Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1985
Jeg har tengt å reise til NY i nermeste fremtid. Jeg skal kjøpe fotoutstyr til en mye hyggeligere pris enn her hjemme. Regner med å tjene inn flyreisa bare på kjøpene. Noen som vet hvor det er best å handle fotoutstyr i NY og hva jeg bør få med meg av atraksjoner når jeg først er der.

ps Hvor mye har man lov å handle for uten å få problemer med tollerne?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Kjøp med deg iPhone i samme slengen. Kan tjene en slant på å vidreselge det også.

Når det gjelder tollen, vet jeg ikke helt. Du kan jo ringe tollvesnet og høre hva slags regler de har.
Om det du har tenkt å kjøpe ikke er så satans stort så kan du jo bruke fedex å sende deg hjem til deg selv fra usa merket som gave - da slipper du unna både tollen, og å drasse med alt kamerautstyret på reisen.
Er bare ett par tusen grensa er på tror jeg, men de felste som er i NY handler for mere enn det. Bare Pakk ut alt du kjøper deg, så det ser ut som du har hatt det med deg fra Norge.

Det er jo sinnsykt mye du kan gjøre i New York, så du burde velge ut fra innteresser og hvor mye tid du har. Lurt å bestille tidligst mulig viss du har lyst på en baseball kamp eller på broadway. Mange plasser som er morsomt å få med seg, men er lurt å planlegge dagene, er veldig store avstander mellom ting. Koster ikke så mye for en guidetur med helikopter, noe som verdt å få med seg.

Viss du tenker å handle klær, så dra ned til Soho og slike gater. Veldig mye utvalg og veldig billige merkeklær på butikkene.(så lenge du ikke drar inn på selve butikkene til merkene).
Anbefaler deg en billett på de røde bussene (Ja - samme som i UK). Så kan du hoppe av der du vil,
og hoppe på igjen når du er klar for det. Kjøp deg blades om du vil ha med deg mye, eller iallefall
gode sko.

Must i NY:
- Greenwich Village
- Battery Park
- Times square
- Taxi gjennom Harlem/Bronx?
- Central Park

Kjøp billige kule klær, se en musikal eller reis på verdens råeste platesjapper. Research er key - newyorkere er utrolig nice mennesker! Dog er jo 4/10 amerikanere "obeist", det skjønner du nok
hvorfor, etter å ha kjøpt mat der noen ganger.
Kjøp i en av elektronikksjappene som ligger midt på Times Square ! Der kan du prute veldig mye. Bestem deg på forhånd for hva du skal kjøpe, og finn den laveste prisen på nettet, for å noe å gå ut i fra. Pass på at du får med det samme ekstrautstyret som på nettet, slik at du kan sammenligne prisene.

Jeg ser at noen anbefaler deg å ta turistbussene rundt i NY. Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe dag/uke - pass på subway'en. Finn fram et godt kart (kan kjøpes i en aviskiosk for $7) og ta undergrunnen. Gå rundt på egen hånd, Manhattan er ikke så veldig stort.

Ting som er et must å kjøpe i NY:

- Converse sko (de har hundrevis av typer)
- T-skjorter med NYPD, NYFD eller CSI NY på. Gi bort til venner.
- Baseball klær
- Mat på Bubba Gump Shrimp Company (tema fra Forrest Gump filmen - utrolig god mat),
på Times Square
- Billige designerklær (årets og fjorårets) på "Century 21". Ligger ved "Ground Zero"
- iPod eller iPhone (hvis ikke du trenger selv, så selg dem på QXL :-) )


Ting som er et must å gjøre i NY:

