Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5883
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger råd her altså, selv om jeg føler jeg lever et billig og fornuftig liv Nå.
Jeg blir innhentet av fortiden min og har rett og slett ikke penger nok. Jeg har for store utgifter til å ha noe igjen og betaler ned forbruksgjeld med kredittkort. Jeg har et par ting jeg kan selge som kan gi noen kroner, men dette er tungsolgte ting om man kan si det slik (en hest og en henger.. vil helst ikke utdype for mye for er så flau over min egen situasjon).
Dette ville bedret økonomien ved å få inn noen kroner, samt fått ned mnd. Utgiftene litt. Men.. det er ikke gjort på en dag å selge dette.. og i mellomtiden sliter jeg.

Har noen av dere erfaring med å forhandle om renter og avdrag før ting går til inkasso? Jeg har ikke en eneste betalingsanmerkning - enda - . Men nå vurderer jeg faktisk å gå inn i nettbanken og slette avtalegiroer og gi faen :-( jeg fikk samlet all Smågjeld til ett lån i høst, så nå sitter jeg med 2 lån på tilsammen 500.000 (betaler ca 7000 PR mnd på disse). Studielån på 2500 PR mnd
jeg har helt greie boutgifter, 8000 med strøm.
Jeg har dyre kollektivutgifter -nesten 3000 kr PR mnd. Pga jobb. Jeg tjener egentlig bra , men har gått 5 år på korte kontrakter osv før jeg fikk fast jobb så mye av gjelden min er fra dette
Sånn det er nå sitter jeg med 500 kroner igjen når regninger er betalt. Har hatt binding på telefon fram til denne mnd, skal se meg om etter et rimeligere abb., men har ikke Internett hjemme så trenger en del inkluderte gigabytes - tar i mot tips til billige abbonementer med minimum 20-25 GB inkludert

Beklager om dette ble veldig rotete, og takk om dere har giddet å lese. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre nå :-(
Fix deg en ekstra-jobb. Det hjelper på mye, fire dager i mnd med noe kveld/natt-jobb så snakker vi pluttselig 5løk ekstra på konto i mnd.
Du kan antagelig søke om betalingsutsettelse på studielånet også, dropp å betale ned det et år.

Dette er to ganske enkle grep som gjør at ting blir veldig mye mer levelig med lite innsats.
Sist endret av moret; 19. april 2017 kl. 13:38.
Hvis du virkelig vil ut av trøbbel så setter du ikke krav til 20-25 GB. Du må kutte forbruket ditt drastisk, ja også av data. Du må ikke sitte å surfe på youtube videoer for 700kr mnd. Jeg klarer meg fint med en giga til 150 spenn i mnd med fri ringing.
Selg den hesten i dag eller skyt den! Selg hengeren. Selg bilen om du har en.
Ring lånekassen i dag, forklar din situasjon og spør om avdragsfrihet.
Ring alle andre du skylder penger forklar din situasjon og hør om en bedre avbetalingsplan.
Seriøst bli kvitt den hesten snappy. Høystbydende ut uka!
Kjip situasjon. Steg for steg guide fra en som har sett alt for mye luksusfellen:

1. Selg alt av verdier du ikke bruker inkl. hest og henger. Legg ut annonse i dag!
2. Gå gjennom kontoutskrifter siden 1. januar i år og klassifiser disse - er det noe du bruker unødvendig mye penger på? Skriv det ned.
3. Ring lånekassen og forklar situasjonen din - få utsettelse på betalingene.
4. Forbered deg til å ringe selskapene der du har de store lånene. Fortell situasjonen din grundig, at du nå tar tak i økonomien din men at kostnader fremdeles overstigerinntektene dine selv på et stramt budsjett, og at du vil gå personlig konkurs om du ikke får satt ned de månedlige betalingene. (Du vil leve bedre på en personlig konkurs enn med disse lånene i dag)
5. Skaff deg internett hjemme, og et 99,-/mnd mobilabonnement
6. Snakk med noen om problemet ditt og finn ut hvordan det kunne bli slik


Om du sletter avtalegiro og gir faen vil du angre deg helt hinsides i ettertid. Lykke til!
Sist endret av Spirituell; 19. april 2017 kl. 14:03.
Du kan få utsatt nedbetaling av studielån uten problem. Tror du kan gjøre det på nett uten å måtte snakke med et menneske.
Sitat av smetti Vis innlegg
Hvis du virkelig vil ut av trøbbel så setter du ikke krav til 20-25 GB. Du må kutte forbruket ditt drastisk, ja også av data. Du må ikke sitte å surfe på youtube videoer for 700kr mnd. Jeg klarer meg fint med en giga til 150 spenn i mnd med fri ringing.
Selg den hesten i dag eller skyt den! Selg hengeren. Selg bilen om du har en.
Ring lånekassen i dag, forklar din situasjon og spør om avdragsfrihet.
Ring alle andre du skylder penger forklar din situasjon og hør om en bedre avbetalingsplan.
Seriøst bli kvitt den hesten snappy. Høystbydende ut uka!
Vis hele sitatet...
Det KAN hende at TS jobber på data (f.eks. trenger å lagre filer på skylagring til arbeidsgiver) med tanke på at han er kontraktsbasert, uten at jeg skal være sikker. Synes bare det er veldig bastant måte du sier det på.

