Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6556
Finnes det et begrep av det å føle seg avhengig av å slokne raskt nok mulig? Mener f.eks selv om jeg har tatt en nattings nå, så tar jeg søvnmedisin selv om jeg klarer å sove uten, fordi følelsen av å vite at jeg slokner fort er så god. Høres sikkert bare ut som en pillenarkis, men det får bare være.
Har akkurat samme greia som du, har tenkt over det også seinest igår natt. Hva er årsaken vet jeg ikke, så følger
Klart det er deilig å sovne raskt. Det kan vel utforme seg til en from for psykisk avhengighet, men det å nyte noe å bruke begrepet ''avhengighet'' som en unnskyldning til å uforsvarlig gjøre seg fysisk avhengig av sovemedisiner blir svakt. Anbefaler deg til å begrense det så mye du kan, spesielt dersom du har avhengighetsskapende sovemedisiner.
Første jeg tenkte var at det blir en slags flukt, mye tanker som strømmer da man ligger alene og skal sove, ofte da de vonde kommer til lyse og. Ikke noe dømming i dette i det hele tatt, men dette utvikler seg fort som en slags avhengighet, som de som bruker shopping, gambling eller whatever som flukt.. Gjør tankene dine til dine allierte
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Har litt samme greia, men jeg ser på tv-serier eller dokumentarer frem til jeg plutselig våkner opp dagen etter. Jeg har gjort det i 10 år nå, og kan ca ikke sove uten å gjøre det. Det er pisskjedelig å ligge der uten at noe som helst skjer føler jeg, og plutselig står jeg og vasker og ommøblerer huset klokken 4 på natten pga kjedsomhet og det at jeg får så "geniale" idéer når jeg ligger der med tankene mine og ingenting å putte fokuset mitt på.

Så jeg forstår hvordan det er! Nå vet jeg ikke om tv/dokumentar/musikk/lyd blir å fungere for deg, men det fungerer ihvertfall for meg.
Sist endret av Dongerino; 27. juli 2015 kl. 02:24.
Vi er ikke like skjønner jeg. HELDIGVIS! Med en filmsamling som nå er over 5100 filmer hadde det absolutt vært noe herk å sovne når man ser film!
Det TS lider av er enkelt og greit avhengighet. Jeg tar ikke stilling til om du er fysisk eller psykisk avhengig, men denne avhengigheten er da vel ingen problemer? Er selv avhengig av disse flotte sovemedisinene og tar min daglige sovetablett UANSETT! Dette har jeg holdt på med i over 20 år nå og har ingen planer om å slutte heller. Jeg HAR opplevd å være så trøtt at jeg har sovnet UTEN men i de få tilfellene har jeg selvsagt tatt pilla ved første våkne øyeblikk senere samme kveld..

Favorittene for tiden er Mogadon eller Apoderm, disse gir meg garantert en eller annen vill drøm i løpet av natta.
Stilnoct er også grei, men bivirkningen på de er at man fort kan bli 'knaske-gal' i løpet av natta og må finne noe å spise på.
Imovane er fjernet fra min liste da jeg ikke orker drittsmaken du får dagen derpå!
Det dere beskriver er vel det største problemet ved å bruke sovemedisin. Ikke bare er det fare for å bli fysisk hekta men også å bli psykisk hekta. Og hva er verst - forsøk å slutte med tobakk etter mange års bruk. Det fysiske suget gir seg etter ca 7-10 dager. Det psykiske suget kommer i årevis, og for mange gir det seg aldri.

På samme måte med de fleste sove/innsovningspiller. Ja de kan gi fysisk avhengighet og det kan være et helvete. Men de gir også et psykisk helvete - om ikke tar pillene så blir det umulig å sovne - og når en ikke sovner så blir en stadig mer stresset over at det blir søvnmangel, også kommer det psykisk stress i tillegg. Og når huet og kropp vet at 1 pille vil virke så fravær av pillen ofte trigge minst 1 av avhengighetene.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
På samme måte med de fleste sove/innsovningspiller. Ja de kan gi fysisk avhengighet og det kan være et helvete. Men de gir også et psykisk helvete - om ikke tar pillene så blir det umulig å sovne - og når en ikke sovner så blir en stadig mer stresset over at det blir søvnmangel, også kommer det psykisk stress i tillegg. Og når huet og kropp vet at 1 pille vil virke så fravær av pillen ofte trigge minst 1 av avhengighetene.
Vis hele sitatet...
Ja, her kjenner jeg meg ganske godt igjen. Hvis jeg ikke har søvntabletter, så blir det slik at jeg ligger og tenker på at jeg ikke har sovetabletter og kommer mest trolig til å slite lenge med å sove. Det er ikke tanker jeg "velger å tenke", men de tankene bare er der. Jeg har erstattet de tankene alle andre har om kveldene (ting man gruer seg til, ting man overanalyserer osv), med å tenke på at jeg ikke kommer til å få sove.

