Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3996
Som tittelen sier, så har jeg havna i ei felle - uten at jeg merka det i det hele tatt.

Jeg skal skrive en kort versjon først, deretter en lang en (slik at de som ikke gidder å lese lange tekster kan kommentere det de vil, og slik at de som orker å lese litt kan kommentere fritt). Ønsker forsåvidt ingen "lærepenger", men kun råd, tips, alternative metoder og lignende.

Kort versjon:
For to måneder siden ca, så fikk jeg resept på Sobril (Oxazepam). 50 stykker. Jeg mener å huske at mesteparten av dette ble solgt, men at jeg spiste litt sjæl. Så fikk jeg ny resept, og solgte litt, og spiste mesteparten sjæl. Riktignok aldri et "enormt" forbruk, vi snakker kun max 4 tabletter per døgn eller noe, i verste fall. Så slutta jeg med sobril, og gikk over til Stesolid (Diazepam) istedet, og fikk 50 tabletter. Følte disse fungerte bedre (selv om de aldri ga noen rus, men kanskje gjorde meg bittelitt mer avslappet). Fikk enda en ny resept, og begynte å spiste 4 stykker per dag ca, grunnet økt toleranse.
Glasset med stesolid gikk tomt til slutt (ei uke siden), og jeg har vært manisk i de siste dagene (svært uvanlig av meg, til å være), og tatt tak i alt i livet - og i dag gråter jeg for ting jeg ikke har peiling på.

Hvordan skal jeg nedtrappe? Legen min har ikke snøring på dette, han virka oppgitt da jeg kom gråtende inn på kontoret hans idag.


Lang versjon om dagen i går, og i dag, fordi det har vært to svært merkelige, og jævlige dager, på sine måter:
Igår hadde jeg det helt supert. Fantastisk. Nettopp vært hos miljøterapeuten min, snakka ut om alt mulig, og fått "rensa" hjernen. Vi snakka bl.a om at nedtrapping av benzodiazepiner er HELT NØDVENDIG frem til jeg skal på langtidsopphold på rehabilitering i august. Etter møtet hos han, følte jeg meg som supermann. Manisk. Stålkontroll på alt, MEN jeg merket at jeg ble forbannet over svært små detaljer - konstant. F.eks da jeg skulle ta ut bestikk og tallerkener fra oppvaskmaskina, så kjente jeg en uro i kroppen, og at jeg ble forbanna da jeg så at det lå en gaffel der skjeene pleier å ligge. Og slikt er svært ulikt meg, så jeg skjønte at noe var på ferde - men ante ikke hva. Resten av kvelden satt jeg og var kreativ, og skrev tekster, og følte meg relativt oppegående. På kvelden/natta fikk jeg ikke sove, da jeg har gått tom for både Zolpidem og Stesolid (og Zolpidem er svært beslektet med benzodiazepiner - og legen sa til meg at det var den mildeste innsovingsmedisinen de hadde, uten særlig fare til tilvenning).

I dag: fikk ikke sove, og måtte opp klokka 10:00 for å dra på NAV, og jeg presterte å trykke på feil kø-knapp på automaten der inne, slik at jeg måtte vente i en halvtime ekstra. Jeg ble fly forbanna, og kjente at i dag er en svært dårlig dag. Da jeg til syvende og sist fikk lagt inn søknader osv, som gikk meget bra, ble jeg litt gladere - men så bestemte jeg meg for å dra på legekontoret for å be om hastemøte om en nedtrappingsplan, da jeg reflekterte litt over hvorfor jeg har det sånn som jeg har det, mens jeg går ut av NAV.

Så gikk jeg på legekontoret, og satt meg på venterommet. Der står det en TV med tv2-nyhetene som står konstant på, og en politiker sier om arbeidsledighet følgende: "det er klart at vi kommer til å se at arbeidsledigheten kommer til å øke litt fremover i årene, og det er selvsagt svært beklagelig for de det gjelder" (samtidig som at han smiler litt mens han sier det), og jeg begynte å gråte som en foss. Jeg skjønte ikke hva jeg gråt over, og tenkte "faen, har jeg blitt bi-polar?" og tanker som "faen, føles jo ut som at jeg nettopp har gått av steroider... noen dager masse testosteron, og i dag sinnsykt mye østrogen og følsomhet".

