Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1725
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvorfor får man en sånn ekstrem trang til å rydde når man er på speed?
Det er vel ikke alle som får det. Og ikke alltid, kanskje? Det kan vel trigge noen positive assosiasjoner til når man har ryddet edru, så får man jo positiv stimulanse av det, å se at det er ryddig og fint. Så da vil man gjerne få til den samme følelsen når man tar kokainet.

Hender jeg også får lyst til å gjøre nyttige ting hvis jeg drikker. Det spørs om jeg har forebredt meg litt på det, eller om det er endringer jeg har hatt lyst til å gjøre i lang tid. Men ikke alltid. Men det er fint å ha noe konstruktivt å gjøre for å være litt aktiv, for å avreagere litt, særlig i begynnelsen.
Kanskje fordi du ikke giddere ellers. My two cents..
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
finnes det noen her med en mer detaljert forklaring på dette med ryddetrangen?

begynner ofte å rydde uten at jeg trenger det eller ønsker det. både når jeg er alene og når det er folk hos meg. skikkelig ocd oppheng, jeg tror jeg oppleves som stressa og urolig fra utsiden, men jeg føler meg tilfreds og fokusert mens jeg holder på.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Studer Nevrovitenskap viss du vill ha svaret på hvorfor, dopamin,serotonin osv.
Her er en video om hvordan det påvirker nevroner angående "ADHD" Youtube kort forklart.
Da jeg var speedfreak (i mange mange år), opplevde jeg ALDRI noe ryddekick o.l.
Jeg ble sofagris, å ble som regel bare sittende i stolen/sofan å nyte goodfeels.
Ble å blir enda stressa av folk som blir manisk på rydding o.l.
De gangene jeg har en sprekk nå til dags, er det akkurat likens, sofagris..
Skal dog nevne at jeg ble/blir manisk på musikkproduksjon o.l. på speed
Sist endret av Eyeamare; 24. september 2019 kl. 18:44.
For min del så kommer det veldig an på hvilke aktiviteter som er tilgjengelig. Om jeg ikke har noe spess å gjøre så er det fort gjort at jeg begynner å rydde og/eller vaske. Man blir jo stimulert og det å rydde og vaske er noe man alltid kan gjøre. Men om jeg har lyst til å gjøre noe annet, som f.eks å programmere, så får jeg ikke ryddekick i det hele tatt.
Jeg tror det har noe med rastløshet å gjøre. Rydde er en ting som er «enkelt» og sette i gang med å dermed kanskje en aktivitet enkelte fyller behovet med å bare måtte gjøre noe.
Det er vel som de fleste andre oppheng. Så fort du starter så klarer du ikke slutte på en god stund
Ja rart med det .. Man skal «bare» rydde litt før man plutselig snapper ut av det 8 timer senere å har sjaynet hele kåken og organisert ting..