Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2545
Hei!

Jeg er en gutt på 19 som er ferdig med vgs og som nå skal ha et friår. Som de fleste vet, betyr friår som regel jobbing og reising.

Jeg har da følgende spørsmål til de med erfaring fra dette eller reising generelt:

Hvor bør man reise?
For opplevelsens skyld; bør man reise med noen?
Er det best å backpacke gjennom flere land, eller være på et bestemt sted og for eksempel jobbe som frivillig?
Hvor mye penger trenger jeg?
Er det beste å haike eller kjøre mye tog/buss? best opplevelse?
Hvor er det best å overnatte? finnes det sider med lister over billig vandrehjem?

Takker på forhånd for alle svar!
Er helt klart best å reise med noen. Mye kan skje, og man er langt hjemmefra, og i uvante omgivelser

Backpacker man i Asia, er det best å skaffe litt penger på forhånd, for her er det ofte veldig lite penger å hente i arbeid. Det er derimot veldig billig å leve her, så har man med seg litt penger, kommer man langt

I f.eks. Australia, er det mange som gjør noe som heter "Work & travel". Da kan man ta kontakt med et selskap på forhånd som hjelper èn å ordne papirer og slikt man trenger, og evt. hjelper med å finne bosted og arbeid. www.x-plore.no

Hvor mye penger du trenger, avhenger i stor grad av hvor lenge du tenker å være borte, og hvilke steder du ønsker å dra. Er veldig lurt å sette opp et budsjett i forkant, så har man en liten pekepinn om hvor lenge man har råd til å være borte

Vil ikke tro at det er lurt å satse på at du får haik overalt, så regn med en god del penger til transport

De billigste stedene å overnatte er som oftest "hostels", som vel er Engelsk for vandrehjem vil jeg tro?

Lykke til! Få med deg en venn og reis rundt og kos dere.
Det er masse hostels rundt i hele europa, og mange folk plukker opp haikere om du vil reise på den måten.
Jeg og dama kom oss ned til oslo på en dag fra Verdal med haiking, to lange strekk, inkludert en times pause, vi hadde bare et skilt det sto Oslo på.
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Hvor bør man reise?
Vis hele sitatet...
De vanligste alternativene:

1. Europa med mer (Ukraina, Georgia, Tyrkia, Israel)
2. Sør-Amerika / Latin Amerika.
3. Sør-Øst Asia (Thailand, Vietnam, Laos, Malaysia, etc) + Australia
4. Øst-Asia (Sør-Korea, Kina og avslutt i sør-øst Asia)

For opplevelsens skyld; bør man reise med noen?
Vis hele sitatet...
Se det ann litt. Det er mye lettere å bli kjent med folk når man reiser aleine, så med mindre du har noen du virkelig vil reise sammen med stikk av aleine.
Er det best å backpacke gjennom flere land, eller være på et bestemt sted og for eksempel jobbe som frivillig?
Vis hele sitatet...
Gjør som du vil. Det er hele forbanna poenget med backpacking. Planlegging er for pingler.
Hvor mye penger trenger jeg?
Vis hele sitatet...
Fra 100 til 300 kr natta avhengig av hvor mye luksus du trenger. Flyreiser og visum kommer da i tillegg.
Er det beste å haike eller kjøre mye tog/buss? best opplevelse?
Vis hele sitatet...
Jævli avhengig av hvor du er, men du kommer til å ende opp med å bruke mye buss.
Hvor er det best å overnatte? finnes det sider med lister over billig vandrehjem?
Vis hele sitatet...
hostelworld.com og wikitravels.org
Sist endret av DumDiDum; 16. september 2011 kl. 20:59.
Ey!

Jeg haiker for tiden verden rundt, at the moment. haika fra norge, ned til spania, tilbake mot tyskland og ned til ungarn og romania, derfra serbia og croatia. Italia, greece og tyrkia. er tilbake i greece (hellas) akkurat her jeg sitter naa, anyways

Jeg lever paa 1 euro eller mindre per dag. 1 euro er 1kg pasta, som holder for meg til 3-4 maaltider. samme prisen gjelder ris her sorpaa, brod og syltetoy er konge greier.

Haik faar du overalt, noen ganger kjapt, noen ganger treigt, men som regel, ikke mer enn 1 time om du er aleine.

Jeg er selv paa vei til marocco for aa crashe der for vinteren, har opplevd helt vanvittig raae moments her ute i verden, og jeg er rimlig sikker paa at jeg ikke drar tilbake til norge. Vel kanskje for aa fikse forerkort eller noe men ikke for aa bosette meg.

Psytrance festivaler er episke greier. fult av travellers, folk som tenker out of the box og er veldig open minded. Gode plasser for aa faa lang veis haik eller dra i gruppe paa eventyr.


Go for it, hitchwiki, digihitch. Beste haike sidene du noen gang trenger med all info og tips og triks.

Jeg har en post fra i fjor naar jeg forst haika hele vest europa uten penger, du finner den nok om du soker eller klikker inn paa brukeren min.


www.danitheworld.blogspot.com Er reisebloggen jeg driver. lite oppdatert da det er litt vanskelig og ikke alltid jeg har tid, skjeldent jeg har tid her skjer det noe konstant.


