Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2893
ER det noen her som har erfaringer med skjermer rundt 50"?
Jeg ser at Acer selger noen slike, bl.a. Acer EB490QK.

Kan man like gjerne kjøpe en TV med høy oppløsning og kombinere den med pc-bruk, eller vil en tv-skjerm være uegnet til slik bruk?
Jeg lurer og på dette, hvordan blir det med fps og latency i spill?
Acer EB490QK - 60 bilder i sekundet maks ellers "OK", er nesten HDR, litt lite lys styrke fra skjerm til å kalle den ekte HDR.

Enklere sagt, hvis du spiller på 144hz+ nå, så er det bare å glemme den skjermen.
Sitat av Razor Sharp Vis innlegg
Acer EB490QK - 60 bilder i sekundet maks ellers "OK", er nesten HDR, litt lite lys styrke fra skjerm til å kalle den ekte HDR.

Enklere sagt, hvis du spiller på 144hz+ nå, så er det bare å glemme den skjermen.
Vis hele sitatet...
Jeg spiller lite. Driver med fotoredigering, ser filmer og arbeider med teknisk programvare m.m.
Funker fett til fotoredigering og det du nevner, funker dog ikke spesielt bra til gaming.
Vi har en del 40" og 43" 4k skjermer på kontoret. De har en del problemer som gjør at flere har gått over til til ultrawide istedet.

- 40"+ er veldig høye, så man ender opp med å ikke bruke hele skjermen for at det skal være behagelig. At skjermen har fot med høydejustering er viktig for at det skal bli god ergonomi og på en del av de har vi byttet ut fot med vesa-fester
- skjermer som ikke er buet får rar visningsvinkel helt ute på sidene
- mange av skjermene har ganske dårlig fargerom, så de egner seg heller ikke til foto/video og design-bruk

Når det blir min tur til å fornye hw i løpet av høsten kommer jeg nok også til å bytte fra 40" til 2x32"
Du må velge mellom høy oppdateringsfrekvens og høy oppløsning. I mindre format kan du få begge deler. Se heller på Ultrawide skjermer.
Jeg har erfaring med alt det der. Gamet på alt fra 22" skjerm tilbake i tid, til 55" tv og 70" tv fra sharp, topp modell på over 30k.
Det er ikke det samme med TV og pc skjerm. Uansett tv, så vil du ha stor delay/input lag når du spiller. Jo større TV, jo større input lag. Hvertfall på gamle 50 og 70 tommere. Det er mindre på nye.

PC skjerm gjelder! Dette gjelder da gaming/spilling. Alt annet er tv greit for. Og til bilderedigering er det også bedre å ha en pc skjerm av høy bildekvalitet, og ikke tv.
Problemet med TV-skjermer er at de ofte kan få innbrenning av bilde lettere enn en PC-skjerm.
Input lag på TV-skjermer blir så og si like bra som en PC-skjerm hvis du setter den i gamingmodus.

Jeg har brukt både stor 40’ 4K, ultra-wide, 3 skjermer(høykant-stor-høykant oppsett) og 2 27tommere 1440p. Det jeg syns funker best av dette er 2 curved 27tommere. Men savner litt arbeidsflate i programmer som revit og fusion som var konge på 4K. Så kommer litt an på hva du skal jobbe med egentlig. Skal man ha 4K burde man opp i 40 tommer, ellers blir ting litt smått etter min mening.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Problemet med TV-skjermer er at de ofte kan få innbrenning av bilde lettere enn en PC-skjerm.
Input lag på TV-skjermer blir så og si like bra som en PC-skjerm hvis du setter den i gamingmodus.

