Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2602
Hei og god dag.
Jeg holder på med et prosjekt (server rom) og jeg lurer på noen ting.
Har sett på HP DL140 G3 servere, jeg kan få 8 stk av dem for 6 k med:

2stk xeon l5320 1,86ghz quad core cpus (50w 64bit med virtualisering)
16gb ddr2 5300 fully buffered ecc minne
hp smart array e200i raid kontroller
2stk gigabit nettverksporter
650w strømforsyning
2stk hot-swap bays for 3,5" disker, En 160gb enterprise 7200 disk følger med.
HP sitt orginale Rail kit for rack følger med.
(Disse har ikke cd-rom)
Kan skikkert prute ned til 3-5k.
Disse serverene er jo ganske gamle men de fungerer vel kansje greit?
Det er jo ganske gammel hardware
Har også sett på

Dell PowerEdge 2850
Intel Xeon 3.2GHz / 1 MB Cache Each / 800FSB
4GB PC2-3200 DDR-2 400 ECC SDRAM.

Jeg skal kjøre:
  • en del virtualisering
  • Spillservere
  • Leie ut servere til venner etc
  • Hoste web-servere
  • Fil-server
  • Backupserver
Sikkert en del andre ting som jeg ikke kommer på i farten.

Men noen andre servere dere andbefaler som ikke er for dyre og ikke er så rævpult dårlig kvalitet på.

En god ups kan også andbefales?

Husk dette er et hobby basert prosjekt.
Har også et rack.
Takker på forhånd.
Om du får prutet ned kan du jo alltids bruke pengene du har spart til å oppgradere noen prosessorer. Om så ville jeg sagt du hadde ordnet et godt kjøp

Vil gjerne ha en oppfølging med bilder og dokumentasjon om du kjøper disse! Hva skal de bruke dem til?
Husk å sikre serverområdet mot brann o.l
Det med brannskring har jeg ikke tenkt så mye på men regner med at jeg har minst en optisk røykvarsler der.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Det med brannskring har jeg ikke tenkt så mye på men regner med at jeg har minst en optisk røykvarsler der.
Vis hele sitatet...
Hva om du er på jobb og noe skulle gå galt?
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Hva om du er på jobb og noe skulle gå galt?
Vis hele sitatet...
Skal kansje få sånn oppkoblet sentral til brannvesen/politi?
Kanskje noe slikt noe?
Har også sett lignende, bare i egne moduler du setter inn i server-rack, skal se om jeg finner de...

Enkel løsning i tilfelle brann i rack'et: Redetec.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Hei og god dag.
Jeg holder på med et prosjekt (server rom) og jeg lurer på noen ting.
Har sett på HP DL140 G3 servere, jeg kan få 8 stk av dem for 6 k med:

2stk xeon l5320 1,86ghz quad core cpus (50w 64bit med virtualisering)
16gb ddr2 5300 fully buffered ecc minne
hp smart array e200i raid kontroller
2stk gigabit nettverksporter
650w strømforsyning
2stk hot-swap bays for 3,5" disker, En 160gb enterprise 7200 disk følger med.
HP sitt orginale Rail kit for rack følger med.
(Disse har ikke cd-rom)
Kan skikkert prute ned til 3-5k.
Disse serverene er jo ganske gamle men de fungerer vel kansje greit?
Det er jo ganske gammel hardware
Har også sett på

Dell PowerEdge 2850
Intel Xeon 3.2GHz / 1 MB Cache Each / 800FSB
4GB PC2-3200 DDR-2 400 ECC SDRAM.

Jeg skal kjøre:
  • en del virtualisering
  • Spillservere
  • Leie ut servere til venner etc
  • Hoste web-servere
  • Fil-server
  • Backupserver
Sikkert en del andre ting som jeg ikke kommer på i farten.

Men noen andre servere dere andbefaler som ikke er for dyre og ikke er så rævpult dårlig kvalitet på.

En god ups kan også andbefales?

Husk dette er et hobby basert prosjekt.
Har også et rack.
Takker på forhånd.
Vis hele sitatet...
Tja...
Ingenting under G5 anbefales og ingenting under DL300-series anbefales, OOB-management og utbyggbarheten på DL100 er forferdelig.

Ytelseshoppet på G3\G4 -> G5 var høyst merkbart, skal du _ENDA_ mer bang for buck (sikkert bortimot 150-200% ytelseshopp) går du for G6 (Gen8 kom ut for et par uker siden).

Sitat av v1ruZ Vis innlegg
Har ikke noe svar til deg desverre hehe
Men lurte bare på en liten ting; om du kommer til å dokumentere dette? Ta bilder ol.?

Syns dette med servere er kult og hjemmeserver-rom er jo enda kulere, vurderer dette selv når pengene strekker til.
Vis hele sitatet...
Du mener sånn her ?

https://imma.gr/16220

Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Om du får prutet ned kan du jo alltids bruke pengene du har spart til å oppgradere noen prosessorer. Om så ville jeg sagt du hadde ordnet et godt kjøp

Vil gjerne ha en oppfølging med bilder og dokumentasjon om du kjøper disse! Hva skal de bruke dem til?
Husk å sikre serverområdet mot brann o.l
Vis hele sitatet...
Er generelt sett lite oppgraderingsmuligheter å hente på så gammel hardware kontra å kjøpe nyere generasjoner, hardware i g1 \ g2 er ofte fra mellom 2000 -> 2003(pentium 2-pentium3), G3\G4 er fra 2004 -> 2006 (pentium 4), g5 er fra 2007-2009 (Core2Duogenerasjonen), G6 er fra 2009-2011 (Nehalembasert), G7 er fra 2010-2011 (nehalem) og Gen8 er 2012 med så mye nytt at det er som å hoppe 20 år fram i tid.

