Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1131
Det finnes sikkert info om dette ute på den store vide vev, men jeg finner den ikke...

Jeg har en konto hos get-one. Denne administreres via Cpanel, noe jeg ikke har så god greie på (er mer vant til ServeTheWorld sin løsning).

Når jeg går inn på server status så er det mange fine grønne "lamper" men den ene er rød. Det er den som heter "server load"
Hele linjen er som følger

Server Load 1.03 (1 cpu)
Vis hele sitatet...
Hva er dette for noe? Er det et problem? Er dette noe jeg bør ta opp med get-one (som forøvrig ikke svarer på e-poster likevel)

Takker for gode innspill og tips!
Tallet 1.03 er antall jobber som står i kø for å bli kjørt, ofte kalt "run queue". En grei tomelfingerregel er at denne køen helst ikke skal være så mye over antall prosessorer. Her er det bare 1 prosessorer, så man bør ikke ha en kø på flere jobber en 1,*.

Over 2 pr prosessor vil man begynne å se de første symptomene på at systemet går tregere, ved 3 vil dette være merkbart.


Jobber kjører med forskjellige prioritet, så dette er ingen eksakt vitenskap, jeg har en boks som ofte kommer opp i 12 jobber i kjøen, men da de kjører på lav prioritet, og ikke buker disk i/o er ikke det noe problem.

Ligger alltid køen på rundt 1, eller kan det være de kjører noen jobber, som backup nå?


Vanskelig å si mye konkret om serveren er overbelastet basert bare på lasten, hvordan er i/o bruken (kjør "iostat 5" hvis du har shell og post her) . Hvordan er swap og minne bruken?
Sist endret av Kongen; 21. mai 2004 kl. 03:46.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke shell (tror jeg i alle fall, kan som sagt svært lite om dette...)

Her er et bilde som viser resten av status;

EDIT: Dette tallet vi snakker om varierer veldig. Nå nettopp var det 11.53

EDIT2: Ofte så bruker siden veldig lang tid på å svare, det står bare "sending request to diskuter.com" gjerne i syv åtte sekunder før det skjer noe (på statuslinjen i Opera) Har dette noe med "server" load å gjøre kanskje?

En grunn for å klage til Get-One synes du?
Sist endret av Cikey; 21. mai 2004 kl. 04:21.
Ofte så bruker siden veldig lang tid på å svare, det står bare "sending request to diskuter.com" gjerne i syv åtte sekunder før det skjer noe (på statuslinjen i Opera) Har dette noe med "server" load å gjøre kanskje?
Vis hele sitatet...
Kan være. Hvis du instaler php scriptet phpsysinfo fra http://phpsysinfo.sourceforge.net/ og poster en link kan jeg si mer.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Er det noe videre lurt å gi ut så mye info public da? Jaja, hvem gidder vel hacke en slik dimlete side som det der uansett, ikke mye til prestisje i det.

http://diskuter.com/sysinfo.php
Physical MemoryUse: 97%
ledig: 34.21 MB
totalt: 1GB

Ille, like mye som på desktopmaskina mi
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er rett og slett alt-for-mange på den serveren.
>Er det noe videre lurt å gi ut så mye info public da?

Lite av interesse for en hacker her, hvor mye minne og cpu man bruker kan ikke utnyttes til noe.


At "Physical MemoryUse" er på 97% er normalt, dette da Linux mellomlagrer deler av en fil når den bli åpnet, slik at man nestegang man skal lese den kan hente den fra minne. Disse filbitene bli liggende helt til man nesten går tom for minne, og da fjernet (ingen vits å fjerne de før man trenger minne, kan jo være man trenger de).

"Load Averages" er som sakt antall jobber som stod i kø, her har du tall for henholdsvis siste 1 minutt, 5 minutt og 15 minutter siden. Disse tallene er høye, ligger runt 3 og hopper opp til 6+ av og till.

"Disk Swap" er mengden minne som he blitt lagret på disk, her brukes det forholdsvis mye, dette kan enten være at prosesser som bare kjører sjelden har blitt lagret der i påvente av at de skal kjøre, for å spare minne, men dette er sjelden på en webserver. Mer sannsynlig er at serveren har for lite minne.


Last på over 2 og mye swap er ikke bra, men ikke katastrofalt. Get-one.net selger 200 MB , 5 GB overføring til kr 9 pr måned så spørsmålet er om du kan forvente noe bedre til den prisen ?
Sist endret av Kongen; 21. mai 2004 kl. 19:10.