det kan du gjøre ved å Google Rta hvis du kjøper bilen i new south Wales( hver stat har forskjellige navn på det) KJØP forsikring hos nrma(racq i queensland) og roadhelp hvis du investerer i bil. Mat og drikke er omtrent det samme som i Norge(øl er halve prisen på pub og mat er billigere en hjemme på resturant) Cheers mate.

Kjøp en telefon som har god antenne, min iPhone 4 har ofte dekning mens min dames wildfire klarer nesten ikke å få dekning, den beste telefonoperatøren er telstra. I qln så er det nå helt oppe i 38 varmegrader i outbacken og qld er generelt varmt hele året, men det kan være relativt kjølig fra brisbane og nedover frem til september. Nsw er KALDT fra mai til september.

Kjøp en telefon som har god antenne, min iPhone 4 har ofte dekning mens min dames wildfire klarer nesten ikke å få dekning, den beste telefonoperatøren er telstra. I qln så er det nå helt oppe i 38 varmegrader i outbacken og qld er generelt varmt hele året, men det kan være relativt kjølig fra brisbane og nedover frem til september. Nsw er KALDT fra mai til september. Du kan følge oss på blogge. For og få tips Espenandtinadownunder.blogg.no