Gikk på Zolpidem i "alt for mange måneder", og fikk etterhvert i tillegg 25mg Sobril "alt for lenge" i følge legemiddelboka. Jeg har både vært fysisk avhengig (altså fått fysiske abstinenser som f.eks endeløs skjelving frem til neste dose, tankekjør, støl i musklene osv) av både Zolpidem og benzo, og jeg skal love at Zolpidem-abstinenser (eller z-hypnotika generelt) kan bli skikkelig "akutt" ille.

Også bygger man selvsagt, uheldigvis, toleranse, slik at man må ta mer etterhvert. Iallefall er jeg en av de (mest trolig omkring) 80% som må øke antall milligram relativt raskt.

Nå for tiden går det i seroquel (50mg), da det fungerer utmerket for søvn for min del, og jeg får ingen, eller ihvertfall langt ifra like mange bivirkninger som ved bruk av b-preparater som f.eks Zolpidem, Imovane, Zoplicone etc.

Sitat av Door145 Vis innlegg
Første jeg tenkte var at det blir en slags flukt, mye tanker som strømmer da man ligger alene og skal sove, ofte da de vonde kommer til lyse og. Ikke noe dømming i dette i det hele tatt, men dette utvikler seg fort som en slags avhengighet, som de som bruker shopping, gambling eller whatever som flukt.. Gjør tankene dine til dine allierte
Vis hele sitatet...
Skjønner veldig godt at du tenker flukt, men tankene mine om kveldene dreier seg altså ikke om "deprimerende" ting som f.eks kjærlighet, sorg, ting som stresser meg og lignende, men heller tanker om at "faen, håper jeg får sove relativt raskt". Tankene varer også svært lenge, særlig med tanke på at man kun ligger helt stille. Kroppen er still, men tankene holder kroppen våken, noe som for meg kun kan assosieres med irritasjon, rett og slett. Blir irritert over å ikke få til å sove raskt.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Har litt samme greia, men jeg ser på tv-serier eller dokumentarer frem til jeg plutselig våkner opp dagen etter. Jeg har gjort det i 10 år nå, og kan ca ikke sove uten å gjøre det. Det er pisskjedelig å ligge der uten at noe som helst skjer føler jeg, og plutselig står jeg og vasker og ommøblerer huset klokken 4 på natten pga kjedsomhet og det at jeg får så "geniale" idéer når jeg ligger der med tankene mine og ingenting å putte fokuset mitt på.

Så jeg forstår hvordan det er! Nå vet jeg ikke om tv/dokumentar/musikk/lyd blir å fungere for deg, men det fungerer ihvertfall for meg.
Vis hele sitatet...
Slik var det for meg da jeg gikk folkehøgskole, husker jeg. Gikk bandlinja, og når jeg ikke fikk sove, så fikk jeg alltid disse kreative ideene, så jeg tok frem bassen og begynte å skrive musikk. Gjerne klokka 03:00 og lignende. Men nå er det altså følelsen av å slokne, ved hjelp av medisiner som er problemet.

Takker for tipset når det kommer til "bakgrunnsstøy" å ha på, men jeg er dessverre alt for "svampeaktig" når det kommer til slikt... Altså at jeg trekker til meg alt, og analyserer det. Særlig musikk. Setter jeg på Pink Floyd f.eks, så er løpet kjørt, da blir det ingen søvn
Sist endret av instinktinnsikt; 27. juli 2015 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med kjærringa snorking vedsia meg, sku jeg av og til også hatt sovemedisin... Fra spøk til alvor, vi fleste liker å sovne ASAP, men løsningen er jo kinda simpel. Slit deg ut hverdag og ha døgnrytme, men så kan jeg ikke snakke for alle.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Med kjærringa snorking vedsia meg, sku jeg av og til også hatt sovemedisin... Fra spøk til alvor, vi fleste liker å sovne ASAP, men løsningen er jo kinda simpel. Slit deg ut hverdag og ha døgnrytme, men så kan jeg ikke snakke for alle.
Vis hele sitatet...
Å sovne handler om å være psykisk og fysisk sliten ja, men det er dessverre ikke like enkelt for alle å bli sliten nok til å klare å sovne, selv om man evt prøver å trene seg sliten, og få ut alle tankene sine. For meg er det ikke simpelt i det hele tatt på grunn av at jeg er vandt til å ha disse medisinene, og selv om jeg trener meg skikkelig sliten og slikt, så er det fortsatt meget vanskelig...

