Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4039
Jeg var innom på nettet og sjekket pris for solgte boliger. Da oppdaget jeg at en tidligere bekjent av meg, som er psykiatrisk pasient og bruker sløvende medikamenter, solgte boligen sin for kr 75 000.- i 2004. Ca. 9 mnd senere solgte kjøperne boligen igjen for kr 700 000.-

Dette var en selveierleilighet og muligens har det vert gjort en del oppussingsarbeid, men jeg syntes likevel at den lave kjøpesummen vitner om at de har utnyttet seg av tilstanden til personen som solgte boligen dengang.

Er det mulig å få gjort noe med dette nå i ettertid, eller er det fritt fram å lure folk på denne måten??
9mnd etter 2004? Og du skriver dette i 2015, du ser selv hvor tapt sak dette er
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Ellers er alt bra? Hvorfor tar du opp dette 12 år etter at det skjedde, og når dette kun er en bekjent av deg, hvorfor bry seg? Det er hans tap, ikke ditt.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Ellers er alt bra? Hvorfor tar du opp dette 12 år etter at det skjedde, og når dette kun er en bekjent av deg, hvorfor bry seg? Det er hans tap, ikke ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg har en annen moral enn deg og dessuten finnes det noe som heter empati overfor medmennesker. Derfor bryr jeg meg..

Dersom jeg hadde funnet ut av dette tidligere så hadde jeg prøvd å gjøre noe med det dengang, men jeg så dette først i dag..
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg har en annen moral enn deg og dessuten finnes det noe som heter empati overfor medmennesker. Derfor bryr jeg meg..

Dersom jeg hadde funnet ut av dette tidligere så hadde jeg prøvd å gjøre noe med det dengang, men jeg så dette først i dag..
Vis hele sitatet...
Vel, i dag er det for sent.

Det er sikkert mye annet du kan bruke ditt velutviklede moralske kompass på.
Man skulle nesten tro at Freak er et fremmedord for skakkjørte personligheter med hensyn på hvilke svar man får av brukerne her på forumet.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Man skulle nesten tro at Freak er et fremmedord for skakkjørte personligheter med hensyn på hvilke svar man får av brukerne her på forumet.
Vis hele sitatet...
Men du? Er du ikke klar over, at det er noe som heter "foreldet" i det norske rettsvesen? Inntil i år så gikk du fri etter 25 år, hvis du hadde drept noen, og ikke var tatt iløpet av disse 25 år. Altså det ble foreldet. Men FRP har forandre dette, mens de har vært i regjering.

Gjeldsbrev o.l. har en foreldelsesfrist på 10 år, etter dette kan du bare glemme å kreve tilbake penger. Og jeg tror ditt tilfelle havner under denne fristen, uten at jeg er noen jurist. Altså freakerene ovenfor har hatt helt rett, mens det er du som er på bærtur!
Du vet vel ikke nødvendigvis alle omstendigheter rundt salget. Kanskje fikk din bekjent deler av oppgjøret kontant ? Kanskje fikk han noe annet ?
Grunnboka er jo åpen, så du kan sjekke om vedkommende har flere svin på skogen
Og du er sikker på at det ikke har vært noe fellesgjeld eller lignende inne i bildet? Selv om leiligheten ikke var i borettslag er som oftest blokka eid av et sameie, og det kan da være fellesgjeld knyttet til dette. I så fall kan prisene stemme dersom kjøperne har løst ut fellesgjelden.

Hvis du mistenker at kjøperne har utnyttet selgers tilstand vil dette kunne karakteriseres som bedrageri jf Straffeloven § 270, kanhende også grovt bedrageri jf §271.
Dog har disse en maksimal foreldelsesfrist på 10 år, jf Straffeloven §86 så det vil uansett være for sent å gjøre noe med denne saken nå.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Gjeldsbrev o.l. har en foreldelsesfrist på 10 år, etter dette kan du bare glemme å kreve tilbake penger. Og jeg tror ditt tilfelle havner under denne fristen, uten at jeg er noen jurist. Altså freakerene ovenfor har hatt helt rett, mens det er du som er på bærtur!
Vis hele sitatet...
For bedrageri er det ikke foreldelsesfristen for kravet/gjeldsbrev som er interessant, men Straffelovens regler om foreldelse. For bedrageri er foreldelsesfristen 5 år, eller 10 år om det er tale om grovt bedrageri.

