Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3916
Hei!

Har lenge tenkt på å skaffe meg ett kamera som jeg skal bruke til å lage filmer med. Det jeg lurer på da er hvordan bør jeg gå for? Som sagt vil det kun bli brukt til filming derfor er det den viktigste egenskapen.

Er 3-4k en grei prisklasse for en nybegynner? Vil ikke bruke for mye med en gang.

Tenkt på CanonEOS 100d/1200d er de noe å satse på?
Har også sett mange legger ut EOS 550d for rundt en tusenlapp brukt.

Er helt blank på dette området nå så all info taes gjerne imot
▼ ... over en uke senere ... ▼
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Har også sett på Nikon D3300, tror det virket best? Noen som har peiling?
Canon og Nikon er mere eller mindre like; de fleste vil nok si at Nikon har en mer autentisk klikkelyd når man tar bilde.

Canon har en del FW hacks som gjør at man kan gjøre en del tweaks som vanligvis kun finnes til dyrere kamera, men av ymse kvalitet; noe jeg ikke har set til Nikon enda. Her i huset er det mest Nikon, men også litt Panasonic og URSA til filming.
Kan anbefale 550D, men skaff ekstern microfon. Autofocus mens man filmer er så som så. Men utover det får man fine bilder med det. ett nyere 650D er kanskje ett bedre utgangspunkt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hva skal du filme? Husk at DSLR ikke klarer lange filmsekvenser, ofte kutter de etter 30min eller kortere avhengig av minnekortet.
Så om du ikke skal ha lange sekvenser er DSLR ypperlig.

Plusset med DSLR er jo at du kan bytte objektiv og gjøre mer fancy ting med innstillinger enn du kan med videokameraer i samme klasse.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Skal bare filme i korte sekvenser så det er ikke noe problem. Har også planer om å begynne med fotografering så tror DSLR er best type kamera for mitt bruk.
Anbefalingen jeg har fått, fra en kompis som driver mye med både foto og filming er å gå for Canon om du skal filme. Han er i utgangspunktet Nikon-mann, men anskaffet seg Canon til film.
Jeg vil anbefale Canon 550D, og installering av firmwaren Magic Lantern, jeg personlig syntes hvertfall den kan være veldig hjelpsom. I tillegg vil jeg si at objektiv ofte er viktigere enn kameraet, så jeg vil anbefale deg å gå for et ordentlig objektiv. Autofokus under filming er som regel skikkelig dritt, med mindre du beveger deg en god del prisklasser opp, så jeg vil også anbefale deg å vende deg til å gjøre det manuelt.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Etter å ha lest litt har jeg kommet fram til 2 alternativer så langt.
Canon EOS 700D (Liker det fordi den har roterende skjerm, som er en stor fordel synes jeg)

Nikon D3300 Mye billigere, men virker å ha nokså lik om ikke bedre kvalitet.

Noen innspill?
Du har trolig rett, valget vil da stå mellom bedre kvalitet og behovet for Magic Lantern.
Sist endret av nudo; 23. januar 2016 kl. 08:04.
Ville helt klart valgt 700D her.
Roterbar skjerm med touchscreen hvor du kan velge fokus-punkt mens du filmer gjør filmingen til en lek.

700D får man brukt på Finn.no for ca 4000 inkl standard objektiv.

Kombiner med en Røde ekstern mikrofon, så er du godt på vei.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
700d har 18mp sensor og kan bare 24fps på 1080
Plusset er vendbar LCD og live fokus

D330 har 24mp sensor og klarer 60fps på 1080p
Minus er fast LCD skjerm og ingen live fokus