Det var svært tydelig at fastlegen min hadde en dårlig dag, og satt og huffa seg, og nærmest "smilte" litt da jeg satt og gråt og fortalte han om dette, og at jeg har egentlig hatt det så bra i det siste - men at dette plutselig skjer.
Det endte med at jeg fikk en resept på 50 valium, og at jeg skal følge en STRAM nedtrappingsplan, slik at jeg ikke er "bi-polar" da jeg skal på familietur til utlandet i sommer.

Har noen noen som helst råd, tips, eller noe som helst? Første jeg tenkte da jeg var ferdig med legetimen, var at "nå skal jeg hjem og skrive på Freak om dette, for å både advare, og å spørre om hjelp", så jeg hadde satt pris på all hjelpen jeg kan få.

Og jeg vet at det er selvforskyldt, så den kommentaren ser jeg helst at ingen kommer med.
Takker på forhånd for svar, og kommer til å svare de jeg føler for å svare.

edit: Samtidig, selv om det virker off-topic, så ønsker jeg musikktips som kan virke oppløftende, eller litt muntert. Kanskje noe indie
Sist endret av instinktinnsikt; 10. juni 2015 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Følg den kjemiske nedtrappingsplanen, gjør det til et prosjekt å være knallhard, og forsøk deg med litt meditasjon på pusten som en del av dagen din. Gjerne bare 5 eller 10 minutter til du orker mer. Det er veldig effektiv stressreduksjon.
Sitat av Mightyflower Vis innlegg
Følg den kjemiske nedtrappingsplanen, gjør det til et prosjekt å være knallhard, og forsøk deg med litt meditasjon på pusten som en del av dagen din. Gjerne bare 5 eller 10 minutter til du orker mer. Det er veldig effektiv stressreduksjon.
Vis hele sitatet...
Tusen takk Meditasjon skal jeg prøve. Har du noen formening om hvordan mine valium skal inntas? Skal jeg følge det EKSAKT samme mønsteret som da jeg "misbrukte" det på slutten?

Mer spesifikt: skal jeg spise 4 om gangen (slik jeg pleide), eller skal jeg ta 2 om morgenen, og 2 om kvelden?
Dosering aner jeg ikke, men satte ikke opp legen plan for deg? Eller kjører du den selv? I så fall ville jeg brukt dropsene til å ta toppene når og hvis de kommer (på ferie f eks), som de er ment for. Spar dem så du er sikker på at du har nok til reise.
Igjen uten å være fagmann, hvis du bruker pillene som du har gjort hele tiden trapper du jo ikke ned, du bare vedlikeholder vanen. Beste råd: ha dem til å ta toppene først, så ser du hvordan det går Avvenning vil jo alltid inneholde et element av ubehag, det er jo litt av poenget, men husk at også det går over.
Sitat av Mightyflower Vis innlegg
Dosering aner jeg ikke, men satte ikke opp legen plan for deg? Eller kjører du den selv? I så fall ville jeg brukt dropsene til å ta toppene når og hvis de kommer (på ferie f eks), som de er ment for. Spar dem så du er sikker på at du har nok til reise.
Vis hele sitatet...
Legen satte opp plan for meg, men han har virkelig ikke snøring på dette. Han er såppas gammel at han slår opp i sin legemiddelhåndbok fra 1973 for å se på hva prisen på Valium er... Så jeg har lest meg opp på NHI (norsk helseinformatikk) og der anbefales det å ta "misbrukt dose" i starten av nedtrappinga, for så å gå ned 5mg i 2-ukers-intervaller.

