Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3887
Hei, jeg feilfakturerte en kunde for 1 måned tilbake. Jeg glemte å legge til MVA (bruker et fakturaprogram), og beløpet ble feil. Jeg har laget kreditnota før, men problemet er at kunden allerede har betalt meg. Hvordan gjør jeg det da? Her et eksempel for mitt tilfelle:

- Fakturerte kunde 10000 kr uten mva
- Kunde betalte feilaktig beløp

Kan jeg da simpelt bare gjøre følgende:
- Lage en ny kreditnota som fjerner dette beløpet(altså -10000 kr)
- Deretter lage ny faktura som tar for seg 25% mva (altså 12500 kr) selv om kunden allerede har betalt meg 10000?

Alle forslag er velkomne :-)
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg vet ikke om vi har noen autoriserte regnskapsførere her inne, og i så fall er jeg definitivt ikke en av dem. Men ut i fra hva "jeg har hørt" så kan du helt fint gjøre dette. Det skal også i teorien være mulig å etterfakturere bare MVA, men dette er først og fremst en vanlig praksis for de som ikke har blitt registrert som MVA-pliktig ennå (og dermed ikke har lov til å fakturere MVA når den originale fakturaen sendes).

For å være helt sikker så er det enkleste å bare ringe skatteetaten og spørre.
Ikke ekspert, men prøver å svare likevel.

Lager du ny kreidtnota får du en kundefordring (12.500) som ikke matcher innbetaling du har fått fra kunden (10.000). Du får da en åpen post i kundereskontroen som må ryddes opp i. Differansen (gammel/ny faktura) i kundereskontro (2.500) må inntektsføres (kan kanskje ta det som en skattefri inntekt i så fall). Dette vil videre føre til at du selv må betale utgående mva (2.500).

Er det en fast (bedrifts) kunde kan du muligens høre om du kan sende ny og korrekt faktura, hvis du har et forhold til de som tillater dette. Er de mva registrert vil de uansett få fradrag. Er det en privatperson vil de nok ikke være keen på å betale mva så da kan løsningen din være å lage ny faktura skissert over.

Prøv å få forholdet i orden før terminfrist T2 (mars-april) forfaller 10. juni så vidt jeg husker. Så slipper du korreksjons/tilleggsoppgave.
Anonym bruker
"Hylende Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enkle metoden: Send kunden ny faktura på kr 2.500,-. Spesifiser dette som "etterbetaling MVA for fakturanummer XXXX" på varelinjen. Da har både du og kunden alt på det tørre om det blir revisjon.
Litt mer styr: Alternativt utsteder du en ny faktura på kr 12.500 ink. MVA, kjør samtidig ut en kreditnota opp mot gammel faktura. Send både kreditnota og ny faktura til kunde. De betaler da kr 2.500,-, og alt er i orden. Dette burde ikke være problem å få til om du har et oppegående regnskapssystem, alternativ har god kontroll på regnskapet i bedriften.