Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2260
Hei.

Skal ta påbygg som privatist og tenkte å kjøpe en bærbar pc kun til å skrive på til dette, men har planer om å studere ett eller annet innen IT om 1 år som har med programmering og gjøre og er usikker på hva som kreves av en pc hvis man skal programmere og bruke en del diverse datasikkerhets programmer.

Burde jeg bare kjøpe en kjempe billig pc til å bare bruke med word det året her for så å kjøpe en bedre pc senere til it studiene? Tenkte det var like så greit å skaffe pc'n til den tiden nå som jeg allerede trenger en bærbar pc.
Kjøper du bærbar maskin.. så må du opp i 4000... selv det gir deg særdeles lite. Dropper du jåleri (touchscren.. bra "høytaler lyd"..osv) kan du få en maskin som vil vare litt til rundt 4000.. kanskje på kanten. Hva enn du gjør hold deg unna PackardBell og de..

Problemet med en sånn super billig sak, er at de varer oppriktig ikke lenger enn året du kjøper dem. SÅ er dem søppel og irriterer vettet av deg etter det. Trege.. henger seg opp... blir for varme.. ubehagelige taster.. alt er egentlig skuffende. Dermed mener jeg at du bør gå inn for noe mer. Drit i mye lagringsplass for eksempel eller ssd. Du TRENGER det ikke.. og det er dyrt! .. ta heller en med en grei prosessor samt et ok grafikkkort og ikke for lite RAM.

1 - Versjonen over.. den jeg linker til under Litt dyrere.
2 - Kan nyttes til gaming hvis man ønsker.
Asus er knallbra. Dette er en solid sak, for en rimelig pris. Denne vil du kunne ha en del år. Det er ikke en heftig spillmaskin.. men den vil ta en hel del av dagens spill, men grunnen til at jeg likte denne i forholde til din sak: er skjermen. Flott skjerm og et veldig behagelig tastatur. Drit i batteritid. Det dør ut uansett... og du har strømtilgang på universtiteter og sonans.. og whatnot. Bare tøys å betale ut av nesa for slikt.


3 - En relativ konkurent.. men samtidig ikke.
Lenovo er rimelig. Det har blitt en mer og mer "no bullshitt" brand.. som fokuserer på rimelig innmat kontra utseende.. nesten litt som Firstprice!
Nå har denne fått dårlig kritikk av en bruker ser jeg.. pga software som er installert på forhånd. Men de tekkniske specsa er fine.. rett og slett en maskin som vil fungere utmerket for deg en stund fremover.


Jeg ville valgt Asusen. Asus er kvalitet. Det er bra produsert.. du smiler når du tar opp maskinen.. og det er viktig ^^, Det er et godt kjøp... men du vil alltid få mer for mer penger.. men gir du mindre enn hva de ber om for den... ja da går du i fella Du kan også opgradere denne litt.. (det er plass til litt mer RAM.. men ser ikke på det som nødvendig).


Lykke til!
Sist endret av Skrueløs; 30. juli 2015 kl. 17:34.
Hat
Trådstarter
Ser greie ut de, men føler at 1tb er noe jeg ikke vil få bruk for i det hele tatt. Da kunne jeg like så godt hatt en 240gb ssd. Har en ganske så kraftig stasjonær til gaming og sånt så specs til det trengs ikke. Den Lenovo'en har jeg faktisk tittet litt på selv. Har sett litt på Macbook Air også da mange anbefaler den til programmering og sånt, men er litt i det dyreste laget. Kunne kanskje vært mulig å tatt studielån til sånt? Men ellers så ser den Asusen ganske grei ut. Takk så mye for et utfyllende og langt svar!
ville gått for http://www.multicom.no/multicom-xish...0561/p10630797
eller http://www.multicom.no/multicom-tali...0559/p10631449

forutsetter at du klarer å installere ett operativsystem såklart :P.

Ville holdt meg langt unna AMD cpuer og snurredisker i en laptop. Intel cpu+ ssd er stikkordet. snurredisk til noe annet enn lagring av filmer, serier osv er bortkastet.

førstnevnte har forresten snurredisk, men er 13 tommer og veier ganske lite. Så du får vurderer det litt selv.
Sist endret av tennbrikket; 30. juli 2015 kl. 18:53.
Multicom må være det verste plastikk rælet jeg noen gang har eid. Til og med en Acer pc frister mer. Hold deg til Asus eller Lenovo

Snurredisk hører ikke hjemme i en bærbar pc. Om du ikke trener på å gå med tung sekk i militæret eller er ham fyren som uansett går med hele pensum i ryggsekken.
Sist endret av SkyMarshal; 30. juli 2015 kl. 19:32.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Multicom må være det verste plastikk rælet jeg noen gang har eid. Til og med en Acer pc frister mer. Hold deg til Asus eller Lenovo

Snurredisk hører ikke hjemme i en bærbar pc. Om du ikke trener på å gå med tung sekk i militæret eller er ham fyren som uansett går med hele pensum i ryggsekken.
Vis hele sitatet...
da må du hvert fall gå for lenovo, søstern sin Asus pc som var fjorårets (mid-range) modell er jeg meget skuffet over bygge kvaliteten over. Ser mye bedre ut på bilder enn den faktisk oppleves som i virkeligheten. For ikke å nevne tastene som er helt forferdelige.
tok turen innom her for å se, og måtte kommentere.


