Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1490
Hallo.

Når jeg ser firmaer som IBAS, og andre generelle firmaer som tar på seg oppdrag i å rekonstruere data eller fikse harddisker, hva er det de har som er så utrolig spesielt?

Det var en disk jeg fikk som var full av dårlige sektorer med spørsmål om å fikse en gang, men for å gjenopprette visse filtyper så ville det ta meg 600 timer.

Hva har f.eks IBAS eller andre som gjør at dette går så utrolig mye fortere og med veldig høy suksessrate?

Jeg skjønner jo at hvis disken er fysisk ødelagt og den må åpnes, så har de jo ren-rom og utstyr/kunnskap for å skifte komponenter og sånt, men med master file tables og lignende så er det vel bare programmer som kan gjøre det, men såvidt meg bekjent så bruker ikke de så lang tid som jeg måtte brukt på en disk?

Noen som vet åssen de arbeider, og hva slags "goder" de bruker som gjør jobben så jævlig mye enklere?
Regner med de ganske heftig med datakraft, noe som jeg ser for meg at fremskynder prosessen en god del.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Bedre algoritmer. Bedre sensorer.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Men sett at de skal foreksempel gjennopprette bilder da?

Når jeg skulle bruke photorec på en ordinær WD2TB så ville det ta 600 timer, hvilken hardware skulle gjort det raskere? Eller er det programmet som skulle fått til dette?
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Okei, jeg forstår. Jeg antar dette er algoritmer innen programvaren?

Noen som vet om bedre programmer enn photorec eller testdisk da? Kjedelig å måtte betale mange tusenlapper for noe man ègentlig kan gjøre selv, om selvom jeg såklart støtter bedrifter som holder på med dette.
Du kan få kjøpt tilsvarende programvare som IBAS bruker, og det er ikke lenger så himla dyrt... $79 i året for hjemmeversjonen. Algoritmene gjør sitt, men de har nok også godt med krefter å ta av for å få fart på sakene.

Fra en venn som jobbet hos IBAS før så har jeg også hørt at de ofte leser ut dataene før de begynner med gjenopprettelse, for å minimere belastningen på en skadet disk. Det kan også ha betydning for ytelsen; tilsvarende som å kopiere en DVD før man begynner å kode den om med HandBrake el.


Ved mekaniske feil er det derimot ingen vei utenom å levere disken til IBAS eller lignende, siden man da er avhengig av å demontere disken før man forsøker å lese fra den.
Du kan jo alltids prøve SpinRite. Jeg har selv personlig fikset "umulige" disker med dette. Jeg fikset en disk her, som jeg fikk beskjed om, at noen sektorer ikke kunne repareres. Men da jeg kjørte igjennom på nytt noen dager senere, fikset SR disse sektorene også. Så disken kom da ut uten feil. Hvis det ikke er fysiske sår i diskflaten eller brudd/feil i lesehodet, så har ofte SR ganske høg suksessrate. Bakdelen er at programmet koster ca. 500-lapp, og at det kan ta flere dager, hvis disken er stor. Han som lager dette programmet, driver nå med en oppdatering til 6.1. Da skal programmet bli mye raskere + noen andre småfinesser. Du kan også "fikse" SSD-disker med SR, ved å kjøre nivå 2.