Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1376
Jeg tar en del bilder, og lurer på: Noen som vet om et enkelt lite program spm kan legge tekst i hjørnet på en serie bilder? Går sikkert an med photoshop og slikt, men dette blir litt avansert for meg...
Slenger meg på denne jeg
hehe.. har lurt paa det samme jeg og..
og et program som minsker bilder til thumbs..
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Skal disse bildene være på web, kan du gjøre dette i en handvending med GD som er med i php. Samme gjelder med thumbnails egentlig.
GD? Kan du forklare meg hva det er?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
GD er et Graphics Library som ofte brukes i forbindelse med php for å lage grafikk "on the fly" på websider. F.eks Grafer og adding av tekst til bilder, resizing av bilder osv. GD har støtte for både jpeg og png format. GD er ikke bare for php, såvidt jeg vet har du også librariet for perl og ansi c også.
Sist endret av m0b; 22. mai 2004 kl. 03:22.
Kan man ikke leke med actions i PS også? Har ikke peiling på dette, men jeg føler jeg har hørt det...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jo, man har actions i PS.

Det er et eget vindu som heter "Actions"... Der trykker du "Record", og så legger du et logo nederst i høyre hjørne på en av bildene dine. Deretter kan du bare trykke en av F-tastene på hvert bilde, og så skjer hele dritten automatisk.

Altså: En tastetrykk for hvert bilde. Du kan også inkludere "Lagre" og "lukke" i action, slik at det eneste du trenger å gjøre etter å ha åpnet 150 bilder, er å trykke Fx 150 ganger for at logoet skal legge seg inn på alle bildene.

Evnt. kan du finne noe i PHP eller ASP hvis det må gjøres "on the fly" på nettet.
Har ikke ImageMagic muligheten til dette da?
Jo...
Image Magic, GD og NetBPM (elns) fikser det.
Men det forusetter at du har PHP-støtte, slik som |d13m0b sa.

Det er mye lettere enn i Photoshop, dessuten kan de brukes til å rotere, croppe, resize, thumbnaile ++++
awt
Trådstarter
Bildene ligger på web ja, men kun på en enkel online hjemme konto sak, og der er det vel ikke rare php-støtten, ikke har jeg peiling på det heller. Derfor jeg ønsker et lite program som kan gjøre det.. har allerede programmer som minsker og slikt, der man stort sett kun trykker på en knapp.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av Stormen
Altså: En tastetrykk for hvert bilde. Du kan også inkludere "Lagre" og "lukke" i action, slik at det eneste du trenger å gjøre etter å ha åpnet 150 bilder, er å trykke Fx 150 ganger for at logoet skal legge seg inn på alle bildene.
Vis hele sitatet...
Doh

ikke lur stakkaren da, han kan jo bruke batch-funksjonen i PS ;>

Sleng alle bildene i en mappe og velg file>automate>batch i PS

Der velger du actionen stormen forklarte deg og ser om det er noen av de andre innstillingene som bør gjøres noe med og trykk OK