HOLD DEG TIL H****** unna Apple.

Det er INGEN universiteter som LIKE apple. Det er et jævla mas for studentene som har det.. i samtlige klasser..

..."og til dere med Apple.. kom innom kontoret, så får dere en minnepenn som dere kan laste ned filen fra. Så kan dere laste ned en manual på www.....no, og lese HOW-TO der. Er det noen problemer, kan jeg ikke hjelpe dere, da vi opererer med gode Windows"


hf
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
tok turen innom her for å se, og måtte kommentere.


HOLD DEG TIL H****** unna Apple.

Det er INGEN universiteter som LIKE apple. Det er et jævla mas for studentene som har det.. i samtlige klasser..

..."og til dere med Apple.. kom innom kontoret, så får dere en minnepenn som dere kan laste ned filen fra. Så kan dere laste ned en manual på www.....no, og lese HOW-TO der. Er det noen problemer, kan jeg ikke hjelpe dere, da vi opererer med gode Windows"


hf
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvilket årstall du studerer i , men det høres ut som noe tidlig vikingalder. På skolene jeg har gått på og går på har det vært veldig bra støtte rundt mac.

Jeg ville nok gått for en solid lenovo hvis jeg skulle hatt en arbeidshest til 4000 spenn.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
tok turen innom her for å se, og måtte kommentere.


HOLD DEG TIL H****** unna Apple.

Det er INGEN universiteter som LIKE apple. Det er et jævla mas for studentene som har det.. i samtlige klasser..

..."og til dere med Apple.. kom innom kontoret, så får dere en minnepenn som dere kan laste ned filen fra. Så kan dere laste ned en manual på www.....no, og lese HOW-TO der. Er det noen problemer, kan jeg ikke hjelpe dere, da vi opererer med gode Windows"


hf
Vis hele sitatet...
http://www.uio.no/tjenester/it/maskin/macosx/
https://it.uib.no/en/Mac_OS_X

Just fyi.

Til OP; siden du kun nevner programmering/studier, så kan jeg sterkt anbefale ASUS sine Ultrabooks, spesifikt UX501 og UX305. (NB: UX501 er for litt spesielt interesserte, da den er "litt" dyr.) Dette er laptopper jeg anbefaler om du bestemmer deg for å slippe frustrasjonen som er ræva PCer.

Du burde egentlig bruke noe rundt 4-5k nå og oppgradere senere (I min mening iallefall)
Sist endret av Freddy_fred5; 31. juli 2015 kl. 02:01.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
http://www.uio.no/tjenester/it/maskin/macosx/
https://it.uib.no/en/Mac_OS_X

Just fyi.

Til OP; siden du kun nevner programmering/studier, så kan jeg sterkt anbefale ASUS sine Ultrabooks, spesifikt UX501 og UX305. (NB: UX501 er for litt spesielt interesserte, da den er "litt" dyr.) Dette er laptopper jeg anbefaler om du bestemmer deg for å slippe frustrasjonen som er ræva PCer.

Du burde egentlig bruke noe rundt 4-5k nå og oppgradere senere (I min mening iallefall)
Vis hele sitatet...
når du drar til mc'ern eller lignende, og ser en burger du vil ha på bildet.. får du noen gang den burgeren ? Nei, og det på lik linje med de linkene du henviser til. Selvfølgelig vil skolene at vi skal vite at de tar imot Mac, og at det vil funke.... men funker betyr ikke egne.
Universitetene i Norge har i lengre tid tatt imot Apple. Men selv idag, er de ubrukelig på det. De benytter Software som er designet for windows i særdeles stor grad, dette fordi lisensene kjøpes rimeligere, og flertallet bruker windows. MEN.. det gjøres tilpassninger her og der.. men fremdeles så sliter de med å lære opp lektorer i Mac. Det er et faktum. Jeg opplever det støtt og stadig der jeg går nå.

