Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 12239
Jeg tror ikke det kommer til å funke. For med kun 1 fase så får man vel kun kjørt en vei. Med 3 faser så kan du kjøre begge med å bytte plass på to ledere f.eks via et relè. Hvor stor er den motoren du skal styre roret med?
Tror jeg vil prøve Audrino, er det noen som har forslag til et kit fra ebay man får mye for pengene av?
Tenker å lage pid controller, styring av peltier element, pumpe, trykk osv...
Det jeg ville gjort er å kjøpe en uno, deretter bruke 100kroner på leds, motstander og alt annet du ville ønske deg på taydaelectronics.com. Kjøp et par store breadboards og en liten haug med jumpers. Du er nå klar til å begynne, lær deg litt generellt før du begynner med prosjektet det vil spare deg for mye hodebry.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Jeg tror ikke det kommer til å funke. For med kun 1 fase så får man vel kun kjørt en vei. Med 3 faser så kan du kjøre begge med å bytte plass på to ledere f.eks via et relè. Hvor stor er den motoren du skal styre roret med?
Vis hele sitatet...
Han skriver jo i posten sin at dette er en 12V dc motor. Det vil helt sikkert fungere å bytte om polene på denne for å få den til å gå i revers, koblingen som Automatiker har linket til vil fungere ypperlig.
Til Leggen: skal du ikke styre hastigheten?

Uansett, du kan jo også vurdere mosfeter, selv om kretsen blir litt mer kompleks og det kan hende du må tenke litt på varmen i mosfetene. Eventuelt kan du kjøpe en ferdig laget H-bro http://www.ebay.com/itm/30A-Single-H...item2a34ca3299

Tror forøvrig reléene trekker 10-20mA, så de skal kunne forsynes av 5V på arduinoen.
Sist endret av Ferner-Jensen; 22. desember 2013 kl. 13:25.
Tusen takk for alle tilbakemeldinger!

Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hvorfor bruke 4 rele, når det holder med 2?...
Vis hele sitatet...
På nåværende tidspunkt er det koblet fire releer på motoren, og da tenkte jeg ikke langt nok rett å slett! Men skjemaet du tegnet er jo en mye mer elegant løsning!

Sitat av nerga Vis innlegg
Hei, sjekk databladet til relet du har evt mål hvor mye strøm coilen trekker når relet slår inn...
Vis hele sitatet...
Mail er sendt til selgeren av det aktuelle releet, og skal sjekke hvor mye den trekker når jeg får releene. Takk for tipset.

Sitat av Rabbern Vis innlegg
Jeg tror ikke det kommer til å funke. For med kun 1 fase så får man vel kun kjørt en vei. Med 3 faser så kan du kjøre begge med å bytte plass på to ledere f.eks via et relè. Hvor stor er den motoren du skal styre roret med?
Vis hele sitatet...
Sitat av nerga Vis innlegg
Han skriver jo i posten sin at dette er en 12V dc motor. Det vil helt sikkert fungere å bytte om polene på denne for å få den til å gå i revers, koblingen som Automatiker har linket til vil fungere ypperlig.
Vis hele sitatet...
Motoren er 12V DC, trekker 15A. Nå står det 4 releer koblet til motoren, som endrer retningen på strømmen til motoren. Dette fungerer, så utfordringen min nå er å få styrt releene med en arduino (to releer med Automatiker sin kobling). Var det dette du tenkte på Rabbern, eller misforstod jeg innlegget? Som sagt ikke stålsikker på dette området!

Sitat av Rabbern Vis innlegg
... lær deg litt generellt før du begynner med prosjektet det vil spare deg for mye hodebry.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette var rettet til meg eller Spelly (eller begge), men det er planen å kjøpe med endel slikt ustyr som du nevner, og prøve meg frem med det slik at jeg får bedre forståelse av arduinoen. Har absolutt troen på å fokusere på det grunnleggende før det blir mer avansert!