Greia er at jeg ikke ønsker å være på benzo da jeg skal på storfamilieferietur i sommer, da det kommer til å være både drikkepress og alkohol så det holder overalt. En gang gikk jeg på en smell og spiste 16 sobril og drakk øl for 700 spenn på byen, og det endte SELVSAGT med blackout, og blåmerker over hele meg, og at jeg hadde dratt rundt på utestedet og ropt ut om legalisering, og at alkohol var farlige greier. ALDRI hatt mer fylleangst, enn dagen etter, da jeg fikk høre alt det der...

Så: benzo på ferie er uaktuelt, nedtrappinga skal skje frem til ferien (1. august), og siden jeg aldri har vært en stormisbruker av benzo, så er jeg veldig optimistisk til at nedtrappinga skal gå bra, noe som i og for seg er det aller viktigste - mener jeg

edit: Legen satte IKKE opp en plan for meg, det var jeg som måtte presentere planen. Og han satte og huffa seg, og var enig i den.
Sist endret av instinktinnsikt; 10. juni 2015 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, jeg holder selv på med nedtrapping på benzo. Du finner mange tråder om emnet i Rus på legemiddler delen i forumet.
Jeg er ikke flink til å lage lenker, så de kan kanskje noen andre hjelpe med.
Vil spesielt trekke fram et langt, flott og informativt innlegg av Lucy In The Sky.
Dersom du ikke har brukt legemiddlene så veldig lenge så tror jeg du klarer å trappe ned til sommerferien.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei, jeg holder selv på med nedtrapping på benzo. Du finner mange tråder om emnet i Rus på legemiddler delen i forumet.
Jeg er ikke flink til å lage lenker, så de kan kanskje noen andre hjelpe med.
Vil spesielt trekke fram et langt, flott og informativt innlegg av Lucy In The Sky.
Dersom du ikke har brukt legemiddlene så veldig lenge så tror jeg du klarer å trappe ned til sommerferien.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Tusen takk, skal sjekke nøye når jeg tenker meg om så er vel denne tråden feilplassert, når det kommer til hvor den egentlig burde være, men jeg var ganske desperat, stresset, trist, sint, og alt det der, når jeg skrev posten... Det bare måtte ut

Og særlig takk for at du har troa på at jeg klarer det, før jeg skal på familieferie
Jeg tror du klarer dette hvis du vil.
Et godt tips å ta med videre er;
Når du først har trappet ned, ikke spar på tabletter til senere bruk. Lever dem inn, og spør heller om ny resept neste gang.
Kjenner meg litt igjen her med hvordan du har det, har egentlig ingen tips å komme med men kan jo dele hva jeg tenker. Jeg tror ikke du trenger å følge en nedtrappingsplan helt slavisk enda. Prøv å senk dosen så mye som mulig, du burde ikke trenge å ta valium 4 ganger til dagen, prøv med 1-3 stk, gjerne annenhver dag eller vent enda lengre om du klarer. Halveringstiden på valium er lang! Tar du 4 til dagen vil du bygge opp en sterk konsentrasjon av diazepam etterhvert, noe som ikke er gunstig om du skal slutte.

De gangene jeg har slutta/tatt det rolig med benzo så har jeg bare minsket inntaket fra nesten daglig til kanskje 2 ganger i uka så en gang i uka etterhvert, men nå kan det virke som du har tatt mye mer enn det jeg pleier så kanskje en skikkelig nedtrapping er det som må til. Lykke til!
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Jeg tror du klarer dette hvis du vil.
Et godt tips å ta med videre er;
Når du først har trappet ned, ikke spar på tabletter til senere bruk. Lever dem inn, og spør heller om ny resept neste gang.
Vis hele sitatet...
Takk, det hørtes ut som et godt råd! Er sikkert ikke noe særlig å ha liggende etter en nedtrapping, nei...

