Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3823
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har i mange år trodd at man ikke trenger bank id for å få gjort ting effektivt på nett, har alltid trodd at min id var det man trengte for alt, som jeg da har blitt fortalt gjentatte ganger iløpet av oppveksten, og det har nå blitt bevist feil.

For 2 år siden ga jeg opp drømmen om og være et selvstendig menneske, har blitt diagnosert med ett 10talls psykiske of fysiske lidelser, så nå sitter jeg så dypt i disse systemene som det går ant uten å kunne gjøre ting effektivt innenfor disse systemene.

Det jeg finner någenlunde skremmende er at nå man man bruke bank id eller en tredje parts sikkerthet dings for og få gjort MYE på statelige og kommunale nettsider. Og om man er som meg så vil man legge minst mulig av ''sikkerheten'' sin i andre sine hender.

Jeg verken har, eller har lyst på en bank konto. Jeg har ikke telefon og kommer ikke til og anskaffe det før man er nødt til å bruke telefonen sin som pass. Sist men ikke minst så kommer jeg aldri til og anskaffe meg noen form for tredje parts indentifikasjons duppe dings.

Så hva kan man da gjøre? Jo man er nødt til og sende ting i papir format siden min id er et totalt bortkast av tid å anskaffe seg. Men hva gjør man da om man har så kraftig angst at man sjeldent forlater huset? Det er noe jeg genuint lurer på, hva gjør de av oss som er for syk til å gå ut døra? Og som ikke vil ta i bruk de ''nye'' metodene som brukes?

Hva er deres mening om bank id og tredjeparts id løsninger?
F.eks. BankID på mobil er en tjeneste laget for at hvermannsen skal så effektivt som mulig benytte seg av offentlige tjenester. Siden du ikke har telefon får du det på papirformat som du sa.

Jeg ville ikke klagd, for før i tiden måtte du steppe opp personlig i banken og signere papirene for hånd. Du måtte møte opp i bamken for å åpne ny konto til f.eks. Depositumskonto når du leier et sted.

Jeg ville sagt at det er det samfunnet har gjort for at man skal kunne være syk og likevel bruke tjenestene på en effektiv nok måte.

BankID er en sikkerhetsløsning hvor man må besitte seg av en fysisk gjenstand for å få tilgang. Ville du at det ikke skulle vært sånn ville jo sikkerheten blitt svært sårbar.
Men hvorfor i all verden er da min id en ting?

*Edit

Hvorfor i all verden er min id da en ting når det ikke engang gir tilgang til halvparten av det man trenger?
Sist endret av xtyranthl; 22. mai 2017 kl. 13:57.
Vel det er dessverre slik at enten så skaffer du deg en form for godkjent ID. Det kan være buypass med kortleser og et smartkort, forøvrig samme kortet som du kan bruke som tippe-kort hos norsk-tipping. Eller så kan du ha bank ID, der kan du velge kodebrikke eller du kan få engangskoder på papir. Om ingen av disse alternativene er ønskelig eller mulig for deg så har du faktisk bare en mulighet igjen. Det er at all korrespondanse mellom deg og det offentlige går via post. Det er jo heller ikke uproblematisk, du må faktisk klare å hente posten, og hva gjør du når du skal sende post? Har du noen som kan gjøre det for deg?

En annen løsning er at du får deg verge. En som er ansvarlig for deg og din økonomi. Som sørger for at husleie og strøm betales, og som gir deg fast beløp hver uke du har å leve for.

Slik du beskriver situasjonen din så høres det ut som du kanskje kvalifiserer til bruk av psykiatritjenesten i kommunen. Dvs at du får en fast psykiatrisk sykepleier som kommer hjem til deg og bistår deg. Sammen vil dere kartlegge dine behov, se om det er andre tjenester du trenger, feks hjelp til renhold, postgang, handle mat, og eller alt som er eller kan være vanskelig i en hverdag preget blant annet av angst.
Du trenger ikke gå ut av huset for å skaffe deg BankID, det kommer i posten det.
Bare å bestille det så slipper du å sende papirutgaver av alt.

MinID er mer for ungdomsskoleelever når man skal søke vgs.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Du trenger ikke gå ut av huset for å skaffe deg BankID, det kommer i posten det.
Bare å bestille det så slipper du å sende papirutgaver av alt.
Vis hele sitatet...
Nei. Banker krever at du er legitimert med pass hos banken før de kan gi deg bankID, og siden TS ikke har noen bankkonto er det ikke rimelig å anta at banken har settet passet til vedkommende.

Bankens legitimasjonskontroll ved førstegangsutstedelse av BankID til fysiske personer skal skje på grunnlag av fremlagt gyldig norsk pass, dokumenter likestilt med norsk pass, eller utenlandsk pass. Det er likevel ikke nødvendig med ny fremleggelse av pass ved utstedelse av BankID dersom pass ble fremlagt ved personlig fremmøte i forbindelse med etablering av kundeforholdet.
Vis hele sitatet...
kilde

Edit:
Ser nå at det skal være mulig at de gjør unntak, men jeg ser ikke for meg det er så alt for lett å få til gitt hvor strengt bankID er siden det er ekvivalent en persons signatur.
kravet om fremleggelse av pass vil innebære en urimelig merbelastning for
vedkommende, grunnet alder, helse eller andre særlige forhold.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Xasma; 22. mai 2017 kl. 15:36.
Tviler litt på at TS ikke har en eneste bankkonto med tanke på at det gjerne er noe av det første foreldre oppretter for barnet sitt.
For all del, det kan jo være tillfelle men personlig synes jeg det virker veldig lite sannsynelig å ikke ha hatt en bankkonto gjennom livet du har hatt.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Tviler litt på at TS ikke har en eneste bankkonto med tanke på at det gjerne er noe av det første foreldre oppretter for barnet sitt.
For all del, det kan jo være tillfelle men personlig synes jeg det virker veldig lite sannsynelig å ikke ha hatt en bankkonto gjennom livet du har hatt.
Vis hele sitatet...
Man kan si opp et kundeforhold, og dermed ikke ha kontoen(e) som har blitt lagd av en selv, eller av andre.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Man kan si opp et kundeforhold, og dermed ikke ha kontoen(e) som har blitt lagd av en selv, eller av andre.
Vis hele sitatet...
Ja, men dette nevner jo ikke TS noe om, han sier at han aldri har hatt og aldri ønsker å ha en bankkonto, noe som får meg til å tenke over at han kanskje har en han ikke vet om.
Om ts faktisk har bankkonto han ikke vet om så ville jo det vært avdekt hvert år når selvangigvelsen skrives.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om ts faktisk har bankkonto han ikke vet om så ville jo det vært avdekt hvert år når selvangigvelsen skrives.
Vis hele sitatet...
Hadde en dnb konto i 20 år jeg ikke visste om før jeg åpna en ny konto der og fikk den andre kontoen lagt inn i min nye konto.
Siden op sier h*n ikke har konto, velger jeg å svare ut i fra det.

Buypass med kortleser er da det beste alternativet til BankID. Krever ikke bankkonto, sendes med pum så det må hentes på post kontoret. Gyldig tilsvarende bankID. (Med unntak i nettbank)