Poenget med å planlegge fram var å få bestilt deler slik at disse er klar når jeg er klar. I tillegg var det fint å få luftet planene litt, slik at om det var dømt til å mislykkes ville jeg forhåpentligvis fått klar beskjed!

Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Til Leggen: skal du ikke styre hastigheten?

Uansett, du kan jo også vurdere mosfeter, selv om kretsen blir litt mer kompleks og det kan hende du må tenke litt på varmen i mosfetene. Eventuelt kan du kjøpe en ferdig laget H-bro http://www.ebay.com/itm/30A-Single-H...item2a34ca3299

Tror forøvrig reléene trekker 10-20mA, så de skal kunne forsynes av 5V på arduinoen.
Vis hele sitatet...
Motoren har én hastighet, så skal ikke styre den. Har ikke fått prøvd motoren på sjøen, så om hastigheten blir for stor slik at båten rett og slett svinger for fort, vil jeg forsøke å justere for dette i koden (legge inn delay med små nok mellomrom til at det ikke blir merkbart i båten).

Mosfeter har jeg ikke sett på, så kan ikke på stående fot si om det kan være noe, men skal lese meg opp!


Igjen, takk for alle tilbakemeldinger! Håper jeg om ikke alt for lenge kan komme tilbake med en oppdatering med fremdriften i prosjektet. Om dere ser flere problemer/har andre tips er det bare å komme med dem.
Releer vil ikke fungere spesielt godt til å regulere hastighet på motoren. Enten vil delayen i releet gjøre at det ikke fungerer spesielt godt evt om det fungerer vil du slite ut releene ganske fort.

Hvis du er avhengig av hastighets regulering anbefaler jeg deg å sjekke ut mosfets eller en H-bridge.

Da kan du styre hastigheten ved å sende ut et pwm signal fra arduinoen din. Temmelig enkelt, analogWrite(pin, value) http://arduino.cc/en/Reference/analogWrite
Sitat av nerga Vis innlegg
Releer vil ikke fungere spesielt godt til å regulere hastighet på motoren. Enten vil delayen i releet gjøre at det ikke fungerer spesielt godt evt om det fungerer vil du slite ut releene ganske fort.

Hvis du er avhengig av hastighets regulering anbefaler jeg deg å sjekke ut mosfets eller en H-bridge.

Da kan du styre hastigheten ved å sende ut et pwm signal fra arduinoen din. Temmelig enkelt, analogWrite(pin, value) http://arduino.cc/en/Reference/analogWrite
Vis hele sitatet...
Tanken med hastighet var at ved en endring i kurs på 30 grader, så skal ikke rorutslaget bli overdrevet. Forklarte meg litt dårlig ovenfor. Selve motoren kan gå så fort den kan, men rorutslaget må ikke bli for stort. Dette ser jeg for meg skal fungere med programmering. Ved å måle vinkelen på roret etter hvor lang tid motoren jobber (med fast hastighet), kan koden stoppe motoren ved et gitt rorutslag, slik at bevegelsene i båten ikke blir for kraftig.

Et eksempel er om motoren jobber 1sec per 10graders rorutslag, så las ikke motoren jobbe i 2 sekunder. Delay kan legges inn slik at den ikke konstant justerer, og dermed ikke konstant aktiverer/deaktiverer releene.

H-bridge og mosfets skal jeg sjekke ut! Og mulighet for å justere hastighet hadde også vært gunstig, men en kamerat jeg forhørte meg med mente at pwm bare kunne brukes med motorer som var "kompatible" med pwm signal. Om jeg tar feil her blir jeg bare veldig fornøyd, da hastighetsregulering hadde vært gunstig (men ikke helt nødvendig, slik jeg ser for meg løsningen).