Hadde han sagt 5-10gb ville jeg vært enig, men 20-25gb virker som er et spesielt behov.
Jepp, man kan utsette studielånet veldig mye. Jeg har også lite penger for tida og betaler regningen annenhver måned omtrent. Renta er lav, så kostnaden ved å gjøre det er ikke høy. Lurest å betale ned den dyre gjelda først og så ta studielånet til slutt.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilb...ngsutsettelse/
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har ikke mulighet til å få annet Internett hjemme enn 4g (det tilbys ikke). Så derfor jeg skrev 20-25 GB. Kan såklart kanskje klare meg pp mindre- men dette er altså alt jeg bruker av Internett i løpet av en mnd. Jeg skal snakke med Lånekassen, og psyke meg opp til å ringe de jeg har lån hos. Hesten er på vei til å bli en rimeligere løsning nå, krysser fingrene. Klarer dessverre ikke skyte en frisk hest - så veldig glad det ordner seg nå. Og jeg har nettopp fått solgt vogna! 30-40.000 kroner bør vel være bra for å få forhandlet seg til bedre rente/avdrag PR mnd?

Jeg er forresten fast ansatt nå, men alle de mnd fram til fast ansettelse med all den usikkerheten det medfører har kostet.. har studert og ikke fått en krone fra nav når jeg hsr vært uten arbeid ...

Tusen takk folkens, det hjalp meg faktisk litt å få det ned svart på hvitt og få noen tilbakemeldinger.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og jeg har mye mer kontroll på utgifter nå enn jeg har hatt tidligere- jeg bruker svært lite på "moro", har sluttet å bruke penger på brus/kaffe/nikotin
Har du ikke tatt telefon til de du skylder penger fra før av, så tror jeg du sitter mye bedre i det etter en telefonsamtale.

Har selv måtte omprioritere økonomi pga en trasig bil som har kostet 20.000 + i uforutsette utgifter. De er som regel greie forholde seg til. Forhør deg om det går greit at du får utsatt noen mnd - få betal litt mindre over tid til du er på fote igjen.
Først; Hva er renten på lånene?

Hvis de er usaklig høy som f.eks. 10% ++ så er det ikke vits å sitte å blakke seg hver måned. Du har 500.000 i gjeld og kan ikke leve på lommerusk i flere år. Hvis du stopper å betaler regningene, kan du ta ut lønna di i kontanter helt til kreditorene sender saken til namsmann. Da har du i det minste en del cash liggende slik at du i det minste kan leve normalt uten å bekymre deg om du har råd til mat neste uke. Økonomiske bekymringer går ut over jobben, og mister du jobben sitter du ganske fint i det.

Når saken er sendt til namsmann vil de begynne å tvangstrekke lønna di. Du har rett på å beholde ca. 8200 kr + husleie (i ditt tilfelle 8000 kr) hver måned. Resten av lønna blir automatisk trekt fra arbeidsgiver for å betale kreditorene. På skjemaet du får fra namsmannen kan du føre opp hvor mye du vil at de skal trekke, men da må du dokumentere at du har utgifter som ikke ligger under vanlig livsopphold som mat, hygieneartikler, mob.regning, klær etc.


Med så høy gjeld og tatt i betraktning at det muligens er høy rente ville jeg bare gitt faen. De fleste kreditorer nekter å fryse renta i tillegg, isåfall skal du være MEGET heldig. Går ann å spørre, men de skal tjene penger de og.
Sist endret av Molekyl; 19. april 2017 kl. 17:57.
SELG ALT!! Selg alt du ikke behøver. Har du en gammel telefon, selg den. Har du en eldre pc, selg den.
Solgte en 9 år gammel pc og fikk 800 for den. For meg var den søppel, for han som kjøpte den gull.
Og ring lånekassen!!
Hesten forsikra? Skyt den i hode og brekk benet på den etterpå og si det var for hestens beste at du avlivet den. Nei uff men fra spøk til alvor hest er ikke den raskeste måten å bli folafola blakk på men en av di sikreste så bli kvitt den fortest mulig. Er jo faktisk billigere å gi den bort en og eie den. Så leier du ut stallen vist du har det hjemme
Sist endret av 5FDP; 21. april 2017 kl. 00:30. Grunn: iPhone er ikke bare bare å skrive på
Eventuelt så kan du sette ut hesten på for eller hva faen det er, hvis du ikke viste det så er det sånn at folk gjerne gir noen tusen i måneden for å passe på den en dag eller to hvor de har den til rådighet. Har du i tillegg et par ryttere som vil "leie" på forskjellige dager blir det fort en inntekt og ikke en utgift.
Hesten er sikkert noe som gir karen livskvalitet. Rett og slett ufint komme med teite kommentarer på at den skal avlives.

Har selv ei bikkje. Den er like mye satt pris på som resten av familien. Skyter ikke sin egen familie for cash...
Utrolig provoserende at du sammenligner ei bikkje med et familiemedlem når det gjelder avliving. Det er veldig mange med meg som mener at bikkja bør skytes når tiden er inne for det. Og utrolig få, forhåpentligvis ingen, som mener at bestefar bør skytes, uansett hvor dement og bevegelseshemmet han blir.
Du må bare kverulere, sant?
Nei, jeg er faktisk ingen krokodille med stor munn og små ører, men en av de som leser ca 1000 ganger mer enn jeg skriver.

En sjelden gang blir jeg provosert av det jeg leser, og da gir jeg meg selv lov til å kommentere. En bikkje er ikke som resten av familien. Den er et dyr.
Du om det

Da får vi strengt tatt bare være uenig.
Sist endret av ImnotEmo.; 21. april 2017 kl. 01:38.
Nå vet jeg ikke hvor stor leilighet du har, men er det en mulighet for at du kan leie ut et rom i en kortere periode?
Da vil du få skattefri inntekt på det... Bare en tanke