Sitat av Hater Vis innlegg
Kjenner meg litt igjen her med hvordan du har det, har egentlig ingen tips å komme med men kan jo dele hva jeg tenker. Jeg tror ikke du trenger å følge en nedtrappingsplan helt slavisk enda. Prøv å senk dosen så mye som mulig, du burde ikke trenge å ta valium 4 ganger til dagen, prøv med 1-3 stk, gjerne annenhver dag eller vent enda lengre om du klarer. Halveringstiden på valium er lang! Tar du 4 til dagen vil du bygge opp en sterk konsentrasjon av diazepam etterhvert, noe som ikke er gunstig om du skal slutte.

De gangene jeg har slutta/tatt det rolig med benzo så har jeg bare minsket inntaket fra nesten daglig til kanskje 2 ganger i uka så en gang i uka etterhvert, men nå kan det virke som du har tatt mye mer enn det jeg pleier så kanskje en skikkelig nedtrapping er det som må til. Lykke til!
Vis hele sitatet...

Takk, skal klare dette! Men jeg tror at jeg skal holde meg til planen, så får jeg eventuelt bare melde fra om hvordan det går etterhvert... Så etter planen nå, så skal jeg gå på 20mg Valium daglig frem til 22. juni ca, for så å gå ned til 15mg Valium, og gå på 15mg i 2 uker... Du skjønner sikkert regla...

Har faktisk lyst til å følge det slavisk, for jeg SKAL være nykter før jeg skal på rehab Og særlig før jeg skal i pappas 50-årsdag og familieferie osv... Hadde tatt seg ille ute om jeg hadde dritti meg ut med benzo, masse tullsnakk, og alkohol inn i bildet, liksom...

Fikk forsåvidt et interessant tips/råd fra miljøterapeuten min: "det er OK å drite seg ut engang i blant, bare det er lovlig". altså, så mener han at jeg burde dra ut på byen litt mer, akseptere at jeg er litt innadvent av meg, for så å kunne "skylde på fylla" som den vanlige Ola Nordmann gjør... Han er faktisk jævlig flink, og vi diskuterer/filosoferer mye omkring alt i hele verden...
Han er jævlig spesi, da. Sikkert 40 år og ADHD som bare juling, og ler helt hysterisk til tider (som igjen får meg til å le, om han ler).

Men uansett: takk for forståelsen av situasjonen, også regner jeg med at har forståelse for hvorfor jeg gjør som jeg velger å gjøre rett og slett fordi at benzo er noe dritt - MEN som må kuttes ut over tid.
Sist endret av instinktinnsikt; 10. juni 2015 kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Regner med at det var dette innlegget Betty mener: http://freak.no/forum/showpost.php?p...0&postcount=10

Har selv sluttet på benzodiazepiner etter mange, mange år på høye doser. Absolutt ikke noe å spøke med, nei. Men livskvaliteten min er bedre enn noen gang. Jeg følte det også litt slik som deg. At man nærmest blir lurt, eller noe slikt. Under abstinensene blir det verre enn det noen gang har vært, men etterpå blir det tjue ganger bedre enn før man i det hele tatt visste hva et slikt preparat var. Det er veldig nyttig og godt å ha støtte/forståelse fra de rundt seg, forøvrig. Hvis du ikke har så mange å strekke deg etter er det bare å sende en privat melding! Er også sikker på at det er flere her enn bare meg som er villig til å ta en prat eller ti. Ingenting er bedre enn at det finnes folk der ute som forstår hva det er man går gjennom!
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Har selv sluttet på benzodiazepiner etter mange, mange år på høye doser. Absolutt ikke noe å spøke med, nei. Men livskvaliteten min er bedre enn noen gang. Jeg følte det også litt slik som deg. At man nærmest blir lurt, eller noe slikt. Under abstinensene blir det verre enn det noen gang har vært, men etterpå blir det tjue ganger bedre enn før man i det hele tatt visste hva et slikt preparat var. Det er veldig nyttig og godt å ha støtte/forståelse fra de rundt seg, forøvrig. Hvis du ikke har så mange å strekke deg etter er det bare å sende en privat melding! Er også sikker på at det er flere her enn bare meg som er villig til å ta en prat eller ti. Ingenting er bedre enn at det finnes folk der ute som forstår hva det er man går gjennom!
Vis hele sitatet...
Så fint å høre at det har gått bra for deg! Livskvaliteten min i det siste har vært på sin absolutte peak, om man kan kalle det for det... Slutta med makka for flere måneder siden, har trappa ned med sovepiller, nærmest slutta med hasj, og skal på rehab om to måneder - og i mellomtiden har jeg faste ukentlige samtaler med en ekstremt flink miljøterapeut jeg kan si akkurat hva jeg vil til, og få høre "akkurat det jeg trenger å høre" (om du skjønner hva jeg mener).