Får forøvrig tilgang til motoren imorgen, så da kan jeg teste ut hastighet!
Sist endret av Leggen; 23. desember 2013 kl. 00:02.
Okay, sånn som jeg forstår det er det ikke nødvendig å kontrollere hastigheten på motoren men hvor mye utslag den gir. en måte å gjøre dette på er som du selv sier å programmere inn at den kjører i gitt antall sekunder. Et mulig problem med dette er at du da antar at motoren jobber med konstant hastighet uansett ekstern påvirkning slik som motstand fra vann etc. Hvis dette ikke er tilfellet vil systemet bli unøyaktig og vil i verste fall bli "ukalibrert" slik at nullpunktet i koden din ikke er det samme som nullpunkt for roret. Det som hadde vært fordelaktig er en form for feedback på rotoren til motoren slik at du vet akkurat hvor mye den har beveget seg. Et potmeter eller en encoder hadde fungert fint for dette
Det har du jo helt rett i! Det har tidligere vært et autopilotsystem fra cetrek i båten (her motoren kommer fra). Dette tok kvelden, og ga utgangspunkt for prosjektet. Men tror en del av det systemet er en sensor som måler rorutslag, skal sjekke det ut når jeg skal ut i båten og hente motoren. Er alltid ting man ikke tenker på, så takker nok en gang for innspillene!
Har forstått det slik at du skal bruke motoren i en båt, og koble den til propellen? Kunne du lagt ut noen bilder/figurer over oppsettet du tenker å bruke? Er det en radiostyrt båt eller "vanlig" båt? Hvis du skal ha lavere hastighet mens båten svinger brått så blir det vel ganske merkelig å skru motoren av og på hvert sekund.

Forøvrig så mener jeg alle elektromotorer kan styres ved PWM, spesielt DC motorer, og de skal ikke ta noe skade av det.
Beklager at jeg ikke har forklart meg helt tydelig, men båten er en 23 fots sjark med separat ror. Motoren det er snakk om er da en elektrohydraulisk servo som bare skal styre roret, ikke sammenheng med fremdrift. Når det er snakk om hastighet blir det da hvor raskt båten svinger, noe som kan styres med maksgrense på rorutslag, derav trenger jeg også en sensor som nerga nevner for å måle rorutslaget og stanse servoen når roret har nådd en viss vinkel.

Her har jeg prøvd meg på en figur som viser helheten. Det som i tillegg da vil kobles til arduinoen er en sensor slik at det ikke blir for stort rorutslag. Når DC motoren går vil det resultere i en rotasjon av roret, og båten svinger. Vet ikke om dette er eksakt hvor DC-motoren ligger, men effekten av at DC-motoren går er ihvertfall slik som på figuren.
Ah ok, men når du sier elektrohydraulisk servo, er motoren da koblet til en hydraulikkpumpe? Eller er motoren koblet til roret via en aksel/kjede/girkasse?

uansett så burde du ha et litt mer avansert kontrollsystem for å kunne holde roret fast i en viss posisjon når du kjører og det er mye bølger. et potmeter er forøvrig godt egnet her, når du har begrenset rotasjon. billige pulsencodere har ikke så høy oppløsning, og du kan kun måle relativ rotasjon.
Akkurat hvordan motoren er koblet til styringen, skal jeg se på senere idag når jeg kommer ut i båten. Da får jeg forhåpentligvis tatt litt bilder og komme med litt bedre svar. Potmeter er det Cetrek systemet har brukt om jeg ikke tar helt feil. Her er det gamle autopilotsystemet. Er flere ulike motorer her, den som sitter i båten er av den hydrauliske typen. Av delene som vises her, er det selve computeren som har tatt kvelden.

Målet mitt er dermed å erstatte denne, og bruke arduino slik at man kan ha et program på pc-en og koble til resten bare ved hjelp av en USB. Som sagt må jeg få unna litt julestress, så skal jeg komme meg ut i båten og komme med mer!
Sitat av Leggen Vis innlegg


Motoren er 12V DC, trekker 15A. Nå står det 4 releer koblet til motoren, som endrer retningen på strømmen til motoren. Dette fungerer, så utfordringen min nå er å få styrt releene med en arduino (to releer med Automatiker sin kobling). Var det dette du tenkte på Rabbern, eller misforstod jeg innlegget? Som sagt ikke stålsikker på dette området!