For krav/gjeldsbrev etc. bør man også merke seg at foreldelsen kan avbrytes, f.eks. ved å ta ut forliksklage. Dersom skyldneren vedkjenner seg kravet vil også foreldelsesfristen fornyes.
Sist endret av doseren; 12. oktober 2015 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men du? Er du ikke klar over, at det er noe som heter "foreldet" i det norske rettsvesen? Inntil i år så gikk du fri etter 25 år, hvis du hadde drept noen, og ikke var tatt iløpet av disse 25 år. Altså det ble foreldet. Men FRP har forandre dette, mens de har vært i regjering.

Gjeldsbrev o.l. har en foreldelsesfrist på 10 år, etter dette kan du bare glemme å kreve tilbake penger. Og jeg tror ditt tilfelle havner under denne fristen, uten at jeg er noen jurist. Altså freakerene ovenfor har hatt helt rett, mens det er du som er på bærtur!
Vis hele sitatet...
Jeg stilte et spørsmål her på forumet, og muligens har de rett i jussen, men måten de svarer på vitner om en litt ustabil og skakkjørt personlighet. Det er fullt ut mulig å bruke en hyggelig tone mot andre istedenfor å karakterisere folk som syke ved å stille spørsmålene: "Ellers er alt bra? Hvorfor bry seg?"

Dersom du ikke ser den dysfunksjonelle og nedlatende mentaliteten i dette, så kan jeg desverre ikke hjelpe deg..
Sist endret av seriouslowitch; 12. oktober 2015 kl. 12:33.
Det beste du kan gjøre er å ta kontakt med en eller annen form for fri-rettshjelp. Da eks-kjæresten min trengte advokat fant vi det ved å ringe opplysningen, lettere og enklere enn det jeg fant ved googling.

Som de andre påpeker, på idiotisk måte, så er det kanskje litt lite å gjøre nå, men det kan en advokat svare på. Uansett så er det greit å vite i henhold til fremtidige særdeles uheldige økonomiske beslutninger personen fatter.

Kanskje en av Mental Helses-telefoner eller pårørende grupper vet mer, eller NAV? Hos NAV må du være skikkelig krystallklar på at du trenger hypotetisk informasjon, og dobbelsjekk alt fordi mange bare trekker ting ut av følelseshullet sitt (har ofte fått tre motstridende "svar" per telefon)


Er skikkelig fint at du bryr deg!
Sist endret av vidarlo; 12. oktober 2015 kl. 13:59.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg stilte et spørsmål her på forumet, og muligens har de rett i jussen, men måten de svarer på vitner om en litt ustabil og skakkjørt personlighet. Det er fullt ut mulig å bruke en hyggelig tone mot andre istedenfor å karakterisere folk som syke ved å stille spørsmålene: "Ellers er alt bra? Hvorfor bry seg?"

Dersom du ikke ser den dysfunksjonelle og nedlatende mentaliteten i dette, så kan jeg desverre ikke hjelpe deg..
Vis hele sitatet...
Men det går også an å ta et hint, når en dår så kraftig som de første svarene du fikk.

Selvsagt er det urettferdig, at han figuren du nevner, ble utnyttet eller lurt trill rundt! Hvis det da virkelig var slik? Men det er én av mange urettferdige ting, som skjer på denne planeten.

Ellers så kan det tenkes, at personen du nevner, herpet den kåken så kraftig, at den var nærmest verdiløs. Det er dessverre noen som gjør dette, og etter det jeg tror og har opplevd, så er folk med store psykiske problemer og amfetaminmissbrukere høyere enn gjennomsnittet på statistikken her.
Og kan det hende, at din venn herpa den kåken? Så var det noen som kjøpte den billig, pusset den opp og solgte den med god fortjeneste? Har du tenkt over dette?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men det går også an å ta et hint, når en dår så kraftig som de første svarene du fikk.

Selvsagt er det urettferdig, at han figuren du nevner, ble utnyttet eller lurt trill rundt! Hvis det da virkelig var slik? Men det er én av mange urettferdige ting, som skjer på denne planeten.

Ellers så kan det tenkes, at personen du nevner, herpet den kåken så kraftig, at den var nærmest verdiløs. Det er dessverre noen som gjør dette, og etter det jeg tror og har opplevd, så er folk med store psykiske problemer og amfetaminmissbrukere høyere enn gjennomsnittet på statistikken her.
Og kan det hende, at din venn herpa den kåken? Så var det noen som kjøpte den billig, pusset den opp og solgte den med god fortjeneste? Har du tenkt over dette?
Vis hele sitatet...
Dette kan du selvsagt ha helt rett i, men det var den nedlatende måten folk her inne svarer på jeg kritiserte. Det går an å komme med konstruktive svar istedenfor å overkjøre andres meninger med personangrep..

