Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2813
Er det noen her som vet hvor man får kjøpt syrer til å etse stål og metaller med, somf.eks saltpetersyre?
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Er det noen her som vet hvor man får kjøpt syrer til å etse stål og metaller med, somf.eks saltpetersyre?
Vis hele sitatet...
Etter Breivik har det dessverre blitt innført begrensninger. Sterk salpetersyre kan du bare gi opp. Du får fortsatt tak i ganske sterk saltsyre i malerbutikker og lignende steder.

Men hva slags metaller skal du løse opp og til hva? Hva er det du ønsker å oppnå? Det er ingen vits i å sette himmel og jord i bevegelse for å skaffe noe som kanskje viser seg å ikke virke. Si litt mer om hva du driver med, så kan vi gi deg litt mer presise råd.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. august 2020 kl. 14:25.
Andre oppløsninger enn syrer kan etse div metall. Foreksempel jernklorid-oppløsning etser både kopper og stål.
Jeg tenkte også på å skaffe div syrer. Da jeg lekte med tanken om å prøve meg på kjemi. Og som nevnt er det kun saltsyre som er lett tilgjengelig.
Jeg undersøkte hvordan få tak i svovelsyre og saltpetersyre, og dette er hva jeg tror er det enkleste:
Svovelsyre: Jeg fant to måter: Svovelsyre brukes i bil-batterier. Så der har du en kilde. Men bil-batterier er i dag mer gel-type. Vedlikeholdsfrie. Så svovelsyre er mindre vanlig. Også kan svovelsyre lages av lett tilgjengelige kjemikalier og saltsyre.
Saltpetersyre kan også lages av lett tilgjengelige kjemikalier og saltsyre.
Men det vil ikke være lett eller lettvindt å lage disse syrene. De er svært farlige i seg selv. Du trenger en god del utstyr. Og dette er ikke noe du kan lage på kjøkkenet uten at mor og far ... eller dama klager. Mye! Eller naboene for den saks skyld.
Jeg ga rett og slett opp.
Sist endret av Arex_x; 22. august 2020 kl. 14:56.
Jeg trenger det til å etse fram mønster i damask knivblad, mønster og patina på messing og kobber. Hvilken metaller virlker jernklorid på? Kan man etse stål med det?
Jeg har selv etset kopper med jernklorid. Mener også at jeg har sett folk på youtube som har brukt jernklorid til å etse stål. Med lignende formål som deg.
Javisst:
https://www.youtube.com/watch?v=TyVwMlrbSqk
Her bruker han jernklorid-oppløsning (ferric chloride) for å etse en sveise-prøve. Det fremhever mønstret i stålet. Og det er vel det du er ute etter.
Har også sett i disse videoene at de bruker noe som heter "Naval jelly". Et seigtflytende produkt som inneholder noe etsende. Vet ikke om det selges i Norge.
Søk etter "Weld cut and etch"
Jernklorid får du sikkert kjøpt på elfa foreksempel.
Sist endret av Arex_x; 22. august 2020 kl. 15:19.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg har selv etset kopper med jernklorid. Mener også at jeg har sett folk på youtube som har brukt jernklorid til å etse stål. Med lignende formål som deg.
Javisst:
https://www.youtube.com/watch?v=TyVwMlrbSqk
Her bruker han jernklorid-oppløsning (ferric chloride) for å etse en sveise-prøve. Det fremhever mønstret i stålet. Og det er vel det du er ute etter.
Har også sett i disse videoene at de bruker noe som heter "Naval jelly". Et seigtflytende produkt som inneholder noe etsende. Vet ikke om det selges i Norge.
Søk etter "Weld cut and etch"
Jernklorid får du sikkert kjøpt på elfa foreksempel.
Vis hele sitatet...
Dette er da to vidt forskjellige ting med ulike bruksområder?

Naval jelly har jeg aldri hørt om før, men jeg ser at inneholder store mengder fosforsyre. Det er derfor en god rustfjerner. Fosforsyre er imidlertid også en veldig viskøs syre som egner seg ypperlig til elektropolering, så det kan hende naval jelly kan brukes til det også. Greit å ha i mente hvis stoffet er å oppdrive uten pes i Norge: Fosforsyre selges meg bekjent bare i spesialforretninger som ikke handler med privatpersoner, selv om forbindelsen ikke er underlagt spesielle reestriksjoner.

Jern(III)klorid (FeCl3) kan brukes til å etse en del metaller, deriblant kobber, og her er det en del interessant redokskjemi: Jern kan også foreligge som 2+ioner, Fe2+, og det kan fra +3 til +2 ved å oksidere f.eks. kobber opp fra +1 til +2. Det er i seg selv ikke heftig nok til å ta metallisk kobber, men saltet reagerer også med vann og danner saltsyre. Da har du en sterk syre med et hendig oksidasjonsmiddel i, og da er det helt andre spilleregler, ikke veldig ulikt oppførselen til salpetersyre eller svovelsyre.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. august 2020 kl. 19:37.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er da to vidt forskjellige ting med ulike bruksområder?

Naval jelly har jeg aldri hørt om før, men jeg ser at inneholder store mengder fosforsyre. Det er derfor en god rustfjerner. Fosforsyre er imidlertid også en veldig viskøs syre som egner seg ypperlig til elektropolering, så det kan hende naval jelly kan brukes til det også. Greit å ha i mente hvis stoffet er å oppdrive uten pes i Norge: Fosforsyre selges meg bekjent bare i spesialforretninger som ikke handler med privatpersoner, selv om forbindelsen ikke er underlagt spesielle reestriksjoner.

