Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3225
Bygdetulling
varg300's Avatar
I går fant jeg 6 stk Mitsubishi Melcard nederst i en skuff hjemme, har ikke peiling på hvor de kommer i fra.
De inneholder tre typer firmware-greier til HP/Compaq SCSI-kontrollere, alle har en klistrelapp med bla software-versjon og originalt delenummer fra compaq.
Er usikker på om kortene er SRAM eller EEPROM utgaven.
Alle ligger merkelig nok i original forpakning også...

Har en 2006-ish laptop med Kali Linux og dette er den eneste pc'en min som har CardBus-spor.
Når jeg setter inn kortet viser dmesg at et kort har blitt satt inn, men ellers skjer det ingen ting.
Har googla litt og disse kortene skal fungere i linux, men det virker som at konfigureringsverktøyene (lspcmcia, cardmgr og cardctl) for PCMCIA/CardBus ikke finnes i nyere versjoner av linux, eller har de blitt erstatta av noe annet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Opptrer dei som flash-enheter? Kva viser dmesg? Kva viser lsblk når du setter dei i?
Bygdetulling
varg300's Avatar
Trådstarter
Så vidt jeg har forsttt skal de opptre som minne, i enheten /dev/mem0 ,noe de ikke gjør.
dmesg sier pccard: PCMCIA card inserted into slot 0

lsblk viser harddisken (sda) og 1024M ROM i enheten sr0:

Kode

NAME   MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda      8:0    0 232.9G  0 disk 
├─sda1   8:1    0 173.7G  0 part 
├─sda2   8:2    0     1K  0 part 
├─sda5   8:5    0     2G  0 part [SWAP]
├─sda6   8:6    0  54.9G  0 part /
└─sda7   8:7    0   2.4G  0 part [SWAP]
sr0     11:0    1  1024M  0 rom
sr0 eksisterer også når kortet ikke står i.
Hvilken enhet er egentlig sr0?

EDIT: For øvrig er jo sr0 servsagt cd-spilleren haha, faen.... *facepalm*
Sist endret av varg300; 7. mai 2017 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.