Det dreier seg dessuten ikke om å ta et hint siden Ru11er kom med et direkte svar på mitt første spørsmål..
Sist endret av seriouslowitch; 12. oktober 2015 kl. 14:16.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Men for faen, veldig hvor butthurt du skal bli pga du får ordentlige svar på det du lurer på. Jeg sier "ordentlig" for hva annet forventer du når du spør om noe som skjedde i 2004, for 11 år siden. Du skjønner jo selv at det er et særdeles dumt spørsmål å stille..Slik jeg ser det er du den eneste som har kommet med personangrep her.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Joda, ikke alle trenger å svare med den tonen de gjør, men du får ihvertfall et svar. Hvorfor begi deg videre på kampen om folkeskikk? Du er på internett. Du har helt sikkert hørt/lest/opplevd hvor fånyttes det er å forsøke å oppdra internett. Kjipt men sant. Slå deg til ro med at du har fått svar på det du spurte om, brygg deg en kopp te/kaffe/dram/whatever tickles your fancy, og pust ut.
Vis hele sitatet...
Hele internett er ikke som /b/ på 4chan. Det mange som gjennom årene har fått seg god oppdragelse her på nFF, hvor vi faktisk har en ganske god debattkultur i forhold til andre nettsider. Kommentarer som "hvorfor bryr du deg (om andres ulykke)?" er ikke spesielt imponerende, eller hensiktsmessige. Trådstarter har så vidt jeg kan se ikke skrevet noe som er kritikkverdig, så at tråden nå handler om han og ikke sakens hans, er det noen andre som må stå til ansvar for.

Det eneste skikkelige svaret hittil, er forøvrig fra doseren.
Sist endret av mentalmelt; 12. oktober 2015 kl. 18:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men for faen, veldig hvor butthurt du skal bli pga du får ordentlige svar på det du lurer på. Jeg sier "ordentlig" for hva annet forventer du når du spør om noe som skjedde i 2004, for 11 år siden. Du skjønner jo selv at det er et særdeles dumt spørsmål å stille..Slik jeg ser det er du den eneste som har kommet med personangrep her.
Vis hele sitatet...
Du klarer virkelig å sette en standard for god oppførsel må jeg si. Jeg ser ikke helt problemet med at han forhører seg? når det er snakk om 800 tusen vil jeg jo si det er verdt ett forsøk, men hvis det var broren din det gjaldt hadde du vel kalt han "butthurt" etter salget også? Uansett spurte han ikke om folks mening, han spurte om det fremdeles kunne være mulig å ta det til ett juridisk nivå.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men for faen, veldig hvor butthurt du skal bli pga du får ordentlige svar på det du lurer på. Jeg sier "ordentlig" for hva annet forventer du når du spør om noe som skjedde i 2004, for 11 år siden. Du skjønner jo selv at det er et særdeles dumt spørsmål å stille..Slik jeg ser det er du den eneste som har kommet med personangrep her.
Vis hele sitatet...
Hvis foreldelsesfristen for grovt bedrageri er 10 år, og saken er 11 år gammel, så er det vel pokker ikke så usedvanlig dumt å spørre om. Man kan riktignok finne den slags informasjon selv, men det er ikke alle som vet helt hva de skal søke på for å finne fram til riktig paragraf bestandig.

Virker av og til som det er en tendens til å slenge seg på kritikkkjøret når noen først har satt det i gang. Det kan jo av og til være berettiget, men når det ikke er det, så ser det rimelig dumt ut.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men for faen, veldig hvor butthurt du skal bli pga du får ordentlige svar på det du lurer på. Jeg sier "ordentlig" for hva annet forventer du når du spør om noe som skjedde i 2004, for 11 år siden. Du skjønner jo selv at det er et særdeles dumt spørsmål å stille..Slik jeg ser det er du den eneste som har kommet med personangrep her.
Vis hele sitatet...
Det kan jo forøvrig også nevnes at foreldelsesfristen de fleste har hørt om er 25 år, dog er det mindre kjent at denne kun gjelder forbrytelser med strafferamme over 15 år.

Uansett er spørsmålet legitimt, og en del av de første svarene er heller ikke spesielt "ordentlige", ei heller særlig opplysende. Særlig skuffende er svar av typen "hvorfor bryr du deg om din neste?"... Det er jo også en kjent sak på freak at svar uten kilde gjerne er trukket rett ut av posterens hode.