Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7173
hei, tenkte å sette opp en trådløs datalink mellom 2 hus for å dele nettverk. husene ligger 2,2km ifra hverandre, hvor avhengig er jeg av fri sikt?

har seg slik at det ene huset har fiber internett mens det andre har adsl linje på 3/0,6 Mbit så hadde håpet å få en del bedre hastighet ved hjelp av denne teknologien.

hvor stor hastighet kan jeg oppnå? hvordan blir responstiden ca?

så noe utstyr på amazone som klarte 300Mbit over 2km, vil det funke bra?
Sist endret av Mrbutthurt98; 28. februar 2016 kl. 21:27.
Du klarer deg ikke uten fri sikt. Det er komplett umulig å gjøre det uten klar sikt. Responstiden vil være helt ok, men det er mange faktorer som spiller inn, som vær.

Det er ganske mange begresninger på radiokommunikasjon (senderstyrke, bl.a.) i Norge, så jeg ville tatt kontakt med en forhandler av sånt utstyr og hørt med dem. I den trådløse verdenen så snakker man alltid om teoretisk båndbredde, det er mange faktorer som spiller inn.

Ta kontakt med snorlaus.no, de virker som å være ganske ledende på trådløs kommunikasjon for privatkunder i Norge.
Du MÅ ha fri sikt. F.eks to paraboler må se nøyaktig på hverandre får at det skal funke. Hvis det er noen stor høydeforskell eller noe som blokkerer parabolene fra og se på hverandre må du sette opp en mast. Her er en nyttig video om noen som tester en trådløs datalink.
Du må vurdere at du har fri sikt, det kan du kanskje oppnå med sette routeren på taket.

Fri sikt demper ikke radiosignalet noe særlig.

http://www.ebay.com/itm/RP-SMA-2-4GH...gAAOSwT~9Wl2Ay


http://www.ebay.com/itm/AWUS036H-ALF...8AAOxydyxSRvHl
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Hei!
Her: http://snorlaus.no/pakkelosninger-/b...gabit-802.11ac

Har ikke brukt akkurat denne pakken selv, men har satt opp flere mikrotik linker på avstander opp til 1 km, etter jeg satte de opp hadde vi ikke feil eller nedetid på ett år. Fungerte perfekt!
Det kan være billigere å kjøpe rett fra Polen, men her får du i allefall med alt du trenger i en pakke.
Og som nevnt tidligere, fri sikt, sykt viktig.
Desto lengre avstander, desto større område uten vegetasjon i veien.
Lykke til!
Mikrotik fungerer. Har selv brukt mange av disse og er svært fornøyd. Disse fungerer på lang avstand også, og er svært enkle å sette opp. Anbefaler å bruke en laser for å stille de inn.
Kan også anbefale mikrotik, har vell 6 linker i bruk pr dags dato, mellom hus, fjøs, lager, og andre bygg, men ingen av linkene er over 1 km, men skal ikke være noe problem å skyte lengre enn 1 km, så lenge du har fri sikt.
hvis jeg har fri sikt og antennene står perfekt stilt inn samtidig som det er lite signal støy. hvor stor hastighet er det mulig å oppnå med utstyr til under 5000kr?

avstanden er på 2,2km

hastigheten i mellom de 2 antennene jeg tenker på, alt annet av utstyr skal ikke være en flaskehals
Sist endret av Mrbutthurt98; 1. mars 2016 kl. 00:36.
Det er et helt umulig spørsmål å svare på, forholdene du beskriver gjenspeiler ikke den virkelige verden.
Du klarer 2-300Mbit i praksis på ulisensierte 11ac radioer. For eks ubnt el mikrotik sine. Dette koster deg rundt 2-3000,-

Skal du opp til rundt gig hastighet så må du opp til ca 20-30 000,-

Mao så koster det mer jo høyere hastighet. Grunnen til hoppet i pris er at en ikke kan bruke vanlige billig chipper når du skal over vanlig 11ac hastighet.
Bare for og ha spurt, det er ikke mulighet for og grave ned en kabel mellom husene?
Sitat av haxxor Vis innlegg
Bare for og ha spurt, det er ikke mulighet for og grave ned en kabel mellom husene?
Vis hele sitatet...
Han spør om det er mulig til utstyr til under 5000. Det er umåtelig mye mer arbeid og grave et rør 2,2km. Koster neppe 5000kr og grave et rør så langt.
https://www.youtube.com/watch?v=LG-AZz_nm5E

