Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5006
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hei,

Jeg har lykkes på nett - og i den anledning tjener jeg store penger på Google AdSense. Hittil denne måneden har jeg tjent 14000.

Jeg synes det blir helt feil å skatte av disse pengene, da dette er et prosjekt jeg har jobbet med helt selv, og som de norske skattemyndighetene ikke skal ha noen kobling til.


Spørsmålet mitt er, er det mulig for meg å ikke skatte av disse pengene? Sender Google inn hvor mye jeg får utbetalt til skattemyndighetene?


Noen av dere som tjener penger på AdSense, og hvordan gjør dere det mtp. skatt og utbetaling?
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Jeg synes det blir helt feil å skatte av disse pengene, da dette er et prosjekt jeg har jobbet med helt selv, og som de norske skattemyndighetene ikke skal ha noen kobling til.
Vis hele sitatet...
Haha. Så du mener at alle med enkeltmannsforetak egentlig skal slippe å betale skatt, fordi de har "gjort alt selv"?
Jeg mener fellesskapet ikke skal gi deg tryggheten med NAV eller gratis sykehusopphold siden de har "gjort alt selv" med å bygge velferdsstaten uten din hjelp.
Sist endret av oom; 13. oktober 2014 kl. 15:58.
Når du hoster denne nettsiden og snakker med resten av internett, så bruker du statsfinansiert infrastruktur. Det samme gjelder når du går på butikken o.l., man betaler ikke skatt fordi staten gir deg lov til å jobbe. Man betaler skatt fordi det er jævlig greit med asfalt på veiene, vann til huset og diverse andre goder du nyter av.

Tror du at alle andre som starter for seg selv får hjelp av staten, og i så måte skylder de noe, som i et lån? Har du ikke skolegang eller andre goder du har brukt for å frembringe dette prakteksemplaret av en internettpengesprutemaskin?
Du skal skatte av dette (så fremt du faktisk har "lykkes stort"), men ved mindre Google sender inn informasjon direkte til skattemyndighetene må du selv melde dette inn.

Dersom du lykkes i stor grad og bruker pengene i Norge uten å ha meldt dette inn til skattemyndighetene kan du likevel bli avslørt av å ha et forbruk som ikke står i stil til inntekten din (den som faktisk er oppgitt til myndighetene), selv om du ikke har meldt inn hva du har tjent hos via Google

Å tjene 14K på nettet er ikke nødvendigvis skattepliktig. Det skilles mellom hobby og næring.

Du kan lese en del om dette på skatteetaten sine sider:

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...ndel-og-skatt/

Google er pliktig å sende inn noe informasjon til amerikanske myndigheter, men det er ikke umiddelbart tydelig om de videresender informasjonen noe annet sted. https://support.google.com/adsense/answer/9909?hl=no

Ta eventuelt kontakt med google for å være sikker på hva de melder inn.
Sist endret av Cikey; 13. oktober 2014 kl. 16:04.
Jeg venter på 8300 kr fra Adsense som kommer rundt den 21. oktober.
Har sjekket dette opp. Google sender ikke inn noe til skatteetaten. I USA gjør de det, men i norge er det individuelt opp til hver enkelt å føre dette inn på selvangivelsen.

Jeg kommer heller ikke til å skatte av mine penger. Staten er grådig nok som det er.
1 eller 2 slike utbetalinger blir nok ikke lagt merke til, men du er mindre smart hvis du tror ikke det vil bli oppdaget.

Du får utbetaling til din bankkonto hvor det står pengene kommer fra Google. Finnes ikke noe som er diskré med utbetalingene fra dem.
Det hele kommer an på hvilken betalingsmåte du har valgt på Adsense. Om du har utbetaling til f.eks Paypal eller en annen utenlandsk leverandør vil det ikke komme under skattelovgivningen. Sett at du ikke har registrert deg mer enn du må.

Jeg mener du bør skatte av dette. Dette fordi skatt ikke er en straff. Skatt er en solidarisk (tanken bak det iallefall) fordeling av utgiftene samfunnet har til dets innbyggere. Skatten dekker utgifter til de som ikke har det så godt gjennom nav, dekker sykdomsbehandling til de svake og skadde. Skatten dekker utgiftene Politiet, Brann og Ambulanse i stor grad har for sin beredskap. Den dekker også skolegang for alle som ønsker dette.

Skulle skatten være mer rettferdig fordelt? Ja.
Jeg betaler skatt selv om inntekten min etter eget syn er alt for lav til dette.
Slutt med det moralske tullet. Norge er stappfull av penger med et oljefond som stiger mer og mer for hvert år. Likevell har de ikke råd til å bygge f.eks. sykehjemsplasser til eldre. Sparemanien fortsetter fra forrige regjering. Dere er så hjernevasket og blind at jeg får helt avsmak. Norge lider ingen nød av at verken jeg eller Ru11er ikke betaler skatt av noen google-utbetalinger.
Det blir moral fordi folk ikke synes det er greit at de skal sitte å betale 30% i skatt mens andre bare skal ta en "free-ride" og nyte av godene uten å betale skatt av deres inntekter. Det blir rett og slett urettferdig, samtidig som det føles som du stjeler av alle oss andre. Du setter deg selv over resten av samfunnet og sier "Jeg bare gjør som jeg vil, så får dere andre bare betale for at samfunnet fungerer".

