Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 768
Hei.

Kjøpte for godt over et år siden en bærbar pc, som for over en måned siden sluttet å fungere.

Pc'en ble kjøpt på Norek.no en bedriftside for komplett.no .

Maskinen bare slo seg av mens jeg surfet på internett, og går seffølgelig på reklamasjon siden jeg har brukt maskinen normalt.

Men, han som bestillte den for meg skulle sende den inn, men først må du skrive hva som har skjedd osv. før du får sånn sendelapp.

Som svar fikk han at det kun var 1 år garanti og reklamasjon.

Men, kjøpsloven sier jo 2år garanti og 5 år reklamasjon?

Hørte med en på spaceworld, og det samme gjelder bedrifter.

Jævla surt at de gjør seg vansklige, nå som skolen har begynnt og jeg trenger pc!

Har sendt dem mail selv nå, og får se hva svaret blir.



Noen innspill? Jeg bør jo få reparert pcen, eller få en ny tilsvarende?
Du burde få reparert pc'en ja.. Ikke ny.. Men vis dem fortsatt sier nei, kan du true med å gå til forbruker område eller aviser..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det samme gjelder ikkje bedrifter.

Bedriftskjøp blir regulert gjennom kjøpslova, og ikkje forbrukerkjøpslova. Kjøpslova gir veldig stor avtalefrihet, fordi en antar dei er meir likeverdige partar enn privat-bedrift.

Det er haken med å kjøpe med bedriftsrabatt stortsett... Begrensa rettigheter ved feil.
Sitat av RosaKarpe
Du burde få reparert pc'en ja.. Ikke ny.. Men vis dem fortsatt sier nei, kan du true med å gå til forbruker område eller aviser..
Vis hele sitatet...
Mi utheving.
(Skrivefeila er dine dog...)
Sist endret av vidarlo; 27. august 2007 kl. 20:26.
Hehe, om de nekter så skal jeg ikke true, da skal det gjøres Pcen burde jeg ha sotte med nå ferdig reparert og brukt den...

Edit:
Der poppa det inn et innlegg av Vidarlo også gitt...
Sist endret av Bartman2k; 27. august 2007 kl. 20:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bartman2k
Hehe, om de nekter så skal jeg ikke true, da skal det gjøres Pcen burde jeg ha sotte med nå ferdig reparert og brukt den...

Edit:
Det poppa det inn et innlegg av Vidarlo også gitt...
Vis hele sitatet...
Sitat av Kjøpsloven
§ 32. Reklamasjon.
[...]
(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.
Vis hele sitatet...
Du har to års reklamasjonsrett. Det vil sei at du kan fremje reklamasjonssak sålenge den er under to år.
Ah, den er ikke 2 år Mener jeg ... Så da får vi se hva de har å si !
Kan hende de snur seg vrange - igjen.
Men da får du gjøre som vi som er tøffe geeker; henvis til kjøpsloven!
xD
Les nå hva vidarlo prøver og si her. Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven er _ikke_ det samme. Altså hvis jeg er en lisensiert bilselger og kjøper en bil av en annen lisensiert bilselger gjelder andre regler. Men altså bare om jeg er på jobb om du skjønner. Gjør jeg det som privatperson blir det noe annet.

Har du kjøpt gjennom bedrift blir saken en helt annen.

Men for all del se hvor langt du kommer og lykke til