Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3120
Hei. Ser på Harry Potter.
Han falt langt ned, men like før han traff bakken var det en slags usynlig kraft som stoppet fallet.

Spørsmål: Om jeg hadde hatt på meg en drakt som en kraftig elektromagnet på bakken støter fra seg, og så falt i full fart mot magnetfeltet, og bråstopper når magneten frastøter seg drakta mi.

Hvorfor skulle jeg overleve en bråstopp på denne måten versus det å treffe asfalt? Om jeg tenker meg om, så har det å treffe et magnetfelt, som støter deg fra seg, i full fart lik effekt som å treffe asfalt / vann.
Ikke nødvendigvis, magnetfeltet blir svakere jo lengere unna man kommer, så oppbremsingen hadde vært gradvis. Men dette er meget vanskelig å svare på uten å vite fallhøyde, styrke på magnetfeltet o.l. Terminal hastigheten til et menneske er opp mot 200km/t.

Du kan sammenligne det med dette hoppet: https://www.youtube.com/watch?v=DgkhAysnRNY
Som Petter Solberg sier; "It's not the fart that kills, it's the smell." er en morsom og lett huskeregel.
Oversatt fra norwenglish det er bråstoppen som dreper ikke farta.
“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.” - Jeremy Clarkson
Denne typen redning fungerer ikke særlig bra hvis bare kroppens overflate bremses, da alle indre organer kræsjer inn i andre deler av deg og tar skade. En nedbremsing over noen desimeter i stedet for millimeter gjør dog stor forskjell. Og hvis man på magisk vis kan bremse kroppens innhold samtidig med utsiden, så er det jo greit. Magnetdressen tilsvarer vel i beste fall å få en airbag i fjeset - ikke komfortabelt, men bedre enn et ratt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Hvorfor skulle jeg overleve en bråstopp på denne måten versus det å treffe asfalt? Om jeg tenker meg om, så har det å treffe et magnetfelt, som støter deg fra seg, i full fart lik effekt som å treffe asfalt / vann.
Vis hele sitatet...
Magnetiske felt avtar vel med kvadratet av avstanden, så du vil nok få ei relativt gradvis oppbremsing.

Det sagt så er oppbremsing oppbremsing, og om det er asfalt eller vatn har lite å sei.
Det er umulig å bremse deg opp med et magnetfelt alene, et elektrisk felt må til. Man ser fort fra
utrykket for Lorentz-kraften at kraften fra et magnetfelt alltid vil virke i en retning vinkelrett på på hastigheten. Dermed kan en ren magnetisk kraft aldri gjøre et arbeid. En magnetisk kraft kan endre din retning, men ikke din fart.

Når det kommer til spørsmål om skadepotensial, så er det hovedsaklig akselerasjonen man må vurdere. Eventuelt jerk, som er akselerasjonsendringen. Den eneste måten å redusere skaden er å bremse opp over en lengre periode. På sett og vis er det ingen fundamental forskjell på å bli stoppet av asfalten og av et elektrisk felt. Det er tross alt et elektrisk felt fra atomene i asfalten som bremser deg opp uansett. Alle krefter du opplever daglig, bortsett fra gravitasjon, skyldes elektriske og magnetiske krefter.
Sist endret av Pinneknurk; 16. desember 2016 kl. 06:07.