Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1534
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Hei,

Jeg er per i dag i jobb, men ønsker til høsten å begynne i en ny jobb. Dette mest fordi jeg vil søke nye utfordringer og gå mer i dybden av det jeg jobber med i dag. Det jeg lurer på fra medFreaks er hvordan jeg skal gå frem.
  1. Burde jeg lage en søknad og CV allerede nå, og spør arbeidsgiver om jeg kan bruke han som referanse?
  2. Er det for tidlig (gå ut i fra mars-14) å tenke på jobb til høsten av? Her skal det sies at jeg kan begynne til sommeren, men da tre inn i fast stilling til høsten av.
  3. Hva er best, å ringe den nye jobben å spør litt angående jobbmuligheter, eller å stille opp personlig? Fungerer ikke begge metodene like bra?

Dette er det jeg lurer på p.n, som jeg håper jeg kan få svar på. Godt mulig jeg spør litt mer om situasjoner, og hva som tar seg best ut senere i tråden.
Kan bare si at det er bedre å stille opp personlig enn å ringe.
Spørs vell litt på hva slags type jobb du er ute etter. Hvis du møter opp personlig på den arbeidsplassen jeg jobber på kommer du aldri lengre enn resepsjonen.

1. Det er alltid lurt å holde CV / Linkedin oppdatert til enhver tid.
2. Tidligere du begynner jo større mulighet har du til å få jobben.
3. Få kontakt med den personen som er potensielt din nye arbeidsgiver (tlf, mail, møte opp hvis mulig).
Du legger det frem veldig tungvindt egentlig.
Om du har et mål for hvor og hvordan du ønsker å jobbe blir det mye lettere å gi deg tips.
Du sier du er i jobb og ønsker å gå mer i dybden av det du jobber med i dag.
Hva jobber du med?
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Trådstarter
Hvor jeg jobber har vel ingen innvirkning på spørsmålene jeg stiller. Men la oss si jeg jobber i en klesbutikk, og ønsker å gå mer i dybden ingen klesbransjen. Det finnes butikker som er større, burde jeg da møte opp allerede nå og presentere meg, og spør om de har jobb til meg i sommer og videre - eller burde jeg følge med i avisene?

Hva er best, å ringe eller stille opp? Tenk dere i situasjonen.
Etter erfaring i det siste så er det veldig mange som ikke lengre tar imot en åpen søknad personlig.
Også avhenger dette også om hvilken bedrift dette er. Er det en matbutikk så kan du f.eks levere åpne søknader. Er det kontorjobber eller lignende så blir det litt verre siden du som regel ikke kommer langt inn i bedriften for å levere dette uten en avtale med personen på forhånd.

Åpne søknader er det mange bedrifter som har på nettsidene sine. Der man kan legge inn en åpen søknad så kontakter de deg om de får noe aktuelt som du er en bra kandidat for.
Så alt avhenger egentlig av hvilken type jobb du skal søke og hvor den er. Men jeg mener fortsatt at det å sende elektronisk / mail søknad og CV fortsatt er det beste både for oss og fremtidig arbeidsgiver.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folks!

Enda et spørsmål. Jeg har nå bestemt meg for å finne ny jobb, og jeg vet hvilken jobb jeg skal ha (typ matvarebutikk ish). Burde jeg gå dit å snakke med daglig leder først om muligheter for jobb der, med tiltredelse feks før sommer, eller etter sommer - alt ettersom hva som passer og er ledig der?

Tviler på at det er gunstig å si opp jobben jeg har nå, de har enda ikke snøring i at jeg skal bytte, så det blir nok et sjokk for de når de får vite det. Når burde jeg si fra at jeg slutter??

Takk for all innspill
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan høre om de trenger deltidsfolk, eller vikarer, da dette kan fungere som veien inn til en fulltidsjobb.

Å levere en cv med åpen søknad ser jeg null problem i, da dette bare viser du er interessert, gjerne lever cv og søknad, så kan du evt komme innom et par dager senere og slå av en hyggelig prat, så nevner du at du har levert en åpen søknad.

Absolutt ikke slutt før du er sikker på at du får jobben.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Svaret kjem totalt an på om du er ettertrakta eller ikkje. Er du ettertrakta kan du sende en CV, og få jobb. Er du ikkje ettertrakta kan det ta tid å finne ein god jobb. Er det ei stilling med få kvalifikasjonskrav er det tvilsomt om arbeidsgjevar er veldig villige til å tilsettje deg lang tid i førevegen. Er det harde kvalifikasjonskrav og få om beinet vil truleg arbeidsgjevear strekke seg veldig langt for å slå kloa i deg.