Man kan nevne at Canons optikk har bedre rykter enn Nikon sitt, men det skal nevnes år jeg er smule Canon fan.
Nikon ser ut til å konsentrere seg om nye sensor teknologi enn opptkken
Sist endret av Dodecha; 23. januar 2016 kl. 20:38.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Man kan nevne at Canons optikk har bedre rykter enn Nikon sitt, men det skal nevnes år jeg er smule Canon fan.
Nikon ser ut til å konsentrere seg om nye sensor teknologi enn opptkken
Vis hele sitatet...
Du har sikkert rett i, at Canon er bedre på flere funksjoner og filmopptak. Men jeg har Nikon, mens en kompis har et Canon. Noe vi har sett en del ganger, er at fargene blir feil på Canon-kamraet. Dette gjelder særlig fargene fiolett inkludert enkelte blåsjatteringer og farger som er rundt rosa-purpur. Akkurat hva som er grunnen til alt, vet jeg ikke. Men jeg vet (farge)filtre er en gjenganger. Da problemet er, at det kommer inn UV- og IR-lys inn på fargesensoren, og fargeinnstillingene blir feil i forhold til det menneskelige øyet. Her har også sensoren noe/en del å si.

Så når det gjelder gjengivelse av farger, så virker det utifra min erfaring at Nikon er bedre enn Canon. Mens hos andre funksjoner så er Canon bedre enn Nikon. Så en må veie for og mot.
Men det skal da sies, at vi stort sett bruker kameraene til å ta stillbilder av planter/blomster og (slim)sopp.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
700d har 18mp sensor og kan bare 24fps på 1080
Plusset er vendbar LCD og live fokus
Vis hele sitatet...
Den tar 30 fps i 1080p om man kjører den i NTSC istedenfor PAL.

Selv 750D og 760D klarer heller ikke høyere enn 30 fps i 1080p etter hva jeg kan lese. Men usikker på om Magic Lantern løses dette problemet?

7D Mark II klarer 60 fps i 1080p, men da snakker vi om et kamera til over 14000 kr.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
amdb73: Veldig interessant, jeg har ikke hatt muligheten til å sammenligne de to. Selv har jeg UV filter på alle objektivene mine foruten 8mm fisheye der det ikke er mulig.
Det eneste jeg vet i forhold til farger er at alle kameraer sliter med farger i LED lys, til og med heftige produksjonskameraer sliter så vi må finne kompromiss.

Jeg har et Canon 70D, og skulle primært ha et kamera (som ikke kostet skjorta) for å ta bilder av konserter/skuesepill/forestillinger og lysdesign. Jeg bruker det også til å filme skateboarding og ta litt naturbilder etc, i tillegg har jeg en 50mm makro som jeg tar bilder av planter og slikt innimellom.

Eplejus: Ser desverre ikke slik ut, mange sier det er selve chippen (DigiC 5) som begrenser FPS i film-modus, Magic lantern vil ikke kunne override maks FPS på 30 ved 1080p, på magic lantern features ser man punket: "FPS override is completely disabled".
Dersom du skal lage film i for 720p og 1080p er det 24/48/96 fps som gjelder.

25 og 30 fps tilhører CRT skjermer med 480i og 576i oppløsning.
Sist endret av nudo; 24. januar 2016 kl. 09:39.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når det kommer til frame rates er det et litt teknisk felt, men du kan lese om det her.

24fps er det som er standard for film, den lave frameraten gir spillefilmer en spesiell look som folk har blitt vant med over tid.

Nudo jeg tror du blander litt her, for når du nevner 480i og 576i så er vi på interlaced frames.

Framerate har med hva du er ute etter, f.eks vil actionsport se bedre ut med høyere framerate, man kan lage slow motion sekvenser som ser bra ut. Men for et drama e.l. så ville 25fps være bedre for å gi det "film" følelsen.
Hobbiten ble filmet med 48p for å gi det en mer realistisk følelse, det ble forskjellige reaskjoner på dette, noen mente at filmen "ser for ekte ut" og derfor ødelegger for fantasien.

Jeg filmer det meste i 1080 25 fps, men skateboarding tar jeg i 720 50fps så kan jeg lage slow motion sekvenser som ser bra ut.