Det er greit nok at du kanskje synes skatten er noe høy, og du står fritt til å jobbe politisk for å senke skatten. Men enn så lenge lovene bestemt - og da får du følge de og betale skatt som alle andre. Eventuelt godta at folk ugleser deg og kommer med moralprekner fordi de synes det du gjør er dårlig gjort mot oss andre.

Edit: Å kalle folk hjernevasket og blinde bare fordi de synes det er teit å dårlig gjort av deg å sette deg selv over loven, og over alle oss andre (altså resten av samfunnet, vi som betaler skatt, uavhengig av om vi er enig med politikken eller ikke) - blir bare latterlig. Det hjelper deg ikke akkurat i din sak. Du stiller bare deg selv i dårlig lys.
Sist endret av etse; 13. oktober 2014 kl. 17:35.
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Slutt med det moralske tullet. Norge er stappfull av penger med et oljefond som stiger mer og mer for hvert år. Likevell har de ikke råd til å bygge f.eks. sykehjemsplasser til eldre. Sparemanien fortsetter fra forrige regjering. Dere er så hjernevasket og blind at jeg får helt avsmak. Norge lider ingen nød av at verken jeg eller Ru11er ikke betaler skatt av noen google-utbetalinger.
Vis hele sitatet...
Ro deg ned to hakk og kast noen stråmenn på søplehaugen. Ingen har påstått Norge står for fall om dere ikke betaler skatt av det, ei heller at det er noen pengemangel i Norge.

Cikey har allerede påpekt at det er forskjell på om det faller under definisjonen "hobby", eller "yrke". Jeg påpekte at for å tjene penger, og få opp denne nettsiden så har han brukt ressurser som staten forvalter, og at staten ikke nødvendigvis trenger å subsidiere arbeidet ditt direkte for at du skal skatte. Det kan være greit å lese hva som står der før du går helt bananas med ranter om sparing og skatt.

edit: u so ninja, etse
Sist endret av Xasma; 13. oktober 2014 kl. 17:38.
Jeg har ingen respekt for staten. For f.eks. personer som må gå på NAV så får man utbetalt så lite at man akkurat klarer å betale husleia. Når den er betalt klarer man kanskje skrape sammen nok kroner til å kjøpe seg en pakke knekkebrød og noen tubeoster.


Jeg får ikke nyte av godene her i landet. Asvalt gir de ikke til folk i distrikene, sykehjemsplass får man ikke, og hvis man får det så er det verre enn et fengsel. Matvarene er så overpriset at det nesten ikke er til å tro og staten sier det skyldes at folk får høyere inntekter. Jævla rart at satsene på NAV såvidt er forandret fra idag og tilbake 6 år.

Har klart meg godt uten sykehus til nå i mitt liv, og jeg har nok betalt mange operasjoner for folk her til lands. Blir jeg sjuk så til helvette med det. Jeg velger heller å frastå fra å skatte slike små utbetalinger fra google. Dessuten er skatteprosenten så høy at man sitter såvidt igjen med en dritt. Jeg betaler skatten min fra månedlige utbetaling fra NAV, ikke fordi jeg har lyst, men fordi jeg må.

Så får resten bare gjøre hva FAEN de vil.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du må betale skatt for disse inntektene. Ved bokettersyn vil myndighetene kunne se inntektene, og du vil bli ilagt straffeskatt hvis du ikke har oppgitt dem. Du må i tillegg betale MVA siden du kommer til å tjene mer enn 50.000 i året. MVA skal betales fra første utbetaling som gjør at totalen overstiger grensen på 50.000.

Slik jeg ser det så kan ikke dette falle inn under hobbyvirksomhet siden aktiviteten er egnet til å gå i overskudd.

Jeg får ikke nyte av godene her i landet.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler skatten min fra månedlige utbetaling fra NAV
Vis hele sitatet...
Fantastisk
Sist endret av nso; 13. oktober 2014 kl. 18:02.
Sitat av nso Vis innlegg
Du må betale skatt for disse inntektene. Ved bokettersyn vil myndighetene kunne se inntektene, og du vil bli ilagt straffeskatt hvis du ikke har oppgitt dem.
Vis hele sitatet...

Skatteetaten sitter ikke å sjekker forskjellige innskudd på kontoen til hver bidige nordmann. De gjør kontroller ja, og sjansen for å bli tatt er der. Men den er minimal.

