Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2494
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg søkte litt på Norske statsborgeres rettigheter og kom bort i denne lille pdf-filen på Politi.nos publikasjon side. Det jeg lure på da er hvor mange det er av dere som har blitt pågrepet som faktisk har fått denne?
Jeg ble med engang veldig interessert i å få vite hvordan folk rundt omkring faktisk blir behandlet av politiet for dette var helt nytt for meg.

[SIZE=3]Dine rettigheter som pågrepet[/SIZE]

Denne informasjonsfolderen skal du få når du blir satt inn
i politiarrest.

VARSEL TIL PÅRØRENDE
• Du har som regel rett til å få varslet de du bor sammen med
eller en annen du peker ut, senest to timer etter at du ble tatt
inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
• Politiet kan likevel utsette varslingen hvis det kan være til
vesentlig skade for etterforskningen av saken å gi slikt varsel.
• Er du under 18 år, vil politiet vanligvis varsle familien din
uavhengig av ditt ønske.

VARSEL TIL AMBASSADE
• Er du utenlandsk statsborger, har du rett til å få varsle ditt
lands ambassade eller konsulat om at du er pågrepet.

KONTAKT MED ADVOKAT
• Du har rett til å kontakte en advokat om at du er pågrepet
senest to timer etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller
lensmannskontoret.
• Ble du pågrepet etter klokka 22.00, kan kontakt med advokat
bli utsatt til morgenen etter pågripelsen.
• Du har rett til selv å velge hvilken advokat du vil varsle.

FORKLARING TIL POLITIET
• Du har plikt til å oppgi navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og
bopel når politiet ber om det.
• Ut over dette har du ikke plikt til å forklare deg for politiet.
Du kan nekte å forklare deg helt eller bare forklare deg om
enkelte spørsmål.

FREMSTILLING FOR RETTEN
• Blir du ikke løslatt, må politiet snarest mulig la en dommer ta
stilling til om du fortsatt skal være fengslet. Normalt vil du bli
fremstilt for en dommer dagen etter at du er pågrepet.
• Pågripes du en fredag eller lørdag eller dagen før en
helligdag, kan politiet vanligvis holde deg fengslet til første
hverdag før du fremstilles for en dommer.

MADRASS OG TEPPER I POLITIARRESTEN
• Du har rett til å få en ren madrass og tepper hvis du må
tilbringe natten i politiarresten.
• Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for
deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette.

HELSETILSYN I POLITIARRESTEN
• Du har rett til å ta kontakt med helsepersonell senest 2 timer
etter at du ble tatt inn til politistasjonen eller lensmannskontoret.
• Kontakten skjer ved at politiet eller du selv ringer til
helsepersonellet. Ringer du selv, har politiet rett til å
kontrollere at det er helsepersonell som besvarer telefonen.
Deretter har du rett til å samtale direkte og ukontrollert med
helsepersonellet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mullah; 26. mai 2005 kl. 13:27.
hmm....dette var nytt for meg også. Fikk verken en sånn brosjyre eller madrass å ligge på
"Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette."

Haha, den var god - er de redd for at det skal oppstå putekrig?
Hmm...da angrer jeg på at jeg ikke holdt kjeft når purken spurte meg om de sykeste spørsmål bare pga. et lite slagsmål!
Hmm. kaller de det som ligger i arresten for en madrass? er en kul klump, minner om tjukkasen på ungdomskolen. På stygg farge og at den er gul..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I norge har politiet rett til å gjøre ganske mye.. egentlig for mye, og man merker ganske fort i visse saker at man ikke føler seg respektert. Er man i nærheten, har jevnlig kontakt med noen som har trøbbel med loven er politiet ganske raske til å se på deg med mistenkelige øyne.. snakker av egen erfaring.

Det jeg liker minst den påståtte regelen om "Rett til ransakning av person/bopel hvis man ledes av ferskt spor"
jeg har ikke fått bekreftet den, har lett i lovdata.no uten hell.
Skulle ikke forundre meg om det er bare noe politiet bare finner på der og da for å skremme deg til å la de få komme inn.

kommer du noen gang i avhør så vil jeg gi deg følgende tips:
Uansett hva faen de påstår, obstruksjon for politiarbeid eller hva de enn måtte kalle det i ditt tilfelle, du har LOVFESTET RETT til å nekte å forklare deg.


