Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1322
Lurer på hvor lenge man lagrer opplysninger i Norge.
Sendte en tullemail til en kar fra en mailadresse jeg opprettet kun for den ene mailen. Slettet mailkontoen med en gang etter jeg sendte mailen, kan politiet nå finne ut hvor den kom fra ? Det ble litt mye styr av dette kan man trygt si...........
Ja, om nettsiden som hostet epostadressen vil gi ut IP-adressen din.
De har antakelig logger på alt, selv om kontoen er slettet.

LANDET Norge lagrer jo ikke opplysningene, det er selskapet som du benyttet epost-funksjonen som lagrer de. Og de kan dem lagre til evig tid om dem vil. Men de skal jo ikke gis ut, med mindre politiet krever det (satt at nettstedet er Norskt/plassert i Norge).
Sist endret av Grimdoc; 28. september 2009 kl. 23:19.
Når Brulte laga en e-post-konto kun for dette formålet, vil jeg anta at det var på en vevbasert tjeneste, sannsynligvis yahoo, hotmail eller gmail, og ingen av disse har sine servere i Norge.
Og sjansen for at mottakeren allerede har IP-adressen din er stor, da den står åpenlyst i headeren på mailen.
Jeg pleier bare å lage en tulle email på biblioteket eller kobler pcen min til et random sted og sender det jeg vil. Det er vel liten sjanse for å bli tatt?
OK, stemmer det med at det var en yahoo adresse. Politiet hadde vist sendt en forespørsel til yahoo for flere måneder siden men de hadde ikke fått svar og skulle nå purre.
Neste gang tror eg faen meg at eg logger meg på en eller annen dott i ett byggefelt på landet eller noe sånt.
Yahoo kan gi ut IP, så må vel politiet videre til IPS for å finne ut hvor mailen kom fra. Ser det som lite sannsynlig dog, yahoo er noen stae drittsekker.
Hva skrev du egentlig i den mailen? Ble litt nysgjerrig.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trenger jo ikke kontakte yahoo når ip-adressen står i klartekst i mailheadern, som påpekt tidligere.

Og siden saken tydeligvis er anmeldt, siden politiet er involvert - er det jo bare å kontakte nettlevrandør og finne ut hvem som eide ipen på det gitte tidspunkt.
Sist endret av Ond^Sofa; 29. september 2009 kl. 12:57.
Kan det være mulig for noen å jukse dette til sånn at det ser ut som e posten er fra meg.
Når det gjelder ip i heading tror eg ikke politiet har fått tilgang på pc til offeret....
Spørsmålet er kanskje hvor mye resurser politiet vil bruke på dette her. Det var ikke noen dødstrussel akkurat, men det stod i avisa her om dagen at politiet ville purre på yahoo, dette vitner vel også om at de ikke har tenkt på headeren. Nå er det jo også en stund siden denne mailen ble sendt, ca midten av mai
Sist endret av Brulte; 29. september 2009 kl. 17:10.
Jeg er ingen expert, derfor tenkte jeg å bruke anlednigen til å spørre siden denne tråden er oppe. Hvis jeg kobler meg opp til en proxey server og så lager en email adresse og sender en tulle mail som Brulte gjorde. Har de mulighet får å finne meg da? Hvis de ville og putta nok resuser så hadde vel politiet klart det, men hadde vel gjort livet demes litt hardere?
Sist endret av Kenny20; 29. september 2009 kl. 20:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Kenny20 Vis innlegg
Jeg er ingen expert, derfor tenkte jeg å bruke anlednigen til å spørre siden denne tråden er oppe. Hvis jeg kobler meg opp til en proxey server og så lager en email adresse og sender en tulle mail som Brulte gjorde. Har de mulighet får å finne meg da? Hvis de ville og putta nok resuser så hadde vel politiet klart det, men hadde vel gjort livet demes litt hardere?
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på om proxy serveren lagrer noe informasjon i det hele tatt. Om den sletter loggene sine finner de nok ikke ut av det..
Hvor lenge siden er det du sendte denne aktuelle mailen?
Hvis det er lengre enn 3 uker, så vil det ikke hjelpe politiet om de får IP-adressen din. Såfremt du ikke har registrert ned ditt navn osv da du laget kontoen, så tror jeg du er "safe".

Mulig jeg tar feil, men ISP lagrer vel ikke IP-adresser lengre enn 3 uker?
Kilde: http://www.datatilsynet.no/upload/ti...abonnement.pdf