Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1907
Hei. Jeg skal ha en ny ruter i kjellern. Hvis den ikke har god nok rekkevidde opp i første etasje så trenger jeg en extender. Tror dere dette er en god kombinasjon?

Ruter: https://www.komplett.no/product/7577...-ac1750-router

Extender: https://www.komplett.no/product/7514...er/asus-ea-n66
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gløym extendere. Trekk kabel og plasser ruteren meir optimalt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gløym extendere. Trekk kabel og plasser ruteren meir optimalt.
Vis hele sitatet...
Kjære /., nå synes jeg du er litt vel kritisk mot våre ærlige nettforlengere. Extendere er faktisk ikke så elendig som offentligheten mener.


Når det gjelder routeren; kjør på. Asus rt66u er en grisegod router for hjemmebruk. Når det er sagt anbefaler jeg asuswrt-merlin firmware for å dra utbytte av routeren til det fulle. Den extenderen har jeg aldri prøvd, men har hatt gode resultater av en cisco repeater.
Sist endret av Patrick; 15. september 2015 kl. 22:17.
Jo, de er ganske verdiløse da du er begrenset av utstyret du selv sitter med. Laptopen din har med stor sannsynlighet lavere sendestyrke enn et helt vanlig aksesspunkt. Med mindre du har planer om å sende data kun en vei så ville jeg gått for forslaget til slashdot.
Sist endret av Deezire; 15. september 2015 kl. 22:18.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
De to ovenfor har neppe en extender selv og gir iallefall ikke det svaret TS ønsker. Jeg kjøpte en extender etter at main-routeren hadde dårlige sendestyrke i 1. etasje. Kjøpte en extender, koblet den til nettverket og jeg gikk fra å ha 10/10 til 50/50. Betalte ikke mer enn 300 på Komplett-salg for et halv-annet år siden.
Samme her. Kjøpte en billig NetGear-sak til 300 kroner som man plugger rett i stikkontakten. Kjempeenkel å sette opp, gjort på 20 sekunder, og nå har jeg meget bra signal i kjelleren (routeren står i 2. etasje, extender i 1.) Extenderen lager et nytt nett med samme navn som det gamle, bare med "_EXT" lagt til navnet.

Eneste knotet jeg har opplevd med dette oppsettet var i forbindelse med "foreldrekontroll"-funksjonen på den ASUS r66-routeren: jeg har barn/ungdommer i huset som gjerne vil ligge og surfe og chatte hele natta. Siden jeg gikk lei av å samle inn ørten laptop'er, nettbrett og mobiler hver kveld, satte jeg opp tidsbegrensning per MAC-adresse på WiFien. Til min store frustrasjon fungerte dette dårlig: ungene surfet og streamet like bra. Fant etter *mye* om og men ut at extenderen *endrer* MAC-adressen til enhetene før den videreformidler pakkene (endrer første del av MAC-adressen til 02:0F:B5 elns)
Sitat av Ru11er Vis innlegg
De to ovenfor har neppe en extender selv og gir iallefall ikke det svaret TS ønsker. Jeg kjøpte en extender etter at main-routeren hadde dårlige sendestyrke i 1. etasje. Kjøpte en extender, koblet den til nettverket og jeg gikk fra å ha 10/10 til 50/50. Betalte ikke mer enn 300 på Komplett-salg for et halv-annet år siden.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke extender, men kjører kabel. Litt annen router (ac68u), men sammenlignbart. Du kjører 6.2MB/s trådløst. Jeg kjører 40MB/s med intel ac 7260 på en Acer laptop. I og med at jeg kjører kabel har jeg også mulighet til å koble dette til å kjøre 110MB/s. I følge tallene å bedømme ser det svakt ut for den extenderen sin del. Hva er det som gjør at du har så mye lavere hastighet?

Sitat av nelson123 Vis innlegg
Hei. Jeg skal ha en ny ruter i kjellern. Hvis den ikke har god nok rekkevidde opp i første etasje så trenger jeg en extender. Tror dere dette er en god kombinasjon?

Ruter: https://www.komplett.no/product/7577...-ac1750-router

Extender: https://www.komplett.no/product/7514...er/asus-ea-n66
Vis hele sitatet...
Ville fulgt slashdot sitt råd.
Sist endret av sweem; 17. september 2015 kl. 22:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ru11er Vis innlegg
De to ovenfor har neppe en extender selv og gir iallefall ikke det svaret TS ønsker. Jeg kjøpte en extender etter at main-routeren hadde dårlige sendestyrke i 1. etasje. Kjøpte en extender, koblet den til nettverket og jeg gikk fra å ha 10/10 til 50/50. Betalte ikke mer enn 300 på Komplett-salg for et halv-annet år siden.
Vis hele sitatet...
50/50 er ikkje allverden. Eg har iallefall 5-6 ganger det via WiFi. Og tjuegangen via kabel. Om du kun bruker nettbanken og netflix har det lite å sei, men om du vil ha litt kjapp filoverføring så er extendere ubrukelig.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
De to ovenfor har neppe en extender selv og gir iallefall ikke det svaret TS ønsker. Jeg kjøpte en extender etter at main-routeren hadde dårlige sendestyrke i 1. etasje. Kjøpte en extender, koblet den til nettverket og jeg gikk fra å ha 10/10 til 50/50. Betalte ikke mer enn 300 på Komplett-salg for et halv-annet år siden.
Vis hele sitatet...
Hastighets messig er du 10 år forseint ute. Jeg hadde 54 teoretiske Mbit/s på midten av 2000 tallet. Men selvsagt var denne hastigheten under optimale forhold. Moderne WiFi standard (IEEE 802.11 ac) takler hastigheter over 1Gbit/s under optimale forhold.

Men som mange her har påpekt, så er extender bare tull, og som oftest så skaper extendere mer problemer enn dem løser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hastighets messig er du 10 år forseint ute. Jeg hadde 54 teoretiske Mbit/s på midten av 2000 tallet. Men selvsagt var denne hastigheten under optimale forhold. Moderne WiFi standard (IEEE 802.11 ac) takler hastigheter over 1Gbit/s under optimale forhold.
Vis hele sitatet...
Det var ikkje ein gang under optimale forhold. Med 802.11g var teoretisk maksimum overføringsrate mellom to klienter i området 25Mb/s, ikkje 54Mb/s som standarden hevda. Bitraten på mediet var rett nok det, men det inkluderte feilsjekk.

50Mb/s reell datarate er mogeleg med nyare wifi-utstyr. Men gigabit har eg ikkje sett til no. 300Mb/s reell hastighet? Sure.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
50/50 er ikkje allverden. Eg har iallefall 5-6 ganger det via WiFi. Og tjuegangen via kabel. Om du kun bruker nettbanken og netflix har det lite å sei, men om du vil ha litt kjapp filoverføring så er extendere ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Men så er heller ikke det temaet i tråden. Du får det du betaler for, enkelt og greit.
Sist endret av Ru11er; 21. september 2015 kl. 22:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Men så er heller ikke det temaet i tråden. Du får det du betaler for, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at en ikke får det en betaler for her. I og med at jeg har plassert routeren godt i huset så har jeg god dekning over alt. 3 etasjer a 100kvm. Routeren er plassert midt i huset slik at den strekker til over alt. Slipper på den måten å bruke en extender, (hadde ikke tatt det i bruk uansett, men heller kjørt ett AP), som gir meg hodepine og dårligere hastighet. Attpåtil måtte jeg ha betalt ekstra for det. På meg høres ikke det så gunstig ut.