Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2731
Hvordan er praksisen rundt hyppig kjøp og salg av våpen - med profitt?
Det er ikke forbudt å selge et våpen med fortjeneste, men ved "hyppig" kjøp og salg kan det bli ansett som næring, og dermed krav om å følge det lovverk som gjelder for våpenforhandlere.
Kjenner ikke reglene for våpensalg, men hvis man snakker fungerende våpen er det jo et regelverk der, blant annet knyttet til alder og tillatelser. Du har vel blant annet ikke lov til å eie fungerende pistoler uten å være medlem i en pistolklubb.
Litt begrenset hvor hyppig man kan få det til uansett, med tanke på behandlingstiden på våpensøknad.
Hvordan fungerer dette med registrering av våpen?
Profitt ved kjøp og salg av våpen er vel ikke ulovlig i og for seg, men hvordan du skal klare å gjøre det "hyppig" innenfor loven det ser jeg ikke. Ikke ser jeg hvordan det er praktisk særlig mulig heller.

For å erverve våpen må du søke om våpentillatelse. I søknaden spesifiserer du hvilket våpen og til hvilken bruk. Det er ikke en generell søknad, det gjelder ett enkelt kjøp. Et serienummer. Du må dokumentere at du har bruk for våpenet og godkjent bruk er jakt, konkurranseskyting og trening til disse to. Det må være samsvar mellom våpentype du søker om og tenkt bruk. Du kan ha maksimalt 8 våpen, men det vil kunne gjøres en behovsvurdering for hvert kjøp. Du kan med andre ord ikke søke om våpentillatelse på bakgrunn av at du skal selge det videre.

Legg til at det de fleste steder er både uker og måneder behandlingstid for søknaden, og at kjøpstillatelsen bare er gyldig i 6 måneder, så blir det umulig å gjøre business av dette. Du må dessuten, som minimum, lyge på deg et behov du ikke har. En liten hvit løgn for en aktiv jeger som ser en enkelt mulighet for profitt, men hyppig eller for en som ikke har et reelt behov? Nei, det ser jeg ikke er mulig.
Sitat av lidran Vis innlegg
Profitt ved kjøp og salg av våpen er vel ikke ulovlig i og for seg, men hvordan du skal klare å gjøre det "hyppig" innenfor loven det ser jeg ikke. Ikke ser jeg hvordan det er praktisk særlig mulig heller.

For å erverve våpen må du søke om våpentillatelse. I søknaden spesifiserer du hvilket våpen og til hvilken bruk. Det er ikke en generell søknad, det gjelder ett enkelt kjøp. Et serienummer. Du må dokumentere at du har bruk for våpenet og godkjent bruk er jakt, konkurranseskyting og trening til disse to. Det må være samsvar mellom våpentype du søker om og tenkt bruk. Du kan ha maksimalt 8 våpen, men det vil kunne gjøres en behovsvurdering for hvert kjøp. Du kan med andre ord ikke søke om våpentillatelse på bakgrunn av at du skal selge det videre.

Legg til at det de fleste steder er både uker og måneder behandlingstid for søknaden, og at kjøpstillatelsen bare er gyldig i 6 måneder, så blir det umulig å gjøre business av dette. Du må dessuten, som minimum, lyge på deg et behov du ikke har. En liten hvit løgn for en aktiv jeger som ser en enkelt mulighet for profitt, men hyppig eller for en som ikke har et reelt behov? Nei, det ser jeg ikke er mulig.
Vis hele sitatet...

Hvordan er det å starte en bedrift for å drive kjøp og salg av våpen (for profitt)? Finnes vel noen i Norge som gjør det?
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Hvordan er det å starte en bedrift for å drive kjøp og salg av våpen (for profitt)? Finnes vel noen i Norge som gjør det?
Vis hele sitatet...
Ja, man kan selvsagt søke om bevilling for å drive salg av våpen, men det var ikke helt det jeg fikk for meg at trådstarter tenkte på. Da må man ha "særlige kvalifikasjoner" (feks lang praksis fra annen våpenbutikk) og det er strenge krav til butikk og lagerlokaler med tanke på sikkerhet. Det er ikke noe man gjør fra kjellerstua som bigeskjeft.
lidran: Jeg er helt enig i konklusjonen din og de generelle betraktningene dine, men du spesifiserer en del konkrete påstander om lovverket som etter min oppfattelse er uriktige.

Sitat av lidran Vis innlegg
Du må dokumentere at du har bruk for våpenet og godkjent bruk er jakt, konkurranseskyting og trening til disse to.
Vis hele sitatet...
Her mener du kanskje at våpenet må være ment som enten et jaktvåpen eller et konkurransevåpen? I så fall vil jeg svare at det er ikke fullt så enkelt.

Sitat av lidran Vis innlegg
Du kan ha maksimalt 8 våpen, men det vil kunne gjøres en behovsvurdering for hvert kjøp.
Vis hele sitatet...
Dette er helt galt. Det er mange ulike regler og muligheter, og de er definert i våpenforskriften. Hvor mange våpen du kan eie og hvilke krav som stilles til dokumentasjon av bruk alt det pisset der avhenger av hvilken paragraf du søker etter. For jaktvåpen har man en "garderobe" på inntil 6 våpen. Egentlig var det vedtatt 8, men i siste stund ble det øksa ned til 6 for å tilfredsstille enkelte skuddredde stortingsrepresentanter. Viktig å bemerke med jaktvåpen er at du ikke trenger å rettferdiggjøre konkret behov. Du skal bruke det som jaktvåpen, og så lenge våpenet er godkjent for en eller annen form for jakt så er det egentlig nok. Om du vil fylle opp skapet med seks dobbeltløpa hagler blir da ditt eget anliggende, men da må du regne med å måtte selge en av de hvis du siden vil ha ei rifle til elgjakt.


