Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1637
Hvis jeg skal kjøpe et domene og webhotell fra f.eks. Host1 og skal lage en informasjonsside, med kanskje litt reklame - hva bør jeg lære av utviklingsspråk? Får man tak i verktøy som gjør "hele jobben", eller er det ting jeg får mye igjen for å lære selv? Jeg har ikke tid til å sette meg så veldig inn i ting, men hvis det er mye å hente på å lære f.eks. php/css, så lurer jeg på deres mening Fra før av kan jeg det mest grunnleggende i HTML, men der stopper det
css og noe php
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hvis du vil gjøre det så enkelt som mulig burde du gå for Wordpress. Da har du et oppsett som kan forandres til det ugjenkjennelige, et tonn med plugins og haugevis av themes. Det eneste du trenger å vite er hvordan et FTP program fungerer og helst ha grunnleggende kunnskaper innenfor HTML. Wordpress har en sterk community bak seg der du får svar på alle mulige spørsmål, det er enkelt å bruke og ikke minst gratis.

Ved å bruke Wordpress slipper du unna PHP, CSS, C++ og alle andre programeringsspråk.

www.wordpress.org
Trådstarter
Sitat av Cappy Vis innlegg
Hvis du vil gjøre det så enkelt som mulig burde du gå for Wordpress. Da har du et oppsett som kan forandres til det ugjenkjennelige, et tonn med plugins og haugevis av themes. Det eneste du trenger å vite er hvordan et FTP program fungerer og helst ha grunnleggende kunnskaper innenfor HTML. Wordpress har en sterk community bak seg der du får svar på alle mulige spørsmål, det er enkelt å bruke og ikke minst gratis.

Ved å bruke Wordpress slipper du unna PHP, CSS, C++ og alle andre programeringsspråk.

www.wordpress.org
Vis hele sitatet...
Ser ut som om Wordpress er greia ja Må nok friske opp litt i HTML-kunnskapene også!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Hvis jeg skal kjøpe et domene og webhotell fra f.eks. Host1 og skal lage en informasjonsside, med kanskje litt reklame
Vis hele sitatet...
Informasjonsside? Litt vagt om vi tar Microsofts internet information services som en definisjon på hva man server som web content
Det spørs veldig på formålet med siden, og prosessen ved å utvikle den.

Er formålet produktet/websiden i seg selv, tjene penger på den? Eller er formålet å lære seg å designe/utvikle websider eller webapplikasjoner?

Om du ikke bryr seg så mye om programmering og applikasjonsutvikling ville jeg gått for et CMS(content management system) som feks wordpress. Dette er enkelt å installere på serveren, er lett å bruke og ser veldig pent ut i forhold til hva en nybegynner kan få til av seg selv. Det er også lett å re-designe om du lærer deg lit grunnleggende css, evt finnes det mange temaer du kan installere eller guider til hvordan du editerer dette selv.

Om du vil lære å programmere, ville jeg først gått inn for å lære meg html/css og php, kanskje også lit sql(mysql). Dette gir en god grunnleggende forståelse av programmering.
Sist endret av NGC4203; 27. juli 2010 kl. 01:05.
▼ ... noen uker senere ... ▼
html, css, jquery (javascript library), php og mysql.
Wordpress og joomla er jo ganske greit!

selv sitter jeg med bøker om css,joomla og php å stanger i bordet til tider
▼ ... noen uker senere ... ▼
Google pages?
▼ ... over en måned senere ... ▼
HTML er jo det mest grunnleggende som man burde ha på plass enten man bruker Wordpress eller ei. Bruker du Wordpress slipper du nok å lære CSS, PHP, MySQL og Javascript. Det kan ta lang tid å lære, så Wordpress er nok tingen vil jeg tro
hvis du bare skal bruke ferdige wordpressmaler, uten å tilpasse i det hele tatt, så kan du langt på vei slippe å lære deg noe css/php/js/html, men hvis du skal tilpasse noe som helst, så må du veldig raskt lære deg ihvertfall NOE av flere av dem