Men det som er så rart er at de siste døgnene har vært sånn, etter jeg slutta brått på både Sobril og Stesolid, og Zolpidem... Manisk, glad, forbanna, får ikke sove, vondt i beina, føler meg psykisk og fysisk sliten selv om jeg har døgnet...
Fikk nedtrappingsplanen i dag, og har valiumen (har tatt min daglige nedtrappingsdose i dag), men får ikke sove fordiom... Sov i to timer (selv om jeg har døgna, som sagt), og kom til det stadiet der jeg lå i senga og tenkte "ok, skal jeg ligge her og stirre i veggen og høre på alle de irriterende lydene i dette huset som er så lytt, eller skal jeg bare innse at jeg ikke får sove i natt, og bare sette meg i sofaen og stuke på Freak?"... Så nå sitter jeg i sofaen, sliten, og forvirra over at jeg ikke får sove selv om jeg er dritsliten...

Har du noen formening om Zolpidem? Legen sier som sagt at dette er det mildeste innsovingsmidlet han bruker å gi, og det er den eneste rød-trekant-medisinen jeg har tatt, som det ikke har stått "OBS: vanedannende middel" på. Dette mener jeg SELVSAGT er bullshit, da både Zolpidem og Zoplicone er nært beslekta med benzodiasepiner...

Vurderer å begynne å røyke igjen om kveldene, bare for søvnens skyld, i stedet for å ta benzo-lignende sovemidler attpåtil Valiumen.
Må også sies at jeg har begynt å virkelig ta tak i livet, og trener fysisk flere ganger i uka, skriver tankene mine istedet for å sperre dem inne, og lignende bra ting.
Nok en stakkar offer for leger uten kompetanse som kaster benzoer etter dem.

Hold deg til nedtrappingsplanen og forstå at det ikke er noe alternativ. Hadde det vært et annet rusmiddel så hadde det vært noe annet, men hver dag på benzoer er en dag ut av vinduet.

Ikke kast vekk livet ditt.
Det høres litt ut som hvordan jeg hadde det, faktisk. Da jeg sluttet med Rivotril hadde jeg så intense abstinenser at det føltes ut som om jeg hadde blitt påkjørt av et hurtigtog fra Stockholm. Hadde virkelig problemer med å puste og hjertet banket som en jævla slegge i brystet. Hjalp jo ikke særlig at jeg skalv og hadde kramper heller. Da blir det fort til at man bare setter seg ned som en slask i sofaen for å se på serier, eller noe i den dur. Det var det jeg gjorde under hele den perioden jeg sluttet. I likhet med deg opplevde jeg også at humøret gikk i berg og dalbane. Helt normalt, heldigvis, da. Man kan jo i det minste ha det i bakhodet og trøste seg med fakta. Fikk ei heller sove men det syns jeg var like greit i den perioden der da jeg hadde helt grusomme mareritt hvis jeg først greide å sove litt. Altså, så skumle at freddy krueger skjelver. Hvis dette er et veldig stort problem du ikke klarer å håndtere kan du jo ta zolpidem en kort periode. Jeg personlig ville ikke anbefalt mer enn 2-4 uker (er dette jeg har lest grensen bør settes ved). Hadde nok prøvd å holde det til et minimum, egentlig. Du får vurdere hvor dine grenser går selv men du skal vite at jo, Benzodiazepin-lignende legemidler er avhengighetsskapende. Det gjelder både Zopiklon/Imovane og Zolpidem/Stilnoct. Er overrasket over at du ikke har sett en trekant der, forøvrig. Begge kan klassifiseres som hypnotikum og er B-preparater. Og ettersom de er B-preparater skal de derfor ha en trekant.
Veldig bra at du har begynt å være litt mer aktiv, da! Det hjalp meg utrolig mye også men jeg måtte sørge for at det gikk i mitt tempo, så klart. Å ha noe å gjøre som kan skyve bort tankekjør for en stund er gull verdt, det. Når det gjelder andre rusmidler under nedtrapping vet jeg ikke helt med. Personlig foretrakk jeg å røyke mens jeg hadde abstinenser for å ta knekken på de verste symptomene, men det er ikke anbefalt.