Dette er vel det du trenger.
Men krever fri sikt - litt hvertfall. Veldig billig og.
Sist endret av Claryn; 1. mars 2016 kl. 16:49.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Der jeg bodde før fikk vi internett via en Microtik trådløs sak. Avstanden i mellom de var 4-5km, og hastigheten lå på ca 5mbit. Viss det var my snø eller regn i lufta ble hastigheten redusert en del, noen ganger virka det ikke i det hele tatt.
Hvilken hastighet hadde dere på abonnementet da? Veit Breiband.no overselger linjene sine så mye de kan, det samme går for de lokale leverandørene(ihvertfall her i troms), for eksempel sitter jeg kl 16-17 på ettermiddagen går alt i sirup, men kl 02 på natta så får jeg 4Mbit som abonnementet er på. Men båndbredda vil være bedre for trådstarter, da det er kun punkt til punkt, eller sektorantenne til flere brukere. Men ja været påvirker signalet, men burde ikke være av betydning på 5km, hvis antennene er montert ordentlig, vi sliter litt på et strekk på 13km hvor vi optimalt klarer -90 dBm i signalstyrke, tretopper, og lav plassert basestasjon sørger for dette.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Bare for og ha spurt, det er ikke mulighet for og grave ned en kabel mellom husene?
Vis hele sitatet...

Nei dessverre.... blir graving over mange tomter så det funker nok ikke

har funnet ut hvilket utstyr jeg trenger

noen forslag til hvordan jeg kan lage en mast til å feste antennen i? må antageligvis opp 30m for å få fri sikt :P

har radiobredbånd nå med 5/2 linje over 17,4 km men vil ha mer hastighet derfor jeg vurdere link til en bekjent som har fiber
Sist endret av Mrbutthurt98; 2. mars 2016 kl. 04:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
husk at mast over 5 meter er søknadspliktig.

jeg ville ha prøvd uten mast først.
Sitat av guffen2 Vis innlegg
husk at mast over 5 meter er søknadspliktig.

jeg ville ha prøvd uten mast først.
Vis hele sitatet...
søknadsplikt? langt ute i skogen?

tenker den beste løsningen er å montere en 10m høy metall stang i toppen på et tre slik at jeg kommer høyt nok. må selvfølgelig bolte den skikkelig fast men må vel ikke søke om det?? er privat eindom
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
søknadsplikt? langt ute i skogen?

tenker den beste løsningen er å montere en 10m høy metall stang i toppen på et tre slik at jeg kommer høyt nok. må selvfølgelig bolte den skikkelig fast men må vel ikke søke om det?? er privat eindom
Vis hele sitatet...
Mulig det finnes spesielle unntak, men Plan og byggningsloven §20-1 sier noe om hvilke tiltak det må søkes om. Her skal som et utgangspunkt alt søkes om, men det finnes unntak. Disse unntakene gjelder som regel for mindre endringer, og så vil det i dette tilfellet være et definisjonsspørsmål om en mast på 10 meter er en "mindre endring". I Plan og byggesaksforskriften §4-1 d(5) står det at antennesystem på mindre enn 5 meter er tiltak som ikke krever søknad og tillatelse. Det kan dermed være vanskelig å tolke en mast på 10 meter som "mindre endring".

Det kan i tillegg være aktuelt at du må ha nabovarsel.


Kilder:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...TTEL_4-1#§20-1

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...ITTEL_2-3#§4-1
Sitat av varg300 Vis innlegg
Der jeg bodde før fikk vi internett via en Microtik trådløs sak. Avstanden i mellom de var 4-5km, og hastigheten lå på ca 5mbit. Viss det var my snø eller regn i lufta ble hastigheten redusert en del, noen ganger virka det ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det er her pfsense kommer inn i bildet.
med pfsense kan du kominbere to WAN til ett LAN, og du kan sette den til å bruke begge uansett, så når den trådløse linken går ned har han alltid redunans i sin egen linje. Når begge fungerer som de skal vil han oppleve høyere hastigethet fordi pfsense balanserer trafikken over begge WAN
Sitat av Mrbutthurt98 Vis innlegg
søknadsplikt? langt ute i skogen?

tenker den beste løsningen er å montere en 10m høy metall stang i toppen på et tre slik at jeg kommer høyt nok. må selvfølgelig bolte den skikkelig fast men må vel ikke søke om det?? er privat eindom
Vis hele sitatet...
Med en distanse på over to kilometer så vil det være alt for mye svai i et tre til at du får en stabil link. Skal du opp i høyden må det enten være på et hus eller på en mast.

Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Det er her pfsense kommer inn i bildet.
med pfsense kan du kominbere to WAN til ett LAN, og du kan sette den til å bruke begge uansett, så når den trådløse linken går ned har han alltid redunans i sin egen linje. Når begge fungerer som de skal vil han oppleve høyere hastigethet fordi pfsense balanserer trafikken over begge WAN
Vis hele sitatet...
Nei, det er klin umulig å gjøre det. Du kan ha failover, men ikke "kombinere" linkene. Det bryter med helt fundamental nettverking.
Du kan kombinere flere for mer fart, men du vil få kun en sesjonsbasert last balansering.

Men ja det vil bryte en del siden du vil bytte ip titt og ofte (stort sett kvar request)

https://doc.pfsense.org/index.php/Mu...Load_Balancing
Sist endret av rfa; 7. mars 2016 kl. 21:03.
søknad og nabo varsel blir uaktuelt så langt ute i skogen

når det gjelder mast så bruker jeg et stort gran tre og monterer en metallstang i toppen på treet så jeg kommer enda høyere opp treet vil ikke svaie noe særlig da jeg skal kviste treet så bare stammen står igjen

hvordan regner jeg ut hvor mye metallstangen må tåle? vindlast på antenna er 264.6 N @ 96 km/h (60 lbf @ 60 mph)
Sist endret av Mrbutthurt98; 8. mars 2016 kl. 04:57.
uten barduner vil stangen svaie uansett.
Må si som de andre her, det er stor sansynelighet for at det blir ustabilt i toppen på et så høyt tre. Noen få millimeter utgjør mye på 2 km. Men ideen om å bardunere kan kanskje funke!
skal bardunere men en trestamme uten greiner som er kappet av toppen vil nok ikke svaie før det blåser skikkelig, det blåser også ganske lite her jeg bor så blir nok ikkenoe problem. skal klarer meg uansett uten internett når det blåser som verst siden det radiobredbåndet vi har nå detter ut når det snør og regner

hvis jeg fester masten skikkelig og bardunerer vil det nok bli bra

hvilken av antennene vil bli best til mitt bruk? er det noe mer forskjell en at den mindre versjonen har mindre tallerken, sender 3db svakere og har 5km mindre rekkevidde?
tenker den mindre antennen kanskje vil være bedre pga. halvparten av vindlasten, men vil den ha dårligere hastighet eller være mer følsom for litt svaiing?

https://www.dustinhome.no/product/50...specifications

https://www.dustinhome.no/product/50...specifications

datablad: https://dl.ubnt.com/datasheets/Power...Beam5ac_DS.pdf
Sikkerhetsklarert
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei, det er klin umulig å gjøre det. Du kan ha failover, men ikke "kombinere" linkene. Det bryter med helt fundamental nettverking.
Vis hele sitatet...
Det fungerer fint, men ikke på ftp/http. Du må bruke overføringsmetoder som aggregerer. F.eks torrent.

Har hatt samme løsning hjemme i lang tid og får fint makset begge wan linkene, slik at reell overføringshastighet blir høyere.
Bruk 30cm utgaven, den er rikelig for 2.2km og den andre er bare mer vindfang. (Og det tåler den ikke.. Har ødelagt 3 stk av 50 cm pga vinden)
Sitat av rfa Vis innlegg
Bruk 30cm utgaven, den er rikelig for 2.2km og den andre er bare mer vindfang. (Og det tåler den ikke.. Har ødelagt 3 stk av 50 cm pga vinden)
Vis hele sitatet...
hvordan er kvaliteten på antennen? hvilken hastighet burde jeg kunne oppnå fra antenne til antenne med fri sikt over 2,2km? er 200/200 er urealistisk?

den 30cm versjonen har 68MB mindre ram en 50cm antennen? hvorfor har det noe å si hensiktsmessig?

den 30cm versjonen har 68MB mindre ram en 50cm antennen? hvorfor? har det noe å si hastighetsmessig
Sist endret av Mrbutthurt98; 10. mars 2016 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.