Vis hele sitatet...
Jo var vel det jeg tenkte på.

http://bildr.no/thumb/QkN2Vzhj.jpeg

Noe sånt må det bli da.
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Jo var vel det jeg tenkte på.

http://bildr.no/thumb/QkN2Vzhj.jpeg

Noe sånt må det bli da.
Vis hele sitatet...
Ja, det der er løsningen jeg ser for meg med 4 releer eller to doble releer, eventuelt Automatiker sin løsning med to enkle releer.

Her er oversikt over styresystemet fra motor/ratt. Har bare ett ratt, så det er den øverste skissen som gjelder, den under er noe det samme bare med to ratt.

Ved å kjøre motoren eller vri på rattet, blir olje pumpet inn i en sylinder som presser et stempel ene eller andre veien. Da roterer man roret. Stempelet klarer ikke press oljen gjennom systemet ved påvirkning på roret, så når motoren ikke går, vil roret bli stående i samme stilling. Vil uansett bruke potmeter siden det er som nerga påpekte, de eksterne kreftene på roret vil kunne gjøre at programmet ikke kan vite rorposisjon ved hvor mye tid motoren har gått.
Vanligivs benyttes en rorføler ja. Autopiloten programmeres med endestopper i software, men samtidig har man mekaniske endestopper i tilfelle det skulle skje noe.

Er det faktisk slik at hydraulikkpumpen kan kjøres i begge retninger?
Sitat av Leggen Vis innlegg
Tanken med hastighet var at ved en endring i kurs på 30 grader, så skal ikke rorutslaget bli overdrevet. Forklarte meg litt dårlig ovenfor. Selve motoren kan gå så fort den kan, men rorutslaget må ikke bli for stort. Dette ser jeg for meg skal fungere med programmering. Ved å måle vinkelen på roret etter hvor lang tid motoren jobber (med fast hastighet), kan koden stoppe motoren ved et gitt rorutslag, slik at bevegelsene i båten ikke blir for kraftig.

Et eksempel er om motoren jobber 1sec per 10graders rorutslag, så las ikke motoren jobbe i 2 sekunder. Delay kan legges inn slik at den ikke konstant justerer, og dermed ikke konstant aktiverer/deaktiverer releene.

H-bridge og mosfets skal jeg sjekke ut! Og mulighet for å justere hastighet hadde også vært gunstig, men en kamerat jeg forhørte meg med mente at pwm bare kunne brukes med motorer som var "kompatible" med pwm signal. Om jeg tar feil her blir jeg bare veldig fornøyd, da hastighetsregulering hadde vært gunstig (men ikke helt nødvendig, slik jeg ser for meg løsningen).

Får forøvrig tilgang til motoren imorgen, så da kan jeg teste ut hastighet!
Vis hele sitatet...
Det finnes også eit alt. Til H-bridge med mosfet. Det er å bruke ein fartsregulator fra RC-verden. Den gode gamle børstemotor regulator fungerer på dc motorer. Ein fartsregulator vil kunne pwm.regulere for deg, uten at du trenger og lodde og lage ein masse elektronikk rundt. Det eneste holdepunktet, er at det ikkje er alle fartsregulatorer som har revers. Dei fåes kjøpt f.eks. Her:

[url]http://hobbyking.com/hobbyking/store/__32025__HobbyKing_X_Car_45A_Brushed_Car_ESC.html[/url <-- max ca 10v innspenning men denne står har revers.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__6468__Turnigy_30A_BRUSHED_ESC.html <--- denne takler 12v, men klarte ikkje å finne ut om den har revers.



Deretter så er det et biblotek(library) til arduino som du som heter servo, som gir signaler til servo og esc, som du kan bruke.

Det følger også med som bonus, så har esc innebygget regulator som gir 5v til evt arduinokortet..