Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5892
Personnummer og datasikkerhet er i vinden for tiden. Jeg ser at MinID brukes stadig flere steder, og da hjelper ikke personnummer mye. Hva lugubert kan man egentlig gjøre med et personnummer (og fullt navn så klart)?

Jeg vet det er mulig å bestille mobiler på teleoperatørenes nettsider, der kan man jo bestille billige mobiler med abonnement man slipper betale..
Ministry of Love
sptz's Avatar
Forhåpentligvis ikke mye, det er ikke engang en sensetiv personopplysning. Men det hadde kanskje vært intressant å hatt en liste for å henge ut idioter som bruker personnummer til autorisering selv om det alltid bare har vært ment til identifisering.

sptz
Sist endret av sptz; 22. desember 2009 kl. 17:12.
Trådstarter
Slik jeg har forstått det var den egentlige meningen bak personnummer å skille mellom folk med samme navn. Men som du sier er det mange som har "kan du personnummeret, er du personen"-tankegang. Teleoperatøene krever bare fullt navn og personnummer for å gå videre i bestillingsprossesen. I neste trinn får man også opp registrert adresse i folkeregisteret.

Til opplysning jobber jeg med et skoleprosjekt om hvor lett det er å finne personnummeret til noen, og i den sammenheng er det greit å få med hvilke konsekvenser det kan få også. Muligheter mottas med takk!

En slik liste du tenker på er heller ikke til å forakte i forbindelse med prosjektet!
Sist endret av dudee; 22. desember 2009 kl. 17:29.
Bytte navnet til personen, fører til et helvete!
Sitat av fremad Vis innlegg
Bytte navnet til personen, fører til et helvete!
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig.

Tror du vil få svært få muligheter til å kødde med vedkommende, om man i det hele tatt kan gjøre noe som helst i disse dager.
Man kan jo feks bestille en mobiltlf, for deretter å stikke og nappe hentelappen fra postkassa hans. Bestille varer på kreditt kan du. Er du god på sosial enginering kan du også løpe i banken og ta ut penger fra kontoen hans. Mye rart man kan finne ut med personnr.