Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 775
Jeg kjøpte en stasjonær PC hos Multicom for 1,5 år siden.
For noen uker siden sluttet den ene skjermen å virke (har 2). Plutselig i går når jeg kom inn på rommet hadde skjermbildet fryst. Jeg valgte å skru den av og på, men noe PÅ ville den ikke.
Maskinen startet, men ingen av skjermene gikk på og ingen av USB'utgangene leverer strøm, altså er det ikke lys i tastatur eller i musen (laser).
PC'en er kun brukt som en seede/leeche maskin. Nesten ikke lagt inn noen programmer på den og heller ikke flyttet den etter at jeg pakket den ut.

Hva kan jeg gjøre for å få gang på skjermene og USB*ene igjen? Dette er vanvittig frustrerende!!

Jeg har prøvd følgende:
Tørke støv (noe som ikke var vits da den var nesten steril innvendig)
Koble ut skjermkortet og koble skjermen på hovedkortets skjermutgang
Sjekket at RAMbrikkene stod skikkelig i.
Hører ingen "BIOS"-lyder ved oppstart heller.

Maskinen:
Skjermkort: Sparkle GeFORCE 8800GT (PCI-E) 512MB
Prosessor: AMD 2+ (eller noe slikt)
Ram: 2x Transcend 2gig DDR2
Hovedkort: Elitegroup Motherboard A740GM-M V1.0
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Dette betyr ikke direkte at det er noe feil med skjermene, eller skjermkortet.

PCen kjører igjenom en rekke prosesser før den kommer til skjermkort start osv.

Iogmed at PCen din ikke piper under oppstart, så tyder dette på at det er noe feil under oppstart og den bare stopper der.

Det aller første du kan prøve, plugg ut alt bakpå og hør om du får bios-lyd under oppstart, noen ganger klikker oppstart hvis du har PS/2 tastatur!

Funker ikke det kan du prøve og ta ut alle ram brikkene dine, også prøver du og starte PCen med kun en inni, går ikke det så prøver du en av dem andre, går ikke det bytter du slott osv osv..

Fungerer ikke det igjen, så prøver du CPU, men da må du ha tak i en annen CPU og prøve med, eller en anna PC.

Fungerer ikke det da, så er det truligt at hovedkortet er gåent, og da kan det være mere som må byttes ut.

Feilsøkningsmetode hos komplett osv, er og bytte ut deler
Prøv en live distro med evnt.Ubuntu å se om det skjer noe da,ellers er det vel bare å prøve å bytte ut forskjellige komponenter.har hatt noe lignende for lenge siden å da satt det dvd i spilleren
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av sanasana Vis innlegg
Prøv en live distro med evnt.Ubuntu å se om det skjer noe da,ellers er det vel bare å prøve å bytte ut forskjellige komponenter.har hatt noe lignende for lenge siden å da satt det dvd i spilleren
Vis hele sitatet...
Han får ikke startet PCen i det hele tatt, og den stopper i boot prosessen. Det er umulig og boote opp fra en CD da..
Wintrade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Harabo Vis innlegg
Dette betyr ikke direkte at det er noe feil med skjermene, eller skjermkortet.

PCen kjører igjenom en rekke prosesser før den kommer til skjermkort start osv.

Iogmed at PCen din ikke piper under oppstart, så tyder dette på at det er noe feil under oppstart og den bare stopper der.

Det aller første du kan prøve, plugg ut alt bakpå og hør om du får bios-lyd under oppstart, noen ganger klikker oppstart hvis du har PS/2 tastatur!

Funker ikke det kan du prøve og ta ut alle ram brikkene dine, også prøver du og starte PCen med kun en inni, går ikke det så prøver du en av dem andre, går ikke det bytter du slott osv osv..

Fungerer ikke det igjen, så prøver du CPU, men da må du ha tak i en annen CPU og prøve med, eller en anna PC.

Fungerer ikke det da, så er det truligt at hovedkortet er gåent, og da kan det være mere som må byttes ut.

Feilsøkningsmetode hos komplett osv, er og bytte ut deler
Vis hele sitatet...
Jeg skal teste ut dette litt senere i dag og komme tilbake og fortelle hvordan det gikk.
Jeg ønsker heller ikke å formatere eller på noen måte miste det jeg har på main-disken i maskinen. Jeg har heller ingen andre maskiner i nærheten som kjører SATA-disker dessverre. Ingen venner heller som har dette.

Jeg har nå prøvd følgende:

Tørke støv (noe som ikke var vits da den var nesten steril innvendig)
Koble ut skjermkortet og koble skjermen på hovedkortets skjermutgang
Sjekket at RAMbrikkene stod skikkelig i.
Hører ingen "BIOS"-lyder ved oppstart heller (og mistenker at det ikke er noen "høytaler" på kortet som lager lyden)
Oppstart med 1 RAMbrikke (i begge slot'ene og byttet dem om) - ingen lyder
Oppstart uten RAM - ingen lyder
Koble ut slave harddisken og DVD-rom'en - ingen endring og ingen lyd

Det eneste som skjedde når jeg startet opp med 1 eller ingen RAMbrikke var at den gikk av igjen etter 2 sekund, så jeg måtte trykke på startknappen 2-3 ganger før den startet opp.

Hva mer kan jeg prøve nå da?
prøv annen strømforsyning. Kan lønne seg å begynne i den enden.

Uten nok strøm og spenning så kan maskinen oppføre seg snodig.
Wintrade's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
prøv annen strømforsyning. Kan lønne seg å begynne i den enden.

Uten nok strøm og spenning så kan maskinen oppføre seg snodig.
Vis hele sitatet...
Tror du denne kan ryke uten å ha vært utsatt for fysisk "misbruk" eller tungt arbeid? Som sagt, maskinen er nesten ikke brukt og aldri flyttet på.
Det tror jeg, og har opplevd.

Ingenting som varer evig vettu.
Wintrade's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det tror jeg, og har opplevd.

Ingenting som varer evig vettu.
Vis hele sitatet...
Men ville ikke hele strømforsyningen sluttet å virke da? Den går tross alt på og alle viftene og diskene sviver og lager lyder
Ikke nødvendigvis. Det som lager lyd på disker går på 12V, så om du mangler eller har upålitelig 5v forsyning så kan det f.eks. fremprovosere lignende effekter.

Enkleste er selvfølgelig om du har en annen strømforsyning å forsøke med - ville avklare om det er skyldneren på få minutter :-)