Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3304
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vi har blitt fortalt flere ganger at alt vi gjør på skole-pcn er loggført osv, og jeg har blitt litt ekstra paranoid i det siste.

Jeg har tilgang til den lokale admin kontoen (som jeg bruker når jeg ikke er på skolen), er det noen måte å fjerne denne overvåkingen/loggføringen/spioneringen?

Jeg har fjernet antiviruset til skolen pga. det var alt for overbeskyttende og bruker nå Norman, så antivirus er ikke å bekymre seg for.
Hei,
Starter bare med å si at halvparten til hva en skole-ikt person sier er halvparten bullshit. Noen tips og triks til å føle seg litt mindre paranoid:

1. Endre navnet på maskinen til noe lignende som det du har, men i en lik stil som det er fra før.
2. Slett alle lokale brukere på maskinen, med unntak av lokaladministrator endre bare passord på denne. Sjekk jevnlig hvilke lokale brukere som finnes på maskinen, da skolen kan ha gpo'r (Group Policies, som kommer fra skoledomenet) som legger inn nye brukere / endrer passord på lokale brukere.
3. Av-installer config manager client om denne ligger inne på maskinen.
4. Endre mac adresse på det trådløse nettverkskortet (guide her: https://www.howtogeek.com/192173/how...linux-and-mac/ )
5. Endre mac adresse og hostname regelmessig hvis du driver med noe snusk.
6. Slå av deling av C disken, dette er på default på alle windows maskiner, så hvis en skole-ikt fyr har lyst å snoke på hva du har installert, eller hvilke bilder du har på maskinen din kan han fritt gjøre dette ved å mappe opp c disken din fra \\skolepcnavn\c$
Man må enten ha en domene administrator bruker eller en lokaladministrator bruker for å gjøre dette.
7. bruk alltid lokal bruker på maskinen når du jobber, eller gjør sketchy ting

Det finnes mange forskjellige metoder for å samle logger fra maskiner i et domene, så man kan aldri føle seg helt trygg så lenge maskinen er medlem av domenet. Så det beste hadde vært å fjerne maskinen din fra domenet.

Si ifra hvis noe var uklart, gikk litt fort her
Forresten, hvilket fylke er du i?
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av 0psyl-7 Vis innlegg
Hei,
Starter bare med å si at halvparten til hva en skole-ikt person sier er halvparten bullshit. Noen tips og triks til å føle seg litt mindre paranoid:

1. Endre navnet på maskinen til noe lignende som det du har, men i en lik stil som det er fra før.
2. Slett alle lokale brukere på maskinen, med unntak av lokaladministrator endre bare passord på denne. Sjekk jevnlig hvilke lokale brukere som finnes på maskinen, da skolen kan ha gpo'r (Group Policies, som kommer fra skoledomenet) som legger inn nye brukere / endrer passord på lokale brukere.
3. Av-installer config manager client om denne ligger inne på maskinen.
4. Endre mac adresse på det trådløse nettverkskortet (guide her: https://www.howtogeek.com/192173/how...linux-and-mac/ )
5. Endre mac adresse og hostname regelmessig hvis du driver med noe snusk.
6. Slå av deling av C disken, dette er på default på alle windows maskiner, så hvis en skole-ikt fyr har lyst å snoke på hva du har installert, eller hvilke bilder du har på maskinen din kan han fritt gjøre dette ved å mappe opp c disken din fra \\skolepcnavn\c$
Man må enten ha en domene administrator bruker eller en lokaladministrator bruker for å gjøre dette.
7. bruk alltid lokal bruker på maskinen når du jobber, eller gjør sketchy ting

Det finnes mange forskjellige metoder for å samle logger fra maskiner i et domene, så man kan aldri føle seg helt trygg så lenge maskinen er medlem av domenet. Så det beste hadde vært å fjerne maskinen din fra domenet.

Si ifra hvis noe var uklart, gikk litt fort her
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Jeg bruker den lokale admin kontoen til personlige ting, og skolekontoen for skoleting. Hvis jeg bytter mac adresse så funker ikke skolenettet, da får jeg bare opp en nettside hvor jeg logger inn med skolebrukeren min, ellers får jeg ikke tilgang til internett.

Har prøvd å bytte mac for å komme meg på netflix osv., men siden den krever innlogging gjennom nettleseren etter endret mac så går det ikke

Er i Østfold, forresten.
da jeg gikk på vgs så lå det inne sperrer på de stasjonære pc ene som gjorde at vi ikke kom inn på diverse shady sider osv, det var også sperrer på wifien, det vi gjor var og plugge cat5 kabelen utav de stasjonære skolepc ene og inn i våre bærbare så var det tut og kjør uten brukernavn og passord, lærerene merka ikke noe de heller, nå skal det sies at vi gjorde dette mest for og kunne være på msn så det er jo noen uker siden :P
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Planen er å få tak i en lærer sin mac adresse på en eller annen harmløs måte (Netflix funker for lærere), og bytte til lærerens mac