Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1648
Hallo.

jeg har endelig fått fatt i det første bladet i The Simpsons serien. det jeg lurer på, er om noen vet hva verdien på dette bladet vil være om 15 til 25 år? utgiveren virker temmelig ukjent for meg (Bongo Comics)
grunnen til at jeg lurer på det er at jeg lurer på om det er verdt å holde det pent og prektig i årene framover.
alle svar mottas med stor takk!
B4kZur's Avatar
Trådstarter
16 0
Det tror jeg de første sa om det førse bladet i Tommy og Tigern serien også, ja det er kanskje noe helt annet men det kan jo bli en suksess!
tror det kan være lurt og ta vare på det ja..for sikkerhets skyld..
B4kZur's Avatar
Trådstarter
16 0
Greit, takk skal du ha!
lønner seg å samle på #1 av alle blader!
Har du glede av det? Så ikke selg det, er det ikke fint å samle på gamle ting da? Det syns jeg iallfall. Særlig det å ha komplette samlinger. Hadde jeg fått fatt i det bladet ville jeg lett overalt for resten av sessongen.

Hvis jeg skulle tippa, er det vel omtrent 100-200 dollar. Kommer alt ann på hvor mange opplag den ble trykt i og hvor mange andre som har den etc. Kan ha veldig lav verdi også, vet du

ztaale: jammen nå har jo du ikke peiling på hva du snakker om i det hele tatt, så du kunne jo kanskje bare holdt kjeft istedet for spamminga?

edit: hvis du endelig har fått tak i det, hvorfor selge det? Det virket litt dumt imo.
B4kZur's Avatar
Trådstarter
16 0
Waffel: hvis jeg endelig har fått taki det og om 15-30 år ka selge det for 100 000 kr?

grunnen til at jeg lurte på om det var verdt det er fordi jeg lurer på om jeg skal behandle det fint og være ren på fingrene osv. hver gang jeg leser i det. det er faktisk et bra blad. men du

Waffel2: 1# er fremdeles til salgs så det er bare å løpe til narvesen å kjøpe,.
ztaale har aldri noe å bidra, han skal bare ha første reply i alle trådene ser det ut som. Alle andre svarene sier som regel det motsatte av det han sier. Crew bør kansje ta en prat med han?

Back to topic: Ja, pass godt på denne. Å samle på ting kan være lønnsomt "in the long run", og veldig morsomt og hvis du gjør dette til hobby.
Tenk hvis våre foreldre/besteforeldre hadde tatt vare på en "mint" 10 øring, et ubrukt frimerke eller noe liknende fra deres barndom. Tenk hva de ville tjent på dette idag.
Den største feilen uerfarene samlere gjør er at de selger for tidligt, og sparker seg selv om noen år når verdien er tidoblet. Men det kan selvfølgelig gå andre veien også.

Så, ja, ta vare på den i en pose eller noe sånt, det kan være lønnsomt!
Hvor mye bladet er verdt om mange år avhenger av hvor mange som har en perfekt kopi av bladet, og om bladet ble en suksess.. Hvis du syns det er et bra blad kan du jo kjøpe 2 utgaver av det, ett til å lese, ett til å samle på...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Til sammenligning: Førsteutgaven av norske Donald er verdt ca 40.000 kr NÅ (leste jeg ett eller annet sted)...

Avhengig av om det er norsk eller amerikansk, så er jeg uansett sikker på at det Simpsons bladet vil være mindre verdt om 50 år enn det Donald er i dag (pga mindre popularitet). Det er jo sånn at hvis 300 samlere er interessert i et objekt, så blir prisen høyere enn om bare 10 hadde vært det.

Jeg ville ha tippet at det hadde vært verdt ca 2-3000 kr om 50 år hvis det er norsk, og en del mer hvis det hadde vært amerikansk.

Er ikke så stort marked for slikt her i Norge som er det er i USA
uansett verdi i fremtiden syntes jeg at 30,- for det tynne lille bladet var for mye..

Og det å lese "DOH" istedet for å høre det var heller ikke så spennende :P
B4kZur's Avatar
Trådstarter
16 0
ok, takk for replys, og over til noe annet, hva skal jeg oppbevare det i?
Plast
Legg de i plastmapper. Uansett bør du være forsiktig med alle blad som kan ha en viss verdi i fremtiden..
jeg så simpson bladet i narvesen i dag, og jeg tviler på at bladet kommer til ta av. Ettersom serien på tv er MYE bedre!
Men men... det gjør ingeting å starte å sammle.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Du må ha syrefrie plastlommer, så ethvert av plastlommer funker dårlig.

http://tegneserie.info/Oppbevaring.htm
Du kan jo søke rundt på ebay og se om folk selger de atm og hva budene ligger på. Om du ikke finner noe der kan du legge ut en anonse og skrive att du vurderer å selge det. Se hvor høyt budene kommer opp i...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Roadkill: Om du tar deg bryet med å lese tråden, så lurer han ikke på hvor mye det er verdt per dags dato, men om det kan bli verdt noe frem i tid.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Opprinnelig postet av B4kZur
ok, takk for replys, og over til noe annet, hva skal jeg oppbevare det i?
Vis hele sitatet...
Plastikklomme på kjølig og tørt sted.