Stå på, mann!
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
edit: Legen satte IKKE opp en plan for meg, det var jeg som måtte presentere planen. Og han satte og huffa seg, og var enig i den.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du helt seriøst burde vurdere å bytte fastlege!

Ellers så vil jeg anbefale følgende, for å gjøre abstinensene lettest mulig:

- Kamille te (minst 10-15 kopper daglig er å anbefale)
- Nikotin/Sigaretter og gjerne også Nikotinplaster visst du røyker fra før av!
- 25-50 mg Seroquel ved behov (reseptpliktig)
- Melatonin/Circadin (reseptpliktig) - Naturlig søvnhormon i hjernen, som etter min erfaring også virker angstdempende og beroligende når konsentrasjonen er på sitt høyeste (får personlig denne effekten ved 4 mg+).
- Visst det står mellom en halvliter øl og enda en Valium (5 mg), da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta ølen! (så sant du ikke allerede har inntatt 10+ mg (2+ tabletter)).

Med tanke på at Sobril har en lavere halveringstid og i tillegg også er mindre potent, så ville det nok være best om du benyttet Sobril når du trapper ned. Evt. Imovane som etter min egen personlige erfaring er omtrent like potent som Valium, men som samtidig er mindre avhengighetsskapende, toleransen bygges saktere opp og har mye lavere halveringstid.
Sist endret av supernatural; 11. juni 2015 kl. 02:50.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg personlig ville ikke anbefalt mer enn 2-4 uker (er dette jeg har lest grensen bør settes ved). Hadde nok prøvd å holde det til et minimum, egentlig. Du får vurdere hvor dine grenser går selv men du skal vite at jo, Benzodiazepin-lignende legemidler er avhengighetsskapende. Det gjelder både Zopiklon/Imovane og Zolpidem/Stilnoct. Er overrasket over at du ikke har sett en trekant der, forøvrig. Begge kan klassifiseres som hypnotikum og er B-preparater. Og ettersom de er B-preparater skal de derfor ha en trekant.
Vis hele sitatet...
Har gått på Zolpidem i nesten et halvår, der jeg til slutt havna på omkring 30mg for søvn. Og det fikk jeg også jævlige abstinenser av, når jeg plutselig var tom. Men da var det som abstinenser ved et helt vanlig rusmiddel: jeg VISSTE at jeg måtte ha det, for å få sove - siden hjernen ble tilført "kunstig melatonin", slik at produksjonen min har stoppa, eller noe sånt.
Ved mine nåværende benzoabstinenser, så er det helt vanlige rusmiddelbivirkninger (skjelving, svette, mindre søvn, mareritt) pluss de "uforklarlige" abstinensene man ikke vet at man har (min er bi-polaritet, tydeligvis).

Og: det er rød varselstrekant på Zolpidemen ja, men på selve resepten jeg fikk utskrevet, så sto det aldri at det var et vanedannende middel... Hovedpoenget med det, er at legen min er en snedig skrue, som mener at Z-hypnotika ikke er vanedannende og svært avhengighetsskapende... Tenker på alle andre stakkarene som valser inn til han og får "hjelp" på denne måten her.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Høres ut som du helt seriøst burde vurdere å bytte fastlege!