For konkurransevåpen kan du ha ett våpen i hver gren du deltar i, eller to hvis du er veldig aktiv. På den måten er det mulig å skaffe seg en ganske imponerende samling hvis du er aktiv: Ved å velge kaliber og løpslengde litt med omhu, samt få en børsemaker til å justere avtrekk og slikt kan du tilse at våpenet kun kan brukes i eksakt én gren. Deltar du aktivt i alle sammen har du plutselig god grunn til å eie et tosifret antall våpen.


Det finnes også øvrige klausuler som er mindre relvante for problemstillingen til TS, så som museumsparagrafen, arv, private våpen til politi og millitære og denslags.


Forøvrig vil jeg legge til at dette byråkratiet er fullstendig hinsides, og at det eneste som gir mening å regulere er hvem som kan få lov til å eie våpen og hva slags våpen som er lovlig å ha. Men det er en annen diskusjon.
Jeg eier selv flere våpen, og som flere her påpeker er søknadsprosessen litt for omfattende til å kunne flippe våpen i stor skala.

Du vil selvfølgelig kunne flippe noen våpen og tjene penger på det, men ikke i den skalaen du ser for deg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her mener du kanskje at våpenet må være ment som enten et jaktvåpen eller et konkurransevåpen? I så fall vil jeg svare at det er ikke fullt så enkelt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ganske enkelt at godkjent bruk av våpen for privatpersoner i Norge er jakt, konkurranse eller øvelse. Hvis du ikke har behov for våpen til jakt, konkurranse eller øvelse får du i utgangspunktet ikke våpen. Her var "behovet" videresalg, altså ikke et godkjent behov.

Jada, det er noen mer eller mindre obskure unntak når det kommer til lovlige behov her.

Dette er helt galt. Det er mange ulike regler og muligheter, og de er definert i våpenforskriften. Hvor mange våpen du kan eie og hvilke krav som stilles til dokumentasjon av bruk alt det pisset der avhenger av hvilken paragraf du søker etter. For jaktvåpen har man en "garderobe" på inntil 6 våpen. Egentlig var det vedtatt 8, men i siste stund ble det øksa ned til 6 for å tilfredsstille enkelte skuddredde stortingsrepresentanter.

Viktig å bemerke med jaktvåpen er at du ikke trenger å rettferdiggjøre konkret behov. Du skal bruke det som jaktvåpen, og så lenge våpenet er godkjent for en eller annen form for jakt så er det egentlig nok. Om du vil fylle opp skapet med seks dobbeltløpa hagler blir da ditt eget anliggende, men da må du regne med å måtte selge en av de hvis du siden vil ha ei rifle til elgjakt. For konkurransevåpen kan du ha ett våpen i hver gren du deltar i, eller to hvis du er veldig aktiv. På den måten er det mulig å skaffe seg en ganske imponerende samling hvis du er aktiv: Ved å velge kaliber og løpslengde litt med omhu, samt få en børsemaker til å justere avtrekk og slikt kan du tilse at våpenet kun kan brukes i eksakt én gren. Deltar du aktivt i alle sammen har du plutselig god grunn til å eie et tosifret antall våpen.
Vis hele sitatet...
Ja, som jeger fikk jeg en kortslutning og tenkte jakt. Når det gjelder 6 eller 8 våpen så tar visst både du og jeg både rett og feil. Ny lov sier definitivt 8 våpen (se pdf), så det ble på ingen måte "øksa ned til 6 for å tilfredsstille enkelte skuddredde stortingsrepresentanter". Poenget er at loven ikke er iverksatt foreløpig, så enn så lenge har du rett i at garderoben er på 6. Jeg trodde den var iverksatt.

Når det gjelder sammensetningen av våpengarderoben så har du rett. Uansett så ligger det et overordnet prinsipp om at man skal ha et lovlig behov for å inneha et gitt våpen.


Det finnes også øvrige klausuler som er mindre relvante for problemstillingen til TS, så som museumsparagrafen, arv, private våpen til politi og millitære og denslags.
Vis hele sitatet...
Som du sier selv så er de lite relevante her og jeg så ingen grunn til å nevne det.
Når du søker om våpen, så er det ikke så mye dokumentasjon som skal til. Du fyller ut en søknad, fyller inn ønsket kaliber og skriver jakt på søkaden (Om det skal brukes til jakt), så legger du ved kopi av ID, Jegerlisens og bilde av serienummeret til våpenskapet. Du trenger ikke å vite hvilket våpen du skal kjøpe, bare kaliberet. Sist jeg sendte inn søknad, så søkte jeg på 3 forskjellige kaliber, og fikk innvilget alle tre etter et par uker.

Om du blir godkjent forhandler, børsemaker osv.. Så kan du ta inn våpen uten å sende inn søknad, men igjen så er det jo mye strengere krav til oppbevaring. Da må selger gi beskjed til politiet om at h*n har solgt våpenet til deg, også er det fikset egentlig.
Sist endret av Vod0; 10. august 2019 kl. 23:48.