Er nok på grunn av at jeg har "erstattet" et stoff i hjernen jeg egentlig har fra før, med et/flere syntetiske stoffer fra disse medisinene...
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Noen som vet noe om langtidsvirkninger av quetiapin? Bruker 100-150 mg hver kveld for å få sove. Har slitt med søvnproblemer så lenge jeg kan huske men har forstått det slik at det er liten risk for noen kjipe bivirkninger av disse.
Det er vel det samme som Seroquel? Et anti-psykotikum mener jeg. Det er noen bivirkninger men ikke som med feks immovane og såvidt jeg vet ingen alvorlige bivirkninger. Det er heller ikke like lett å bli innspist på de og en blir ikke avhengig.

De fungerer også bra til å roe ned tankekjør slik at det bli lettere å sovne. Stå gjerne fast på de heller enn på immovane. Så kan du evt. ta immovane når søvn virkelig er kritisk.

Om de funker for deg så knask i vei. Er selv på samme dose og merker ikke noe negativt.
Sist endret av frtoretang; 28. juli 2015 kl. 21:59.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Noen som vet noe om langtidsvirkninger av quetiapin? Bruker 100-150 mg hver kveld for å få sove. Har slitt med søvnproblemer så lenge jeg kan huske men har forstått det slik at det er liten risk for noen kjipe bivirkninger av disse.
Vis hele sitatet...
Overvekt, blant annet. Var det legen "advarte" meg imot, iallefall Er jo bare å søke opp bivirkninger på felleskatalogen.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Overvekt, blant annet. Var det legen "advarte" meg imot, iallefall Er jo bare å søke opp bivirkninger på felleskatalogen.
Vis hele sitatet...
Har lest vedlegget ja, men er ikke så godt beskrevet der. Egentlig så har jeg siste måned vært ganske slapp og har store problemer med å våkne om morgenen, noe jeg aldri har hatt før. Vært mye godteri i det siste og, men tipper det har sammenheng med den fantastiske weeden jeg har
Skjønner veldig godt situasjonen, og tror det er langt flere en bare oss som har behov for sovemedisin/innsovningsmedisin som sliter med dette. Problemet er at mange andre tyr til alkohol blant annet.. Det ene glasset med vin, eller de to pilsene når man kommer hjem og skal legge seg. Som et godt alternativ er bruk av melatonin. Ingen rusfølelse, men rask innsovning. Dessverre er dette et forsker for lite på bi-virkninger over lang tid, men kortere sikt funker det bra.
Bruker selv 2xstilnoct 10mg om natt fordi jeg får et helvets tankekjør. Dette hjelper meg til og sove. Men probleme melder seg når legen ikke klarer og regne, og skriver 2x ved leggetid, foreskriver 30stk, og drar på ferie uten og si ifra, men datosetter til 32 dager... Får samme stressfølelsen og abstinenser som blir forklart ovenfor.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Har du prøvd å gjøre andre greier til du blir glippe-med-øynene-/slokne-trøtt da? Avslappingsøvelser, tankeeksperimenter, lesing eller kabal på mobilen? Ingen som liker å ligge søvnløse, men det høres jo ikke ut som du har noen søvnproblemer i tradisjonell forstand.
Jeg ligger med øynene lukket og setter på en spilleliste med et talkshow eller liknende på youtube. Fungerer flott å høre på. Følger med på hva de sier, plutselig er det morgen.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg ligger med øynene lukket og setter på en spilleliste med et talkshow eller liknende på youtube. Fungerer flott å høre på. Følger med på hva de sier, plutselig er det morgen.
Vis hele sitatet...