- Dra opp i Empire State Building - bruk ditt nye kamera og "skyt" utsikten
- Gå på et Broadway show. Kjøp biletter samme dag (eller dagen før) for halve prisen. Utsalgssted ved Marriot Hotel.
- Gå på konsert i Maddison Square Garden (som regel er det noen kjente som spiller). Jeg så Tori Amos i fjor.
- Dra opp til Harlem. Det er det nye inn stedet, og det er ikke farlig.
- Spis på Sylvia's i Harlem, god mat og autentisk gospel med på kjøpet.
- Nyt livet i Central Park - Dra til "The Boathouse" og ta en utepils eller et glass Champagne hvis været tillater det
- Gå på MOMA - Museum Of Modern Art (hvis du er kunstinteressert)
- Se "Greenwich Village" og "Little Italy"
- Gå over Broklyn Bridge. Ta en kikk i Broklyn
- Ta turen innom Trump Tower på Times Square. Det er utrolig glorete der inne,
men morsomt å ha sett :-)
- Ta en "Night Cup" på toppen av Marriot Hotel. Baren roterer ! Flott utsikt på kvelden...og dagen.
- Få med deg Macy's - 100 år gammelt shopping senter - diiiiigert !

Bruk nettet aktivt.
Gog tur !
Sist endret av Harakirer; 12. april 2008 kl. 04:16.
http://www.bhphotovideo.com/ er butikken din! De har latterlig mye og helt sikkert det du er ute etter. En grei ting å vite er at butikken er jødisk så den er stengt på lørdager, men åpen på søndager.

EDIT; Jeg ser websiden kan være litt uoversiktelig med tanke på butikken i NY. Se denne siden for detaljer:
http://www.bhphotovideo.com/find/Hel...SuperStore.jsp


PS: Frokost / luch på Baltazar er en sikker vinner! NB, du må sikkert bestille bord!


EDIT; Du kan forøvrig fritt ta med deg varer til en samlet verdi av 6K uten å måtte betale for det

Sitat av toll.no
Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)
Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
Vis hele sitatet...
kilde

Men tar du utstyret i bruk og sender hjem origialembalasjen med posten (eller bare kaster den) kan du ta en "spansk en" og si at nei, dette kameraet hadde jeg med meg ut, det er det jeg bruker til vanlig. På kanten av loven, men du slipper sansynligvis unna med det.
Sist endret av Cikey; 12. april 2008 kl. 04:38.
Mange bra tips; jeg er i New York akkurat nå, så dette er bra saker ;-)

Men: Et must i New York er å ta TAXI gjennom Harlem? Jeeeezus, så farlig er det ikke der. De har jo cleanet opp hele stedet, og selv når jeg var der i 2003 (sist gang), så var jo stedet kjempe-ok... :-)
Heh, det var ikke mange som svarte på det han faktisk spurte om.

Sitat av Toll.no
Tollvesenet krever merverdiavgift for gaven hvis den:

  • har en verdi på 1000 kroner eller høyere.
  • sendes fra en person bosatt i Norge, som oppholder seg midlertidig i utlandet.
  • er kjøpt av en privatperson i utlandet, men sendes fra for eksempel forretningen der varen er kjøpt
  • er gitt til bruk i næringsvirksomhet, for eksempel for gratisutdeling til bedriftens kunder.
  • er betalt helt eller delvis. Eksempel på dette kan være vervepremier du mottar fra firma i utlandet.
Vis hele sitatet...
Siste punkt gir deg jo rom for litt triksing.
Sitat av dynamite
Heh, det var ikke mange som svarte på det han faktisk spurte om.

Siste punkt gir deg jo rom for litt triksing.
Vis hele sitatet...
Og det gjør du?

Hvordan kan man forresten trikse med siste punktet. Det står jo at det kreves toll av en gave dersom den er helt eller delvis betalt, så hvordan har du tenkt å utnytte dette til å slippe å betale moms?

EDIT: Raymond: det er allerede slått fast noen poster over deg. Godt bidrag og god morgen!
Sist endret av Cikey; 12. april 2008 kl. 10:27.
Har du vært borte i 24 timer kan du ta med deg varer for 6000 kroner over grensa.
▼ ... over en måned senere ... ▼
catch21's Avatar
Trådstarter
Mange gode tips her, men jeg drar opp tråden igjen fordi jeg ønsker flere.

Har tenkt å printe ut og ta med meg dette
Kan du ikke importere fotoutstyr tollfritt hvis du sier at du er kunstner, og bruker fotoutstyret for å lage kunst?
catch21's Avatar
Trådstarter
Aner ikke, men er helt sikkert mulig det