Er dog et par untak til dette, spesielt før G5 ettersom f.eks en DL380 G4 tilsvarer DL385 G1 etc, dette grunnet at AMD var lite kult i servermarkedet i mange år.

Sikre hjemmeservere mot brann ? Tja.. ville heller satset på å sikre huset mot brann, AMD-baserte desktoper som er par år gamle er mer brannfarlige enn en god server med sea of sensors.

Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Det med brannskring har jeg ikke tenkt så mye på men regner med at jeg har minst en optisk røykvarsler der.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke dumt å ha optiske røykvarsler i husets alle rom, iallefall de rommene som ikke når hverandre via korridorer hvor røyk kan flyte.

Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Hva om du er på jobb og noe skulle gå galt?
Vis hele sitatet...
Oh lawd.

Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Ip kamera?
Vis hele sitatet...
Ja kult, la oss ta opp 14GB per uke av maskiner som blinker.

Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Skal kansje få sånn oppkoblet sentral til brannvesen/politi?
Vis hele sitatet...
Hensiktmessig ? Ikke hvis du allerede har alarmsystem i huset med brannutrykning, hvis ikke, nei, enda ikke hensiktsmessig for dette formålet.
Sist endret av AtXbYeA; 26. mars 2012 kl. 03:47.
Takker AtXbYeA for et meget utfyllende svar


Så du mener at jeg skal gå mot en nyere modell, blir ikke prisen meget høy da?
Hp'ene er så dyre men det skal nok gå.
Men andre merkere som dell, hvilke andbefaler du der?

Du mener sånn her ?

https://imma.gr/16220
Vis hele sitatet...

Siden du hadde så mange kan ikke du sende et par til meg
Hvis det kun er til hobbybruk er det er lønnsomt å gå for en desktop maskin som du installerer server os på. Du får en ganske bra hjemmelaga server for 15-17k som er det en ny HP ProLiant rackserver koster.
Skal ikke ha tower.
Og 15-17 k skal jeg ikke bruke.
Hvis du skal ha ny hardware ender du opp på den prisen, med mindre du bygger selv.
Må ikke være tower heller, du får tomme rack kabinetter
Sist endret av throwaway72; 26. mars 2012 kl. 09:02.
Sitat av fomox Vis innlegg
Hvis du skal ha ny hardware ender du opp på den prisen, med mindre du bygger selv.
Må ikke være tower heller, du får tomme rack kabinetter
Vis hele sitatet...

Om du leser tittelen: Skal kjøpe brukte servere.
Som Atx sier finnes det jo mange bedre muligheter, men du får kvantitet for 6K her, i motsetning til kvalitet til 6K. Så må jo ta et valg, men langsiktig er det nok bedre og skippe akkurat den muligheten og skrape opp noen lapper til og gå for noe nyere
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Som Atx sier finnes det jo mange bedre muligheter, men du får kvantitet for 6K her, i motsetning til kvalitet til 6K. Så må jo ta et valg, men langsiktig er det nok bedre og skippe akkurat den muligheten og skrape opp noen lapper til og gå for noe nyere
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, hvis du skal virtualisere er G5 \ G6 \ G7 så latterlig mye bedre, både i form av kapasitet og ytelse.

Som eksempel :

DL380G4 tar maks 12GB RAM og maks 2x2core (og disse maxoptionene er skjeldne), mens en DL380G6 vil kunne huse 2x 6core og 192GB RAM og en DL380G5 vil kunne huse 2x4core og 64GB RAM, som du ser øker dette eksponensielt samtidig som virtualiseringsstøtten i hardware og andre snæsne funksjoner blir bedre på nyere generasjoner.

Jeg kjørte tidligere 1x DL380G4 som main ESX-host, etter to windowsguester og 10 linuxguester (som bare var webservere) var jeg tom for minne og når det kom til ytelse på VMene klarte ikke PS3MS som kjørte i en VM å transcode on the fly.
Deretter gikk jeg til BL460c G5 hvorpå jeg doblet antall kjerner, hoppet en generasjon fram i tid og hadde 16GB RAM, her kjører jeg nå 8 windows VMer, 10 linux VMer og har enda plass til mer, PS3MS transcoder som bare juling.

Skal dog bytte ut BL460c G5en med en G7 av samme kaliber straks, samtidig som jeg bytter ut nettverket i bladehyllen med 10Gbit (som blir bra hvis jeg får en G6 \ G7 til som jeg kan kjøre som clusternode med allerede eksisterende ESXmiljø.
Hvor mye forventer du en strømregning på om du har 8 servere? :P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvor mye forventer du en strømregning på om du har 8 servere? :P
Vis hele sitatet...
Det er jo også et interessant poeng.

En DL380G4 med fulle banks og disker drar ca 420w, hele bladehyllen min med nettverksmoduler og en relativt full bladeserver drar 370w, nyere generasjoner drar enda mindre, regner med jeg blir å ligge under 300w når jeg får byttet ut g5en med g7.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvilket merke er det som er det som dere tror at jeg får mest for pengene?

Som feks dell har ikke vært nevnt her, kan det være et smart og kansje se på noen av seriene dere også?

Kan også se på andre merker som supermicro etc.