Finn en skikkelig kjip podcast og se for deg at du skal ha eksamen i stoffet. Gjør ditt beste for å følge med og plutselig så våkner du og det er morgen
Sitat av exxon81 Vis innlegg
Skjønner veldig godt situasjonen, og tror det er langt flere en bare oss som har behov for sovemedisin/innsovningsmedisin som sliter med dette. Problemet er at mange andre tyr til alkohol blant annet.. Det ene glasset med vin, eller de to pilsene når man kommer hjem og skal legge seg. Som et godt alternativ er bruk av melatonin. Ingen rusfølelse, men rask innsovning. Dessverre er dette et forsker for lite på bi-virkninger over lang tid, men kortere sikt funker det bra.
Bruker selv 2xstilnoct 10mg om natt fordi jeg får et helvets tankekjør. Dette hjelper meg til og sove. Men probleme melder seg når legen ikke klarer og regne, og skriver 2x ved leggetid, foreskriver 30stk, og drar på ferie uten og si ifra, men datosetter til 32 dager... Får samme stressfølelsen og abstinenser som blir forklart ovenfor.
Vis hele sitatet...
Ut fra det jeg ser du skriver, så sitter vi i absolutt samme båt. Bare at jeg har prøvd å blande det med alkohol i enkelt-tilfeller ("2 av 200 ganger" liksom). Men ja, det jævla tankekjøret. Syns ikke melatonin funket i det hele tatt, da jeg var vant til stilnoct/zolpidem 2x10mg hver kveld. Prøvde melatonin (og kun det) i tre uker, men ingen funk i det hele tatt. Samme tankekjøret. Nå tar jeg 50mg Seroquel (som er nettopp laget for å stoppe tankekjør). Fungerer godt, men ikke helt like godt som stilnoct/zolpidem. Men det kan jeg leve med, da jeg ikke føler noen som helst abstinenser lengre, ved å gå over til Seroquel.

Sitat av luni Vis innlegg
Har du prøvd å gjøre andre greier til du blir glippe-med-øynene-/slokne-trøtt da? Avslappingsøvelser, tankeeksperimenter, lesing eller kabal på mobilen? Ingen som liker å ligge søvnløse, men det høres jo ikke ut som du har noen søvnproblemer i tradisjonell forstand.
Vis hele sitatet...
Ja, har prøvd å begynne å skrive. Altså å skrive ned "tankekjøret" mitt. Det fungerer godt, da jeg ser tankene komme ut i praksis, men jeg blir dessverre ikke helt "utkjørt" av det, selv om jeg skriver sidevis med rim og regler, som jeg innbiller meg skal være tekster/lyrics.
Sist endret av instinktinnsikt; 29. juli 2015 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Ja, har prøvd å begynne å skrive. Altså å skrive ned "tankekjøret" mitt. Det fungerer godt, da jeg ser tankene komme ut i praksis, men jeg blir dessverre ikke helt "utkjørt" av det, selv om jeg skriver sidevis med rim og regler, som jeg innbiller meg skal være tekster/lyrics.
Vis hele sitatet...
Da fokuserer du jo ennå mer på de tankene du plages av. Jeg mente aktiviteter som distraherer tankene, uten å være for mentalt utfordrende. Har du forsøkt noe sånt? Løse kryssord eller sudoku f.eks.
Sitat av luni Vis innlegg
Da fokuserer du jo ennå mer på de tankene du plages av. Jeg mente aktiviteter som distraherer tankene, uten å være for mentalt utfordrende. Har du forsøkt noe sånt? Løse kryssord eller sudoku f.eks.
Vis hele sitatet...
Nesj, jeg syns det virker terapeutisk å få ut tankene slik at de faktisk er "konkrete" (altså at man kan SE dem), og at de bare ikke er i hodet mitt mer. Men jeg skjønner hva du mener, altså praktiske oppgaver for hjernen. Hjernetrim, rett og slett. Kan prøve å sjekke ut noen øvelser! Takk for svar.
Jepp. Jeg er avhengig av å sovne. Har i tillegg store problemer med å våkne og være våken på dagen. Men når kvelden kommer, funker det ikke.
Jeg har gått på stilnoct i åtte år, men har klart å holde meg til fire dager på og tre av i uka.
Men i vår har jeg tatt dobbel dose hver dag. Slutta cold turkey i sommerferien, men ingen withdrawal egentlig.. Annet enn å ikke få sove igjen.
Men tilbake til topic, så ja det er det at man kan trykke på knapp og så kutte dagen tvert man blir avhengig av. Og i tillegg så ruser man seg jo i søvn. Jeg er en av de heldige som får halliser og av stilnoct. Psykisk avhengig, men tydeligvis ikke fysisk..
Har akkurat samme problem. Sliter med å sovne, og det har ødelagt mye for skole og slike ting.

