Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3596
Hei!
Nå har det gått 2 måneder siden jeg og kjæresten min flyttet inn i en leilighet, og vi har fortsatt ikke noen plass å ha klærne. De ligger nå i søppelsekker siden det ikke er høyt nok for ett normalt garderobeskap. Her er bilde av hvordan det ser ut i soverommet:
http://oi57.tinypic.com/xddyd4.jpg

og dette er hva jeg vil få til:
http://i58.tinypic.com/qnmj4n_th.jpg

Hvordan får jeg til dette?
Hvor skal jeg eventuelt få tak i planker, skruer, og finne ut hvilken tykkelse garderobestangen må ha for å tåle vekten?

Kan ikke være høyere enn 1m, eller breiere enn 0,6m for at dette skal gå.

Takk for hjelp!
Her trenger du å ta en tur på bygmax etc. Ta med det nederste bilde, å de eksakte målene,
så får du akkurat det du trenger i akkurat de målene du trenger.
Sist endret av Aron2303; 11. oktober 2014 kl. 19:10.
Som sagt får du materialer hos byggmix etc.. Men jeg vil anbefale deg å planlegge litt før du tar turen, ta mål og kanskje lage en skisse i google sketchup.
Et tips kan være å modifisere noe som allerede er ferdig. Sjekk om Ikea har noen hyller som har noenlunde riktige mål. Skjær skrått til tak på baksiden. Dersom lengden ikke blir riktig, kan du alltids skjøte med en list på hver side. Deretter er det kun topplaten du trenger å lage til selv for å få en pen finish som du viser på bildet.

Fordelen med å kjøpe noe ferdig fra Ikea, er at de er klar for hylleoppsett m.m. Det er som regel også mulig å få både fronter og skuffer til hyllene deres.
Sist endret av m0nte; 12. oktober 2014 kl. 03:58.
Det er litt vanskelig å se fra bildet, men det virker som om det er litt lavere under skråtaket deres en det andre som er avbildet.

Vil det ikke bli veldig god plass bak, hvis den skal være 1m høy?
Dersom du bygger selv, bruk den ledige plassen innerst mot kneveggen som skohylle:-)
Taffer'n
Taffer's Avatar
Trådstarter
Takk for gode tips!
Har sjekket mye på IKEA men finner ikke noe særlig som jeg tror kan passe.
Er betraktelig mye lavere under skråtaket våres enn på bilde ja, men det var det eneste jeg kom frem til som kan fungere hvis vi skal få til noen som helst form for oppheng.
Byggmax har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg søke opp!
Har ikke hørt om Google Sketch, hvordan fungerer det? :-)

Takk igjen for svar!
Sitat av Taffer Vis innlegg
Har ikke hørt om Google Sketch, hvordan fungerer det?
Vis hele sitatet...
Det er et program hvor du kan f. eks. "tegne" (modellere) rommet ditt i 3D og tegner inn løsningen du ser for deg.

Ta mål av denne delen av rommet, inkl. taket og døra, og så er det ganske lett å tegne opp forskjellige løsninger, før du eventuelt går for én av dem.

Eksempel på bruk: https://files.nyu.edu/gcd212/public/sketchup.jpg
Sist endret av Grimdoc; 14. oktober 2014 kl. 23:09.
Du kan sjekke Algot fra IKEA. Du klarer neppe å bygge noe særlig rimeligere enn dette selv.

Så blir det egentlig opp til deg om du vil tilpasse bakplater slik at du stenger av hulrommet som blir igjen bak mot veggen - vil anbefale dette da det ellers blir yngleplass for hybelkaniner der.

Dog; husk på å måle deg ut fra veggen. Dvs: finn ut hvor det er 1 meter fra gulv til tak, og mål så ut derfra så du ser hvor langt ut dette vil stikke. Ut fra bildet ser det ut til at du skal klare deg uten at løsningen stikker ut i døren, men greit å sjekke.