Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2698
Jeg har et device - en skriver som må kobles med tp-kabel til nettverket, men Internett finnes kun på wifi. Kan jeg med samme PC kommunisere med wifi og bruke den til Internett, men og kontakte skriveren via tp?
Er det en nettverksprinter så kan du vel koble den rett i router? Da får den egen adresse på nettverket og du bør se den fra alle pc'er på nettverket.

Kan du koble printer til med usb kabel? Om du kobler til skriver til en pc via usb så kan du bare dele skriveren i windows. Høyreklikk på printeren og velg del printer. Når du deler via windows vil du kunne printe ut fra alle pc'er i nettverket.


Om du ikke har usb tilgang til printer og kobler printer via kryssa kabel så er jo ikke printer en del av nettverket og du må dele via windows. Som om du deler en mappe, eller optisk stasjon.
Sist endret av _abc_; 6. februar 2020 kl. 23:49.
Nei, nei og nei.
Det er i et tilfelle hvor jeg ikke har tilgang til denne routeren. Det er på en skole - det er heller ikke slik at jeg kan spørre om dette. Så jeg har en printer med ethernetkontakt og en bærbar data med wifi, samt Ethernet.
Jeg forstår ingenting av hva du vil oppnå.
Er formålet og printe eller å få Internet på den?
Skjønner ikke hva du mener. Du skal ha fri tilgang til print på skolens printer? Nettverksprintere pleier å ha rett gode admin verktøy og tror ikke du får tilgang til printer'n selv med direkte kabel. Det er vel helst brukernavn og passord for å få tilgang til den?
Nei - det skal jeg ikke. Jeg har en egen printer som jeg skal bruke, men jeg vil gjerne kunne bruke den når jeg er på skolen, samtidig som jeg har Internett.
Det er wifi på skolen, min printer tar bare Ethernet. Jeg vil gjerne kontakte begge?
«[...]
Fri tilgang på skolens printer» Hvor fikk du det fra?
Koble printer til PC via kabel. Åpne network Connections og del/sharing via Wifi.
Sitat av Jegermannen Vis innlegg
Nei - det skal jeg ikke. Jeg har en egen printer som jeg skal bruke, men jeg vil gjerne kunne bruke den når jeg er på skolen, samtidig som jeg har Internett.
Det er wifi på skolen, min printer tar bare Ethernet. Jeg vil gjerne kontakte begge?
«[...]
Fri tilgang på skolens printer» Hvor fikk du det fra?
Vis hele sitatet...
Jeg bare spurte, konstaterte ikke noe

Det var bare litt vanskelig å dekode posten din. Skjønte ikke helt hva du mente så jeg forsøkte å spørre om forskjellige ting. Alt i beste mening.

Det er fortsatt litt uklart for meg hva du egentlig forsøker å få til her. Er det snakk om at du har med deg en portabel printer på skolen? Og skal du koble til printeren til din pc også dele printeren med andre skole-pc'er via wifi?

Eller ønsker du tilgang til din egen printer som står hjemme hos deg når du er på skolen? Altså er printeren koblet sammen med en pc hjemme hos deg og du ønsker tilgang til printeren fra feks skolenettverket?
Hvis du setter opp nettverkstilkoblingen som går mot TP-nett(som du kaller det) med fast IP, samt at printer har IP i samme range, vil du kunne kontakte printer direkte via kabel, mens pc går på Wifi.
Såvidt jeg skjønner så er det den TP greia kryssa kabel. Altså den type kabel en brukte i tidligere tider for direkte oppkobling mellom to pc'er når man ikke hadde tilgang på router eller switcher. Husker ikke hva som skiller en tp kabel fra en ordinær nettverkskabel men såvidt jeg husker måtte man kun bruke tp-kabel/kryssa kabel for direkte kabel mellom to enheter.
Og du har sjekket at den ikke fungerer med USB?
Limited edition
Moff's Avatar
Kryssede nettverkskabler har vi stort sett ikke drevet med siden 2005 eller der omkring. Alle moderne enheter har det som kalles automatisk MDI-X, hvor X-en står for crossover, altså kryssing - og dette gjør at enhetene selv finner ut om de må krysse eller ikke. Den praktiske forskjellen på en krysset og en ukrysset (vanlig) nettverkskabel er at enkelte av ledningsparene i kabelen er krysskoblet, for eksempel ved at par 1 på den ene siden av ledningen er koblet til par 2 på den andre siden. Ellers, som _abc_ skriver, så måtte vi i gamledager bruke kryssede kabler for å koble sammen to PC-er eller tilsvarende utstyr uten en switch eller router i mellom dem.

Uansett, det høres ut som trådstarter har et såkalt XY-problem. Du spør om løsningen på et problem du ikke ønsker å forklare nærmere, og det er derfor du ikke får svarene du leter etter. De aller fleste i denne tråden, meg selv inkludert, er av den oppfatningen at du mest sannsynlig kan være tjent med å tenke helt annerledes på dette.

For eksempel:
- Hva slags skole er det som ikke har egne printere du kan bruke? Jeg har bodd ganske bra langt ute i skauen selv, men jeg har aldri opplevd å være i et offentlig bygg på størrelse med en skole, som ikke har en printer tilgjengelig fra før.
- Printeren din har en RJ45-kontakt, men ikke WiFi eller USB. Jeg vet at det eksisterer nettverksprintere som kun har kablet nettverkstilkobling uten WiFi, men det er relativt sjelden å finne på typiske hjemmeprintere og ikke-industri-utstyr - og da SÆRLIG uten USB. Kan du opplyse om hvilket merke og modell det er snakk om, så vi kan se hvilke andre interfacer printeren faktisk har? (Jeg tror ikke på at den kun har RJ45 før jeg ser et modellnavn, basically.)

En annen ting som ikke kommer frem i postene dine er hvorvidt du faktisk har prøvd eller ikke. Du spør om du kan gjøre det, og svaret er selvsagt "ja". Du kan helt fint koble til kabel og være på WiFi samtidig. Har du faktisk prøvd det, og funnet ut at det ikke virker? Hvis du ikke har prøvd... hvorfor ikke? En normal PC kan i noen tilfeller få problemer med å prioritere hvilket nettverksinterface den bruker, men om du har flere nettverkskort tilgjengelig, og kun ett av dem gir internett-tilgang - da velger den som regel det riktige interfacet. Det kan også være lurt å oppgi om du har Windows 10 eller noe eldre.