Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3653
Hei folkens. Lurer på om noen av dere kan hjelpe med et sikkert enkelt spørsmål...

Jeg har:
2 stk. rutermodem (begge Zyxel) hvorav kun det ene brukes i dag
2 stk. telefon/adsl kontakter i huset, en kontakt i første etasje og en kontakt i andre etasje
1. stk. adsl abonnement (Telenor)

Jeg ønsker:
Å koble til et rutermodem i hver etasje og benytte disse på samme et og samme ADSL abonnement. Mine to rutermodem ønsker jeg altså å benytte samtidig. Er dette overhode mulig? Jeg vil i såfall slippe å trekke nettverkskabel mellom etasjene. Andre løsninger er forsøkt men fungerer dårlig (trådløst og nett via strømnettet). Takknemlig for svar!

Mman
Det er mulig, men sist jeg sjekket måtte jeg da betale for to abonnementer.
Sitat av vonS Vis innlegg
Det er mulig, men sist jeg sjekket måtte jeg da betale for to abonnementer.
Vis hele sitatet...
Lol? Tror ikke du må det (Sier ikke at du ikke kan ha gjort det, bare at det hørtes merkelig ut)

Det skal gå helt fint.
Du kan f.eks koble si ruteren som skal være 2. etasje i den som står i 1 etasje.
(Du må imidlertidig gjøre noe med ruter 1 som sikkert vår kjære AtXbYeA kan svare på.)

Tegning:
http://gyazo.kennethd.net/i/cf90ac973dcc0035012c.png
Sitat av Legacy Vis innlegg
Lol? Tror ikke du må det (Sier ikke at du ikke kan ha gjort det, bare at det hørtes merkelig ut)

Det skal gå helt fint.
Du kan f.eks koble si ruteren som skal være 2. etasje i den som står i 1 etasje.
(Du må imidlertidig gjøre noe med ruter 1 som sikkert vår kjære AtXbYeA kan svare på.)

Tegning:
http://gyazo.kennethd.net/i/cf90ac973dcc0035012c.png
Vis hele sitatet...
Da må han trekke nettverkskabel og bruke router nr 2 som aksesspunkt. Er dette han vil unngå.
Men, nei, å kjøre to modem på samme linje er ingen god løsning. Hvorfor vil du egentlig ikke trekke kabel? Bare bytt ut den kabelen som ligger der fra før med cat 5/6.
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Da må han trekke nettverkskabel og bruke router nr 2 som aksesspunkt. Er dette han vil unngå.
Men, nei, å kjøre to modem på samme linje er ingen god løsning. Hvorfor vil du egentlig ikke trekke kabel? Bare bytt ut den kabelen som ligger der fra før med cat 5/6.
Vis hele sitatet...
hahaha, epic fail.. Leste ikke alt!

Du kan jo, hvis du har en gammel PC, kjøpe en liten USB-dongel, koble til ruteren nede, trekke en 1-meterskabel ut fra pcen og den til en ruter.

Vet ikke helt om det går men
Trådstarter
3 0
Hei og takk for svarene. Jeg har ingen nettverkskabel som er trukket mellom etasjene og vil helst unngå å måtte gjøre det (= mye arbeid). Så det er m.a.o. ingen kabel som kan byttes ut. Legacy, løsningen du omtaler over forstår jeg ikke noe av, kan du utdype..?
Sitat av Mman Vis innlegg
Hei og takk for svarene. Jeg har ingen nettverkskabel som er trukket mellom etasjene og vil helst unngå å måtte gjøre det (= mye arbeid). Så det er m.a.o. ingen kabel som kan byttes ut. Legacy, løsningen du omtaler over forstår jeg ikke noe av, kan du utdype..?
Vis hele sitatet...
Får vel dra opp paint igjen da
SPOILER ALERT! Vis spoiler

http://gyazo.kennethd.net/i/29205f574420f6448447.png

Sist endret av Legacy; 19. november 2012 kl. 13:00.
Proff skeptiker.
Sitat av Legacy Vis innlegg
Får vel dra opp paint igjen da
SPOILER ALERT! Vis spoiler

http://gyazo.kennethd.net/i/29205f574420f6448447.png

Vis hele sitatet...
Å herre så vansklig du skulle gjøre det...

Ta og kjøp deg et AP og hent nettverk fra den via WIFI, og del videre. Vil anbefale og kjøre AP med switch funksjon(bridged eller hva du vil kalle det), siden to rutere i et nettverk skaper bare krøll
Trådstarter
3 0
Ok, takker igjen for forslagene / svarene.