So, go for it !
skjekk ut mayafolkets plass hvor enn det er, fyr opp, og se fyrverkeriet 21 desember, 2012
om det skjer så får du vertfall "front row seat's"
vill bare slenge ut http://www.couchsurfing.org/ mulig du kan ordne med en sofa plasser rundt omrking. :>
Hey!
Er en 19 år gammel jente, backpacker i USA i 2 mnd.
Har et Greyhound discoverypass, så jeg kan ta buss når og hvor jeg vil. Meget praktisk når man ikke har seng, midt i ghettoen! De koster 550 dollar for 60 dager, men med litt hell kan du bruke et ukespass for 50-100 dollar i mange mnd.
Finnes noe som heter train jumping og, det skal være litt av en opplevelse, men les om det før du forsøker.

Ellers haiker jeg litt her og der, og møter masse super mennesker som tar meg med på sprø ting!
Har holdt meg til vest USA for det meste, og lever relativt billig. mellom 0 og 100 kr natta i byene, og 20 kr for camping. Hvis du blir på et sted i noen dager, blir venner med de som jobber der, er det lett å bo gratis.
Prøver å titte innom alle nasjonalparker, og det er virkelig noe alle burde gjøre!
Statene har for meg vært fantastisk, og folk er utrolig vennlige. Haiking har vært lett for meg, men som en fyr sa da han plukket meg opp, du må enten ha "ass, gas or grass" så en mannlig haiker har det nok ikke like lett

Anbefaler på det aller sterkeste å dra ut alene, jeg backpacket 1 mnd med ei veninne, men de 1,5 mnd alene har vært den sykeste tiden i livet mitt! Det er da du kan leve villt og være fri og spontan.

I begynnelsen ville jeg hatt med 200 kr/natta i hvert fall 1 uke til du finner ut av ting. Etter hvert trenger du ikke ei krone, unntatt no penger til uteliggere.

Couchsurfing.com, WWOOF.org, og i USA "craigslist" - rideshare.
Couchsurfing er supert fordi du møter openminded people som kan vise deg de lokale godbitene. WWOOF er en organisasjon der du kan jobbe for mat og seng i alt fra 2 dager til 5 mnd. Supert om du liker organisk, hjemmedyrka mat, og trenger gratis mat og overnatting.
Men ikke si no om dette når du skal inn i Statene, da sender de deg tilbake!
Craigslist - rideshare sier seg selv. Tar kontakt med folk som har bil og drar fra A til B, og kan ta deg med! Har ikke brukt det enda, men møtt folk som har reist mange mnd på den måten.
Noen hostels lar deg også bo gratis mot at du jobber et par timer daglig.

Men don't worry, ting ordner seg og planer forandrer seg mens du reiser, og likevel blir opplevelsene crazy!
Backpacking er noe du ikke vil gå glipp av.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nerd på deltid
Sjekk ut Black Sea Run er bare 2 uker men kan være en god start/slutt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann. Jeg er en gutt på 19 år også¨. Jeg har alltid hatt lyst til å backpacke, jeg er arbeidsledig nå, så dette er vel muligheten for meg å backpacke. Godt med penger har jeg og, så det er ikke noe problem. Jeg vil ikke reise alene, så vist du vil så kan vi kontaktes og se om vi kan reise sammen på backpacking tur? Send meg et svar tilbake vist du er interessert.
Sitat av alexanderev Vis innlegg

Backpacker man i Asia, er det best å skaffe litt penger på forhånd, for her er det ofte veldig lite penger å hente i arbeid. Det er derimot veldig billig å leve her, så har man med seg litt penger, kommer man langt

I f.eks. Australia, er det mange som gjør noe som heter "Work & travel". Da kan man ta kontakt med et selskap på forhånd som hjelper èn å ordne papirer og slikt man trenger, og evt. hjelper med å finne bosted og arbeid. www.x-plore.no
Vis hele sitatet...
Du er i asia nå?

Jeg meldte meg på "Teach & Travel China" gjennom x-plore. Det er slik program som gir deg en mnd lærertrening i Beijing, de betaler for mat og opphold og du får være med på et par turer som f.eks til den Kinesiske mur.
Det du får er en opplevelse, dårlig lønn i 6 mnd og TEFL sertifikat (Teaching english as a foreign language). Etter en mnd med trening blir du plassert på en random skole i Kina hvor du jobber 5-6 dager i uka for 2000 yuan i mnd, noe som er vanlig kinesisk lønn og veldig lite for en som kommer fra Norge.
Etter de 6 mnd var omme, skaffet jeg meg jobb som lærer selv, utenfor kontrakten med TTC, hvor jeg jobba mindre og fikk 7-8000 yuan i mnd. Så slike program er ikke så veldig å anbefale om du vil "tjene" litt

Men programmet var kult, og du har hjelp og støtte 24/7 om noe skulle skje.
Sist endret av Yutao; 18. november 2011 kl. 05:33.