Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3758
I denne kretsen:


Her har jeg dioden for å beskytte elektrolyttkondensatoren mot å bli ladet opp med feil polaritet når jeg trykker på bryteren. Problemet er at dioden ryker hver gang... Har prøvd å bytte den ut, men det samme skjer. Diodene skal tåle 1000V, men er kjøpt på eBay

Med "ryker" mener jeg at dioden kortslutter(slipper uhindret strøm gjennom begge veier).

Lurer altså på hvorfor dette skjer, og hva jeg kan gjøre for å hindre dette
Som illustrert på tegninga går iallefall strømmen feil vei. + skal gå i samme retning som pilen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Slik du har plassert dioden vil den beskytte brytaren.

Krinsen gir heller ikkje spesielt mykje meining, så for meg er problemstillinga høgst uklår.

Delonge2: Ikkje om føremålet er å beskytte mot feil polaritet.
Hvordan i huleste tenker du å få til polaritetsbeskyttelse ved å parallellkoble bryter og diode på den måten?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Slik du har plassert dioden vil den beskytte brytaren.

Krinsen gir heller ikkje spesielt mykje meining, så for meg er problemstillinga høgst uklår.

Delonge2: Ikkje om føremålet er å beskytte mot feil polaritet.
Vis hele sitatet...
Krinsen? Regner med at det betyr spole:P Poenget er å skape et kraftig magnetfelt (coil gun).

Koblet den over bryteren fordi det var praktisk enklere(men hører jo at det ikke går), men jeg har kobla den over kondensatoren også, slik:


- dioden blir like herpa.
Sist endret av Tyrkeren; 18. september 2010 kl. 20:11.
Uhm.. Slik som den er koblet nå gir den jo ingen beskyttelse , whatsoever, mot feil polaritet..?
Koble slikt heller:

http://www.coilgun.eclipse.co.uk/images/basic_coilgun_images/basic_coilgun_circuit_1.gif
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Koble slikt heller:

http://www.coilgun.eclipse.co.uk/images/basic_coilgun_images/basic_coilgun_circuit_1.gif
Vis hele sitatet...
Og hva skal det være godt for da?
Værre & værre.....
Hentet ifra denne siden:

http://www.coilgun.eclipse.co.uk/coilgun_basics_2.html

Siden den fungerer, så vil jeg nå tippe at det nå er en mulighet å koble det på =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Koble slikt heller:

http://www.coilgun.eclipse.co.uk/images/basic_coilgun_images/basic_coilgun_circuit_1.gif
Vis hele sitatet...
HÆÆÆ???? det gjør du fordi? Ga lite mening i mine ører. men men...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette er jo garantert å fungere.

Yo dawg.

Vis hele sitatet...
Haha åå jeg lo xD

Men folks, nå er koblingen slik, og dioden failer!! Kunne jeg hatt flere dioder i parallell, for å minske belastningen per diode?

Sist endret av Tyrkeren; 18. september 2010 kl. 21:31.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Koble slikt heller:

http://www.coilgun.eclipse.co.uk/images/basic_coilgun_images/basic_coilgun_circuit_1.gif
Vis hele sitatet...
det er sånn det skal kobles, brukt den mange ganger der sliter med spike tilbake etter at rele har slått ut.

gunnen til at dioden skal være dere er for at du ikke skal genere strøm tilbake når strømen blir borte fra brytern.(kort forklart)
Sitat av ranvik Vis innlegg
det er sånn det skal kobles, brukt den mange ganger der sliter med spike tilbake etter at rele har slått ut.

gunnen til at dioden skal være dere er for at du ikke skal genere strøm tilbake når strømen blir borte fra brytern.(kort forklart)
Vis hele sitatet...
Problemet til trådstarter å å beskytte en kondensator mot omvendt polaritet. Vet ikke hva kretsen din er godt for, eller hva den skal brukes til, men den inneholder hvertfall ingen kondensator.

Trådstarter; hvor er spenningskilden din på kretsen, og er den vekselstrøm?
Hvorfor vil du bryte sekundærsiden på en stungun uansett? En stungun består av latterlig få komponenter:

-Spenningskilde (batteri)
-Krystall på basen til en transistor
-VDR i parallell med primærsiden
-Transformator primærside
-Transformator sekundærside
-(HV-likeretter)
-HV-kondensator
-Pinner å stikke i nakken på voldtektsmenn

EDIT: Ja, det er et forsøk på tekstbasert koblingsskjema
Sist endret av excubated; 20. september 2010 kl. 01:50.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Problemet til trådstarter å å beskytte en kondensator mot omvendt polaritet. Vet ikke hva kretsen din er godt for, eller hva den skal brukes til, men den inneholder hvertfall ingen kondensator.

Trådstarter; hvor er spenningskilden din på kretsen, og er den vekselstrøm?
Vis hele sitatet...
Spenningskilden er altså elektrolyttkondensatorene (likespent) Hvis du mente kretsen jeg bruker for å lade dem opp, er den frakobla når jeg trykker på bryteren, så det har ikkenoe å si...

Sitat av excubated Vis innlegg
Hvorfor vil du bryte sekundærsiden på en stungun uansett? En stungun består av latterlig få komponenter:

-Spenningskilde (batteri)
-Krystall på basen til en transistor
-VDR i parallell med primærsiden
-Transformator primærside
-Transformator sekundærside
-(HV-likeretter)
-HV-kondensator
-Pinner å stikke i nakken på voldtektsmenn

EDIT: Ja, det er et forsøk på tekstbasert koblingsskjema
Vis hele sitatet...
Er en coilgun, ikke stungun, men mener du at det hadde vært bedre å ha bryteren på "motsatt side" i skjemaet?
Det som eventuelt kan forårsake opplading av kondensatoren med feil polaritet, er når spolen fortsetter å drive strømmen selv om kondensatorene er tømt, gitt av oscillatoreffekten mellom spolen og kondensatoren, med mindre resistansen er stor nok til å gjøre systemet stabilt. I kretser hvor dette er et problem er det normalt å sette dioden i parallell med spolen for å forhindre den i å sette opp motspenningen som kan ta knekken på kondensatorene eller andre komponenter, og det er også standardmetoden for å unngå at drivspolen i releer skal ha samme effekt på omgivende komponenter. Pass selvfølgelig på at du har satt dioden riktig vei.

Den siste tegningen din skal uansett fungere, så jeg mistenker at du enten har satt dioden feil vei, koblet på strømforsyningen med feil polaritet, eller at du bruker en småsignaldiode. Bruk en relativt kraftig likeretterdiode hvis du har problemer med at den ryker i den siste oppkoblingen.