Ellers så vil jeg anbefale følgende, for å gjøre abstinensene lettest mulig:

- Kamille te (minst 10-15 kopper daglig er å anbefale)
- Nikotin/Sigaretter og gjerne også Nikotinplaster visst du røyker fra før av!
- 25-50 mg Seroquel ved behov (reseptpliktig)
- Melatonin/Circadin (reseptpliktig) - Naturlig søvnhormon i hjernen, som etter min erfaring også virker angstdempende og beroligende når konsentrasjonen er på sitt høyeste (får personlig denne effekten ved 4 mg+).
- Visst det står mellom en halvliter øl og enda en Valium (5 mg), da vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta ølen! (så sant du ikke allerede har inntatt 10+ mg (2+ tabletter)).

Med tanke på at Sobril har en lavere halveringstid og i tillegg også er mindre potent, så ville det nok være best om du benyttet Sobril når du trapper ned. Evt. Imovane som etter min egen personlige erfaring er omtrent like potent som Valium, men som samtidig er mindre avhengighetsskapende, toleransen bygges saktere opp og har mye lavere halveringstid.
Vis hele sitatet...
Jeg syns Imovane er et fryktelig innsovingsmiddel, og det fungerer dessverre ikke for meg, uansett hvor mange jeg pakker i meg ;/ gir meg bare en jævlig stygg smak i kjeften, i flere døgn etterpå... Zolpidem derimot (broren til Imovane/Zoplicone) fungerer som faen, men jeg vet at jeg blir så jævlig avhengig av det. Sikkert derfor jeg sitter våken enda, etter å ha snart vært våken i to hektiske døgn.

Når det kommer til tipsene, så skal jeg prøve te iallefall er ingen røyker, men er snuser, og merker at jeg snuser veldig mye mer nå, enn bare i forrige uke... cravings etter noe. Men det er så rart, siden jeg har tatt min daglige dose med benzo (i følge nedtrappingsplanen, og som er den eksakt samme dosen som jeg "misbrukte" før jeg brått sluttet), og jeg får faen ikke sove. Helvete

edit: bruker også circadin, men dette fungerer virkelig ikke for meg, heller... har brukt det i tre uker nå (2 daglig), og det skjer ingen verdens ting. Kjenner ikke at jeg blir trøtt, selv om jeg "følger instruksen". Jeg er nok for glad i Zolpidem, til at Circadin gir noen virkning...
Men jeg vet at jeg ikke skal bruke Zolpidem mer (selv om legen med glede gir meg mer), og skal heller begynne å røyke meg til sengs om kveldene, om det er det som må til. Da slipper jeg iallefall abstinenser. Finnes sikkert noen som får abstinenser av hasj, men det gjør jeg overhodet ikke. I verste fall, så får jeg litt kjedsomhet om jeg ikke røyker, men da er det bare å fylle tiden med noe annet. Poenget er uansett at jeg ønsker meg søvnmedisin som ikke er avhengighetsskapende, og som virkelig gir deg en god natts søvn.

Ser du nevnte Seroquel/Queitiapin og, og den går jeg "god" for, da jeg har kjøpt en del av det av noen kompiser før... Men det gir ugunstige bivirkninger (jeg får muskelkramper, spasmer og det kjennes ut som at musklene mine strammes som faen) før søvn, og ugunstige bivirkninger etter søvn (sløvere enn om jeg hadde tatt meg et trekk istedet for 50mg seroquel)

edit: to døgn nå, siden jeg startet på nedtrappingsplanen. kjenner abstinenser, selv om jeg kun tar daglig dose... tærne krøker seg sammen, og muskelspenninger som faen i leggene, når jeg prøver å sove. kanskje jeg skal begynne å ta deler av daglige dosen min valium rett før leggetid?
Sist endret av instinktinnsikt; 12. juni 2015 kl. 02:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.