Jeg har brukt både stor 40’ 4K, ultra-wide, 3 skjermer(høykant-stor-høykant oppsett) og 2 27tommere 1440p. Det jeg syns funker best av dette er 2 curved 27tommere. Men savner litt arbeidsflate i programmer som revit og fusion som var konge på 4K. Så kommer litt an på hva du skal jobbe med egentlig. Skal man ha 4K burde man opp i 40 tommer, ellers blir ting litt smått etter min mening.
Vis hele sitatet...
Input lag blir aldri like bra på tv som på gaming skjerm til pc. Det er ingen tv'er som har 1ms responstid, så her tar du helt feil. Du kan prøve et skytespill på 144hz skjerm og 1ms forsinkelsestid. Ingen tv vil matche dette. Men selvfølgelig, er man 40-50 år gammel dinosaur så merker du jo ingenting...
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Input lag blir aldri like bra på tv som på gaming skjerm til pc. Det er ingen tv'er som har 1ms responstid, så her tar du helt feil. Du kan prøve et skytespill på 144hz skjerm og 1ms forsinkelsestid. Ingen tv vil matche dette. Men selvfølgelig, er man 40-50 år gammel dinosaur så merker du jo ingenting...
Vis hele sitatet...
Helt enig, tror standard er 12-13ms. Spørs helt på TVen så klart, men et godt stykke fra en gaming skjerm.
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Input lag blir aldri like bra på tv som på gaming skjerm til pc. Det er ingen tv'er som har 1ms responstid, så her tar du helt feil. Du kan prøve et skytespill på 144hz skjerm og 1ms forsinkelsestid. Ingen tv vil matche dette. Men selvfølgelig, er man 40-50 år gammel dinosaur så merker du jo ingenting...
Vis hele sitatet...
Jeg tar ikke helt feil nei. Kanskje jeg burde ordlagt meg litt annerledes. Jeg skrev at en TV blir så og si like bra som en PC-skjerm. Som ikke betyr nøyaktig like bra, men nesten. Og en ny TV i dag som er av OK kvalitet vil ha bra nok responstid til å spille casual på. Folk spiller da med konsoll på TV uten å klage på input lag.

https://www.cnet.com/news/the-best-t...cture-quality/

Det er klart DU kan merke forskjell hvis du spiller CS og er vandt med 144hz og 8ms(som er teoretisk lavest med en 1ms skjerm), men trådstarter skriver at han spiller lite og da vil jeg påstå at en TV kan være bra nok i hans tilfelle. 1ms refresh rate betyr ikke 1ms responstid, så forskjellen mellom en TV og en PC-skjerm er ikke så stor som det ser ut som på esken...

En gammel eller billig TV derimot kan ha noe høyere responstid, og vil dermed ikke være helt optimalt, men fortsatt bra nok. Jeg hadde noen gamle skjermer på jobben som jeg målte til 140ms! input lag på, men merket ikke noe til det når jeg dreiv med Photoshop, revit osv.

PS: jeg har 144hz 1ms skjermer selv, så jeg vet hva det vil si å ha gamingskjerm.

Hilsen dinosaur i 20-årene.
Tror det er en veldig subjektiv greie med skjermer på såpass størrelse. Satt selv veldig lenge på 27" skjermer, da både 60hz og 165hz, men når Black Friday kom i fjor slo jeg til på en 43" 4K PC-skjerm(ikke en TV). Nå som jeg har hatt den i nesten et år kommer jeg nok aldri å gå tilbake til noe annet. Er så utroooolig deilig å ha all den "screen real estaten". Det er vel og merke en PC skjerm som sagt, og har store tvil om at jeg hadde vært like fornøyd med en tilsvarende skjerm som var en TV.


Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du må velge mellom høy oppdateringsfrekvens og høy oppløsning. I mindre format kan du få begge deler. Se heller på Ultrawide skjermer.
Vis hele sitatet...
Ingen tvil om at det er mindre utvalg, men det er skjermer som er både høy oppløsning og høy oppdateringsfrekvens. Vet f.eks asus har en 4K 120 HZ skjerm som også er 43". Verdt å nevne at PCen man trenger for å drive det i respektabel FPS er helt latterlig. Sist jeg så på det så så var det 2 stk 2080TI typ.

Men bruksområde har svært mye å si på om skjermen passer også. Som liasis nevner så er flere av skjermene ikke like gode på farger, og dermed er elendig for kreativt bruk. Fargespekteret på de forskjellige skjermene varier svært mye har jeg fått inntrykk av. Ellers så er såpass store skjermer også mindre optimale til FPS-spill. Har spilt en del forskjellige FPS og selv om det går [i]fint[i], så er ikke såpass stor skjerm noe godt kjøp om man spiller primært FPS spill. Når det gjelder MOBAs og MMORPGS så har det vært midt i blinken for meg, og vet mange er enig med det.