Det er virkelig ikke verdens undergang om Ru11er skulle blitt tatt for å ikke ha skattet av sine Google-penger. Da betaler han straffeskatten og lærer til neste gang. Blir han tatt èn gang så vil han alltid være under radaren til skatteetaten.
De bruker statistikk som gjøres automatisk av datamaskiner, samt bankene vil rapportere en god del til myndighetene. Det vil da bli sendt en automatisk varsel som gjør at de tar et bokettersyn - og ser om økonomien gir mening.

I tillegg er det veldig mange der ute som liker å gi anonyme varsler til skatte-etaten om de misstenker at folk snylter på skatten.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Trådstarter
Takk for all svar. Enda så mener jeg at disse pengene ikke burde skattes av, fordi både server og filer ikke ligger i Norge. Jeg har ingen tilknytning til Norge på noe sett bortsett fra annonsene.

At skattemyndighetene skal innblandes i det her, og få meg til å betale skatt er helt bak mål. Jeg skatter i min andre jobb som jeg vier hele livet mitt til. Om jeg må i tillegg betale skatt i tillegg til det, så er det noe som er helt feil i dagens samfunn.

Jeg skal ta en prat med mitt lokale skattekontor i morgen, og forhøre meg om hva de tenker om saken. Dette er uten tvil et hobbyprosjekt, da jeg jobber vedsiden av. Pengene jeg får er bare bonus på det hele.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du har tilknytning til Norge i den forstand at du er Norsk statsborger og utfører arbeide (utvikler/driver nettside) i Norge. Hvor servere/domene/whatnot er lokalisert er totalt irrelevant. Hobby som er egnet til å gå i overskudd skal det skattes av. Du skal betale skatt.
Sist endret av nso; 14. oktober 2014 kl. 02:25.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Takk for all svar. Enda så mener jeg at disse pengene ikke burde skattes av, fordi både server og filer ikke ligger i Norge. Jeg har ingen tilknytning til Norge på noe sett bortsett fra annonsene.

At skattemyndighetene skal innblandes i det her, og få meg til å betale skatt er helt bak mål. Jeg skatter i min andre jobb som jeg vier hele livet mitt til. Om jeg må i tillegg betale skatt i tillegg til det, så er det noe som er helt feil i dagens samfunn.

Jeg skal ta en prat med mitt lokale skattekontor i morgen, og forhøre meg om hva de tenker om saken. Dette er uten tvil et hobbyprosjekt, da jeg jobber vedsiden av. Pengene jeg får er bare bonus på det hele.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt det defineres som hobby eller ikke har ingen sammenheng med om du jobber ved siden av. Skattemessig defineres hobby som en aktivitet som "ikke er egnet til å skape overskudd", alternativt at du tjener mindre enn 30'000 i året. Siden du neppe har i nærheten av 14'000 i månedlige utgifter på denne aktiviteten er den ansett som næring og er skattepliktig.

Det du kan undersøke er om det kan være mer lønnsomt å opprette et enkeltmannsforetak, da vil du blant annet kunne få mulighet til å utgiftsføre og avskrive datautstyret du bruker, du kan (om jeg husker rett) la foretaket leie kontor i hjemmet ditt og derigjennom skaffe deg skattefrie inntekter som utgiftsføres foretaket og så videre.

Det er i det store og hele mange legale måter å redusere skatten fra en slik aktivitet på. Gjør du det riktig kan denne inntekten også inngå i pensjonsgrunnlaget ditt - da får du tilbake penger fra staten når du blir gammel...
Jeg har en plan til deg OP. Bosett deg i et land der asfalt og sykehus er mangelvare iom at du ikke har bruk for disse såkalte godene. Har hørt at vestafrika skal være fint på denne tiden av året. Du slipper ihvertfall å tenke på at noen bruker deler av dine hardt tjente internettdollar på brøyting av veier og lignende tull og tøys.-.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Takk for all svar. Enda så mener jeg at disse pengene ikke burde skattes av, fordi både server og filer ikke ligger i Norge. Jeg har ingen tilknytning til Norge på noe sett bortsett fra annonsene.

At skattemyndighetene skal innblandes i det her, og få meg til å betale skatt er helt bak mål. Jeg skatter i min andre jobb som jeg vier hele livet mitt til. Om jeg må i tillegg betale skatt i tillegg til det, så er det noe som er helt feil i dagens samfunn.

Jeg skal ta en prat med mitt lokale skattekontor i morgen, og forhøre meg om hva de tenker om saken. Dette er uten tvil et hobbyprosjekt, da jeg jobber vedsiden av. Pengene jeg får er bare bonus på det hele.
Vis hele sitatet...
Uansett hva som har blitt sagt synes jeg du gjør lurt i å ta det direkte med skatteetaten. Da viser du hvertfall de at du ikke prøver å sno deg unna og du slipper å sitte med skjegget i postkassa for å ha lurt det unna å betale skatt.
Du kan gjerne drite i å betale skatt, den dagen du får regresskrav blir ditt problem