Stilnoct er deilig (mye bedre en zopiklone som har alt for lang halveringstid), fordi jeg tar en, legger meg, og vet at jeg ikke vil bli rammet av noe tankekjør, casual eller negativt, at jeg vil få en god natt søvn og føle meg fresh som faen dagen etterpå etter å ha sovet 9 timer.

Jeg er likevel litt var på hva sideeffektene av å ha Z-preperat eller benzo i systemet 12 timer av dagen. Derfor har jeg lyst til å prøve et preperat som heter zaleplon, det er også et Z-preperat, men det har en korteste halveringstiden av alle; 1 time. Jeg tenker at for meg, som kun utelukkende sliter med innsovning så ville dette vært et bedre preperat enn de andre da tiden man er påvirket av benzo eller z-preperater er så liten, at det vil være mindre rebound effekt.

Jeg er i ferd med venne meg av nå, og har brukt seroquel de to siste nettene for å sove. Har også noen antihistaminer som heter doxylamine som gjør at man føler seg skikkelig trøtt, og klar for å sove, vil ta en måned eller to uten noen påvirkning av benzoer eller z-preperat, og i overgangsfasen er det greit med noe annet før jeg etterhvert må bli vant til å klare å sovne selv.

Det er iallefall ingen bedre tid å gjøre dette enn nå, som det er ferie og man ikke har obligasjoner som jobb og slikt. Så trådstarter, ja, det er mange som sliter med det samme eller lignende
Er ikke zaleplon discontinued i norge for mange år siden?
Skulle gjerne testet det selv.
Sitat av Icehawk Vis innlegg
Er ikke zaleplon discontinued i norge for mange år siden?
Skulle gjerne testet det selv.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke. Godt mulig.

Vet du hva grunnen til at det ble discontinued er?

Kanskje kortere halveringstid gjør det enklere at det blir missbrukt, men jeg skulle gjerne prøvd den da jeg kun har problemer med innsoving og i min forståelse ville det vært mindre bivirkninger av den enn andre benzoer. Jo mindre timer av døgnet hjernekjemien min er påvirket, jo bedre, mindre sjans for rebound på dagen. Jeg er litt sensitiv for slikt.
Nei jeg aner ikke, men sikkert noe i den duren.

Har akkurat samme greie som deg. Kun innsovning som er problemet, og skulle gjerne testet det.
Når jeg først sovner, kan jeg fint sove i 14 timer. Har en tilstand som vaker i mellom ekstrem forsinket søvnfase-syndrom, og idiopatisk hypersomni. Så jo mer benzo/z drug jeg har i kroppen, jo vanskeligere er det å våkne. Fem alarmer på om morgenen, og kommer alltid for seint på jobb. Så ja, zaleplon hadde vært en drøm og testet.
Sitat av Icehawk Vis innlegg
Jepp. Jeg er avhengig av å sovne. Har i tillegg store problemer med å våkne og være våken på dagen. Men når kvelden kommer, funker det ikke.
Jeg har gått på stilnoct i åtte år, men har klart å holde meg til fire dager på og tre av i uka.
Men i vår har jeg tatt dobbel dose hver dag. Slutta cold turkey i sommerferien, men ingen withdrawal egentlig.. Annet enn å ikke få sove igjen.
Men tilbake til topic, så ja det er det at man kan trykke på knapp og så kutte dagen tvert man blir avhengig av. Og i tillegg så ruser man seg jo i søvn. Jeg er en av de heldige som får halliser og av stilnoct. Psykisk avhengig, men tydeligvis ikke fysisk..
Vis hele sitatet...
Slutta cold turkey på Zolpidem/Stilnoct selv, med et høyt forbruk. Fikk abstinenser som bare juling, konstant skjelving, litt "tics", null søvn, stølhet i nakke og skuldre pga anspenthet osv. Helt jævlig. Men har klart å slutte med det nå. Nå har jeg gått over til Seroquel, da jeg ikke kjenner noen bivirkninger av det, annet enn å være zombie i en times tid etter jeg våkner. Og det vil jeg påstå er normalt uansett om man bruker medisin eller ikke.