Jeg har den nye til Zenbook. Kostet mot 10tusen... litt stivt. Men den er flott, så det kan jeg skrive under på.. men overhode ikke noe du trenger. Kjør på med noe av det andre du har sett på. Men en ting er sikkert så langt.. du tar en maskin som ligger mellom 4-5k ja.. og SE PÅ SKJERM... ikke ta noe blankt.. eller en av de rare oppløsningene... det blir for slitsomt.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
når du drar til mc'ern eller lignende, og ser en burger du vil ha på bildet.. får du noen gang den burgeren ? Nei, og det på lik linje med de linkene du henviser til. Selvfølgelig vil skolene at vi skal vite at de tar imot Mac, og at det vil funke.... men funker betyr ikke egne.
Universitetene i Norge har i lengre tid tatt imot Apple. Men selv idag, er de ubrukelig på det. De benytter Software som er designet for windows i særdeles stor grad, dette fordi lisensene kjøpes rimeligere, og flertallet bruker windows. MEN.. det gjøres tilpassninger her og der.. men fremdeles så sliter de med å lære opp lektorer i Mac. Det er et faktum. Jeg opplever det støtt og stadig der jeg går nå.

Jeg har den nye til Zenbook. Kostet mot 10tusen... litt stivt. Men den er flott, så det kan jeg skrive under på.. men overhode ikke noe du trenger. Kjør på med noe av det andre du har sett på. Men en ting er sikkert så langt.. du tar en maskin som ligger mellom 4-5k ja.. og SE PÅ SKJERM... ikke ta noe blankt.. eller en av de rare oppløsningene... det blir for slitsomt.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg har iaf aldri hørt om noen som har hatt noe særlige problemer med Mac på UiO eller UiB. Siden du ikke har noen kilder vet jeg ikke helt hvor mye jeg stoler på den uttalelsen.

Finnes forskjellige konfigurasjoner av de, også just fyi. UX305 går for ca. 7k til drøyt 14k. UX303 går for alt fra 6.5k til drøyt 13k.
Sist endret av Freddy_fred5; 31. juli 2015 kl. 03:22.
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
tok turen innom her for å se, og måtte kommentere.


HOLD DEG TIL H****** unna Apple.

Det er INGEN universiteter som LIKE apple. Det er et jævla mas for studentene som har det.. i samtlige klasser..

..."og til dere med Apple.. kom innom kontoret, så får dere en minnepenn som dere kan laste ned filen fra. Så kan dere laste ned en manual på www.....no, og lese HOW-TO der. Er det noen problemer, kan jeg ikke hjelpe dere, da vi opererer med gode Windows"


hf
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du dette fra? Både NTNU og UiB (og helt sikkert de andre universitetene også) har like godt opplegg for OS X som Windows. Det er rett og slett ingen forskjell. Jeg får veldig lyst til å liste opp alt som viser hvor fullstendig bak mål innlegget ditt er, men den listen hadde blitt helt latterlig lang. ALT er tilrettelagt for OSX. I stedet ber jeg deg komme med belegg for dine påstander. Så, hvor i alle dager har du denne feilinformasjonen fra?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Noen som vet hvordan ståa er med Linuxbaserte OS? Eller blir det til at jeg må installere Win10 i helga?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Duckie Vis innlegg
Noen som vet hvordan ståa er med Linuxbaserte OS? Eller blir det til at jeg må installere Win10 i helga?
Vis hele sitatet...
Varierer fra studie til studie. Med mindre du planlegg krevande 3D e.l. kan du strengt tatt virtualisere Wintendo om studiet skulle nytte programvare som kun finst for det OSet uansett.
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
tok turen innom her for å se, og måtte kommentere.


HOLD DEG TIL H****** unna Apple.

Det er INGEN universiteter som LIKE apple. Det er et jævla mas for studentene som har det.. i samtlige klasser..

..."og til dere med Apple.. kom innom kontoret, så får dere en minnepenn som dere kan laste ned filen fra. Så kan dere laste ned en manual på www.....no, og lese HOW-TO der. Er det noen problemer, kan jeg ikke hjelpe dere, da vi opererer med gode Windows"


hf
Vis hele sitatet...
Hva er dette for slags vrøvl?
Ved UiO er det afaik veldig god støtte for apple jevn over, og mye mer enn det er for linux - som forøvrig er overraskende bra. Ikke bra nok, men mye bedre enn man skulle tro.

Det varierer selvsagt fra fakultet til fakultet, men de eneste jeg noensinne har hørt klage over epleproblemer er medisinerne. Ved matnat er apple veldig utbredt (jeg vil hevde at mer en 50% av de foreleserne jeg har hatt gjennom årene har vært fruktelskere), de fleste jeg kjenner fra øvre blindern (HF og SV) er også mac-mennesker.