Nå skal det også presiseres at IKKE ALLE politifolk er maktgale jævler.. det finnes endel reale folk der.
I min personlige mening er det narkotika avdelingene i landet vårt som er det sorte får i politiet. det er sykt hvor respektløst de oppfører seg..
Dodecha: Jeg er meget sikker når jeg sier at dem ikke har rett til og sjekke bopel uten ransakningsordre.
Når det gjelder ransaking av personer må det være over 51% sjangse for at du har noe på deg som ikke er tillatt.
Dette er jo veldig subjektivt for hver enkelt politimann. Så har de heller ikke mye og tape på det. De sjekker deg, finner noe "Aha, hva var det jeg sa". Viss de ikke finner noe mumler dem kanskje et surt "beklager" og tussler videre.
[quote=InTrance]Når det gjelder ransaking av personer må det være over 51% sjangse for at du har noe på deg som ikke er tillatt.[quote] edit: i satan som jeg ikke fikk til den.. :P


Det der har jeg også hørt om, det er jo en uvanlig "stygg" regel. Det blir jo som du sier en utrolig subjektiv sak, akkurat som om de legger sammen flere faktorer og får en sum på forsjellig %. Er det mulig? åhh.. det er så idiotisk... åhh--- RASERI! Kan dem bare komme bort til deg å si: "hmm.. unnskyld, vi har stått å sett på deg en stund.. Vi har kommet fram til at det er 54% sjanse for at du har noe i sekken din som er straffbart. Åpne sekken" ÅHHHHHH...
Sist endret av el_bamso; 26. mai 2005 kl. 14:26.
Sitat av reagol
"Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette."

Haha, den var god - er de redd for at det skal oppstå putekrig?
Vis hele sitatet...

Det er vel mer det hvis de har mistanke om at du kan komme til å henge deg i lakenet / teppe / (tygge på madrassen? :P)

Sitat av Dodecha
Er man i nærheten, har jevnlig kontakt med noen som har trøbbel med loven er politiet ganske raske til å se på deg med mistenkelige øyne.. snakker av egen erfaring.
Vis hele sitatet...
Synes du dette er rart? Hva ville DU gjort hvis du var i politiet og visste om personer som vanket i samme miljø, hvor en stpr del av dem begikk regelmessige kriminelle handlinger? Er enig i at ja det riktige ville være å tenke "Siden han/hun aldri har blitt tatt for noe straffbart, så antar jeg at han/hun heller ikke har gjort noe straffbart", men det de aller fleste mennesker gjør, politifolk eller ikke, er å sette personer fra samme miljø "i samme bås"
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Jeg har alltid sovet svært godt i arresten da jeg har vært der.
Bare ett lite spørsmål, Får du bot uansett om du må i fyllearresten? Eller er det bare om du har slåss eller kødder med polti eller no? Får vel ikke bot pga at man er så full at man må krabbe og blir plukka opp av en politibil?
Sitat av reagol
"Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette."

Haha, den var god - er de redd for at det skal oppstå putekrig?
Vis hele sitatet...
her i arkivet i kr.sand (en plass tyuskerene tok under krigen og brukte som tortur kammer) så var det en som hang seg i underbuksa.. så de er vell red du skal kvele deg selv...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av FotSopp
Synes du dette er rart? Hva ville DU gjort hvis du var i politiet og visste om personer som vanket i samme miljø, hvor en stpr del av dem begikk regelmessige kriminelle handlinger? Er enig i at ja det riktige ville være å tenke "Siden han/hun aldri har blitt tatt for noe straffbart, så antar jeg at han/hun heller ikke har gjort noe straffbart", men det de aller fleste mennesker gjør, politifolk eller ikke, er å sette personer fra samme miljø "i samme bås"
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men ta nå f.eks den saken med jenta som fikk rare meldinger fra en spaner.. noe som visst nok var opplærnings materiale via sms angående dop slang osv..
Jenta svarte med "slutt å send meg sånnt" e.l. for å så bli oppringt der spaneren ba henne slette meldingene. det kom visst flere sms'er etterpå, så moren ringte selv politiet, forklarte saken for å så bli sjikanert med masse bull om at hennes lille jente på 11 år var i dop miljøet osv..