Jern(III)klorid (FeCl3) kan brukes til å etse en del metaller, deriblant kobber, og her er det en del interessant redokskjemi: Jern kan også foreligge som 2+ioner, Fe2+, og det kan fra +3 til +2 ved å oksidere f.eks. kobber opp fra +1 til +2. Det er i seg selv ikke heftig nok til å ta metallisk kobber, men saltet reagerer også med vann og danner saltsyre. Da har du en sterk syre med et hendig oksidasjonsmiddel i, og da er det helt andre spilleregler, ikke veldig ulikt oppførselen til salpetersyre eller svovelsyre.
Vis hele sitatet...
Jeg forstod ikke helt, mener du at jernklorid blandet ut i vann tilsvarer saltpetersyre eller må man blande inn andre forbindelser?
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_chloride
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitric_acid

Jernklorid er et salt, og forblir det samme utblandet i vann. (iform av ioner).
Salpetersyre (eller hydrogen-nitrat) er en syre.
Du får ikke laget syre av et salt, men du kan få jernklorid ved å putte jern i saltsyre.

Jeg har valgt engelsk wikipedia da den har mye bedre forklaringer.

Tilsvarende vil jern i salpetersyre gi jernnitrat.

Tror du skal lese deg litt opp på kjemi.

Kan nevne at privatpersoner ikke har lov til å eie eller håndtere sterkere salpetersyre enn 5%. Årsaken er at du kan lage sprengstoff utav det.
Sist endret av ivar_oslo; 23. august 2020 kl. 02:26. Grunn: Avsnitt kom feil.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er da to vidt forskjellige ting med ulike bruksområder?
Vis hele sitatet...
Å, ja. Jeg mente. Det han skulle bruke etsende syrer til. Få fram mønster i damaskus stål. Uten at jeg vet helt sikkert gikk jeg bare ut ifra at å etse en sveise-prøve for å se hvor langt inn i arbeidsstykket sveisen smelter inn måtte være noe av det samme.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er da to vidt forskjellige ting med ulike bruksområder?

Naval jelly har jeg aldri hørt om før, men jeg ser at inneholder store mengder fosforsyre. Det er derfor en god rustfjerner. Fosforsyre er imidlertid også en veldig viskøs syre som egner seg ypperlig til elektropolering, så det kan hende naval jelly kan brukes til det også. Greit å ha i mente hvis stoffet er å oppdrive uten pes i Norge: Fosforsyre selges meg bekjent bare i spesialforretninger som ikke handler med privatpersoner, selv om forbindelsen ikke er underlagt spesielle reestriksjoner.

Jern(III)klorid (FeCl3) kan brukes til å etse en del metaller, deriblant kobber, og her er det en del interessant redokskjemi: Jern kan også foreligge som 2+ioner, Fe2+, og det kan fra +3 til +2 ved å oksidere f.eks. kobber opp fra +1 til +2. Det er i seg selv ikke heftig nok til å ta metallisk kobber, men saltet reagerer også med vann og danner saltsyre. Da har du en sterk syre med et hendig oksidasjonsmiddel i, og da er det helt andre spilleregler, ikke veldig ulikt oppførselen til salpetersyre eller svovelsyre.
Vis hele sitatet...
Ja. Jern III Klorid, ja. Holder på med elektronikk og etsing av printkort. Det er slik jeg har kjennskap til det. Jeg har lest at folk blander saltsyre i gammel jernklorid oppløsning for å friske den opp. Men den teoretiske kjemien er litt over min paygrade. Kjemi er en av de tingene jeg har tenkt å sette meg mer inn i. Men det er jo så alt for lite tid her i verden.

Også. Jeg kom på en mulig kilde for svovelsyre. Avløpsåpner. Vanligvis er avløpsåpner natrium eller kalium hydroksid. Men for noen pr siden. 5 eller 6 år kanskje så jeg i en reklame fra en jernvarehandel type forretning en avløpsåpner som inneholdt svovelsyre. Jeg undersøkte litt rundt men fant den aldri i butikker her på Nordmøre i alle fall.

Også: Har man "automatisk" tillatelse til å kjøpe sterke syrer hvis man har enkeltmannsforetak?
Sist endret av Arex_x; 23. august 2020 kl. 14:51.
Saltsyre effektift til å fjerne billakk ned til bart metall eller burde jeg gå for lakkfjerner?
Da vil lakkfjerner være tingen. De aller fleste typer lakk vil være uaffektet av saltsyre. Samme med glass og plast. Men saltsyra vil skade stålet.
Hvis man lagrer saltsyre i en beholder som ikke er lufttett vil gass fra saltsyra lekke ut og stål i nærheten vil ruste svært fort bare i kontakt med avgassingen.
Jeg har faktisk en boks med jernklorid liggende som jeg kjøpte på hovedapoteket for ca 15 år siden, dengang man også kunne kjøpe sterke syrer der. Håper at holdbarheten på dette er bra nok til at det fungerer ennå. Søkte på damascus etching på youtube og fant at man kunne bruke jernklorid og kaffe for å få fram mønster.