Og nei, jeg er ikke eplefreak selv - jeg sverger til linux. Det har forøvrig også vært ganske uproblematisk ved UiO, og jeg har aldri blitt bedt om å møte opp på et kontor for å motta en minnepinne. Derimot har folk forventa at jeg fikser problemene mine selv, og det mener jeg er et rimelig krav - et som i større grad burde stilles windowsfolket også...
Sitat av Duckie Vis innlegg
Noen som vet hvordan ståa er med Linuxbaserte OS? Eller blir det til at jeg må installere Win10 i helga?
Vis hele sitatet...
Kjørte linux i 3år ved HIOA på dataingeniørstudiet, null stress.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Varierer fra studie til studie. Med mindre du planlegg krevande 3D e.l. kan du strengt tatt virtualisere Wintendo om studiet skulle nytte programvare som kun finst for det OSet uansett.
Vis hele sitatet...
Sitat av moret Vis innlegg
Kjørte linux i 3år ved HIOA på dataingeniørstudiet, null stress.
Vis hele sitatet...
Hmm, Wintendo har jeg ikke hørt om, må prøves! Har sett på NTNU sine sider at Ubuntu ikke er helt fremmed, så jeg gikk for det og installerte gnome-shell pga Amazon-tullet til Unity. Og personlige preferanser. Vi skal neppe bruke AutoCAD og sånt.

Det er medievitenskap jeg skal gå, så er mulig vi skal bruke noen spesielle programmer, men tror det går mest i tekstanalyse. På dataingeniørstudiet skulle det vel egentlig bare mangle. Kryssplattform for alle penga!
Sist endret av Duckie; 2. august 2015 kl. 13:27.
Sitat av Skrueløs Vis innlegg
HOLD DEG TIL H****** unna Apple.

Det er INGEN universiteter som LIKE apple. Det er et jævla mas for studentene som har det.. i samtlige klasser..

..."og til dere med Apple.. kom innom kontoret, så får dere en minnepenn som dere kan laste ned filen fra. Så kan dere laste ned en manual på www.....no, og lese HOW-TO der. Er det noen problemer, kan jeg ikke hjelpe dere, da vi opererer med gode Windows"
Vis hele sitatet...
Først og fremst så kan dette debunkes fort som pokker, da jeg bruker Mac til skolebruk, og når jeg har stått fast, så har dette blitt ordnet fort og effektivt enten vha. forelesere, IT-folk eller lignende i de få tilfellene jeg ikke har fått til noe selv.
Når det kommer til programvare har de fleste utdanningsinstitusjonene i Norge kommet seg godt opp på den teknologiske fronten og sikrer dermed programvare som fungerer på både Windows-maskiner og Eplemaskiner.

Sitat av Skrueløs Vis innlegg
når du drar til mc'ern eller lignende, og ser en burger du vil ha på bildet.. får du noen gang den burgeren ? Nei, og det på lik linje med de linkene du henviser til. Selvfølgelig vil skolene at vi skal vite at de tar imot Mac, og at det vil funke.... men funker betyr ikke egne.
Universitetene i Norge har i lengre tid tatt imot Apple. Men selv idag, er de ubrukelig på det. De benytter Software som er designet for windows i særdeles stor grad, dette fordi lisensene kjøpes rimeligere, og flertallet bruker windows. MEN.. det gjøres tilpassninger her og der.. men fremdeles så sliter de med å lære opp lektorer i Mac. Det er et faktum. Jeg opplever det støtt og stadig der jeg går nå.
Vis hele sitatet...
Da går du på et særdeles obskurt studie. Jeg kjenner flere titalls folk på forskjellige studier på forskjellige høyskoler og universiteter (Bla. UiB, HiB, NHH, BI mfl.) som benytter Mac daglig uten et eneste problem som jeg har hørt om. De fleste høyskolene og universitetene pleier å tilby programvare som er utviklet for begge platformene etter min erfaring.

Forøvrig, hvis du så absolutt skal fortsette korstoget ditt om at alle skoler er tilsynelatende fiendtlige mot epler, så kan jeg meddele at MacBook'en ble i 2013, som vel og merke er en stund siden, ble kåret til den beste Windows-laptopen. Sånn i tilfelle disse "fiendtlige" skolene skulle komme og si det du sa. Jeg må dog si at jeg aldri har hatt behovet for å bruke Boot Camp i mine 3 år på høyskole.
Sist endret av Deadlock Radium; 2. august 2015 kl. 13:54.
Nå lufter jeg kun en idè her da TS opplyser hovedbehov som programmering, da vil vel ikke det være særlig nødvending med en spesielt kraftig bærbar for å kompilere og teste kode (kanskje spesielt i starten).

Om det er behov for kraft ved kompilering av større mengde kode kan det vel være mulig at stuideplassen har en server stående som er dedikert til å håndtere kompileringer - eventuelt finnes det nettløsninger som og gjøre jobben (Uten at jeg personlig har testet de).

#1 søk på google etter online compiler c++