Jeg kan nevne flere, ei veninne av meg har en onkel som er ganske trass med loven, han bruker å komme dit for å ta en pause i de heftige dop turene sine, roe ned.. flere ganger har politiet sjikanert oss som har vært på besøk, og resten av familien hennes.

Kan også nevne en kompis av meg som aldri har rørt noe som helst, han ble tatt tak i utenfor den lokale butikken, ført bak hjørnet og kjeftet på fordi han ikke avslørte hvor han hadde kjøpt amfetaminen som han var "tydelig beruset" på ifølge politiet..
skal da være sagt at han tok en blodprøve, marsjerte rett på kontoret til politimannen som kjefta på ham og slengte en helt rein resultatprøve på pulten hans etpar dager etterpå og fikk beklagelse på hans oppførsel..
Saken er at det er ikke stor forskjell på laken og klær - man kan henge seg selv med klær også. Derfor er glattcelle glatt at det er ikke noe å feste seg i når man skal henge seg. Det er tåpelig å forby/utsette madrasse og teppe. Og hvis det er ment til å være tortur, kan jeg minne på at tortur er forbudt i Norge. Så mye for en madrasse, hehe
En politimann i trondheim stakk av med gullringen min. d.v.s han tok den fra handa mi og la den ikke oppi posen når jeg måtte tilbringe 3-4 timer på glattcella der.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av L0rdMeL
En politimann i trondheim stakk av med gullringen min. d.v.s han tok den fra handa mi og la den ikke oppi posen når jeg måtte tilbringe 3-4 timer på glattcella der.
Vis hele sitatet...
Du vet du skriver under på et ark som bekrefter at du har fått igjen alt du ble fratatt ved arrestasjon, mangler det noe nekter man å skrive under.
hehe, nei? var ikke noe slikt ark eller liste var litt for sliten til å tenke over slike rettigheter da. Dem bare ga meg posen og sendte meg på dør. (Nå kan det sies at jeg gjorde litt narr av dem hele tiden) 3000 i bot for 0.1g :P
Selv om dette kommer til å få alle kriminelle(lovbrytere) til å føle seg ekstremt krenket; politiet kan foreta ransaking av din bopel uten rettordre så lenge de har tatt deg på fersken, følgt ferskt spor eller om det foreligger fare for etterforskningen om de må vente. Dette står i §198 i Strafferettloven.

§ 197. Uten vedkommendes skriftlige samtykke kan ransaking etter §§ 192, 194 og 195 bare foretas etter beslutning av retten.

Er det fare ved opphold, kan beslutningen treffes av påtalemyndigheten. Ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende skal slik beslutning treffes av statsadvokaten, og bare dersom det er sannsynlig at etterforskningen vil bli vesentlig skadelidende dersom man skulle vente på rettens beslutning.

Beslutningen etter første og annet ledd skal så vidt mulig være skriftlig og opplyse om hva saken gjelder, formålet med ransakingen og hva den skal omfatte. En muntlig beslutning skal snarest mulig nedtegnes.

Endret ved lover 14 juni 1985 nr. 71, lov 4 juni 1999 nr. 37 (i kraft 1 juli 1999 iflg. res. 4 juni 1999 nr. 567).
Vis hele sitatet...
§ 198. Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking:
1) på sted som nevnt i § 193,
2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

Personlig ransaking av andre enn mistenkte kan likevel ikke foretas uten samtykke eller beslutning som nevnt i § 197. Første ledd nummer 3 gjelder ikke ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende.

Politimann som ifølge påtalemyndighetens eller rettens beslutning skal pågripe en mistenkt, kan i dette øyemed foreta ransaking av hans bolig eller rom, eller på sted hvor det er særlig grunn til å anta at han oppholder seg.

Endret ved lov 4 juni 1999 nr. 37 (i kraft 1 juli 1999 iflg. res. 4 juni 1999 nr. 567).
Vis hele sitatet...
Om politiet foretar en ransakning uten rettordre har man krav på at de noterer at man motsetter seg ransakningen(men den kan gjennomføres uansett). Om ransakingen ikke fører fram kan man da anmelde politibetjentene for inntrenging i privat bolig.
Sist endret av TipeX; 27. mai 2005 kl. 18:10.
Jeg må jo få spørre, er alle her inne godt kjente av politiet?

Ligner jo mest på et skurkeforum...:-)
Er vel på fornavn med uropatruljen, uten at det betyr videre mye :P