Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1467
Hei,

skal ta et fag på coursera i høst, og trenger dermed tips angående et ide som fungerer bra med python. Jeg er en relativt habil C#-programmerer, så det er derfor kult med et IDE som likner en del på visual studio.

Noen krav er:
  • Syntaks highlighting
  • Prosjekter med mapper osv.
  • Mulighet for å kjøre unit tests (kan sløyfes)
spørs helt hvor mye du forventer, for noe simplistisk kan du se på notepad++ eller SublimeText, som er mer texteditorier med syntaxhightlightning og noen få greie ekstrafeatures.

Om du ønsker en fullstendig IDE så er det Eclipse med pluginen PyDev jeg bruker selv, fungerer helt greit. Men for små prosjekter synes jeg det er greiere å bare fyre opp notepad++ eller SublimeText.
Jeg bruker vim til alt python, python-mode pluginen er veldig grei. Men det er jo men en editor enn et IDE.

SublimeTextEditor 2 er også et godt alternativ :-)
Jeg bruker emacs til alt, pyton inkludert. Jeg anbefaler emacs på det sterkeste.
Det virker dog ikke som om det er det du ser etter. Så, tør jeg anbefale idle? Dette er python sin offisielle IDE, og den er egentlig veldig fin. Den er naturlig nok skreddersydd for python, og den har alt du trenger og måtte drømme om som det språket har å by på. Hvis du er kjent med matlab, så er det en del funksjonalitet som ligner.
For Python foretrekker jeg faktisk terminal-vindu og vim (eller en hvilken som helst annen editor med highlighting og enkel bytting mellom filer). Når det gjelder python-programmering er jeg faktisk betraktelig mer produktiv på linux enn på windows på grunn av dette.

Siden man gjør en god del av debuggingen live med interpreteren synes jeg også arbeidsflyten er såpass annerledes enn med andre språk at IDE'ene innfører flere problemer enn de løser faktisk.
Sist endret av DumDiDum; 7. august 2013 kl. 09:58.
Jeg vil anbefale Ultra-Edit. Den bruker jeg stort sett til alt og den er knallgod synes jeg. Her kan du også styre diverse ting som har med syntaxhighlightning, er noen av fargene ikke bra kan de byttes ut og er der språk som mangler highlightning så er det bare å legge til
Brokkoli!
lor3ntz's Avatar
Trådstarter
Hei, takk for mange gode forslag. Tror til slutt at valget faller på Python Tools for VS. Har aldri helt vent meg til å bruke verktøy som vim og Emacs.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Hei, takk for mange gode forslag. Tror til slutt at valget faller på Python Tools for VS. Har aldri helt vent meg til å bruke verktøy som vim og Emacs.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke et dumt valg akkurat nå, men jeg kan nesten garantere deg én ting: den tiden du setter av til å lære deg vim eller emacs skikkelig (ikke halvveis) vil du trolig anse som den beste investeringen du har gjort i ditt liv når du har kommet over kneika og kan bruke editoren effektivt.
Ah. Vim...
En editor som krever like mye læring som språket du skal programmere i.
Du bruker fort måneder om ikke år på å lære deg en fuckings editor. Og på dette året vil du bruke dust lang tid i forhold til en "normal" editor. Du vil være irritert, føle deg dum og generelt ha kjipe stunder med å lære deg et fuckings verktøy. Og hva får du igjen når du er ferdig? hotkeys du bruker 2% av programmeringstiden.
Hva skal man med en editor? Jo, editere text. Dette gjøres best uten å tenke på hva "@@", "zz", "^/^" eller whatever også skal gjøre. Det å kode, med kode i hodet og ikke hotkeys; er ikke det en bedre måte å jobbe på?

De få gangene du skal inn i en server og editere en linje eller to; helt fair. Å bruke vim som en default editor uten at du er født i 1970 er bare for å kunne skryte av shitten på forum og være 1337 ass...
Helt seriøst, er det noen VIM-brukere som har prøvd en editor som sublime og fortsatt synes VIM, objektivt, er the shit?
Sitat av moret Vis innlegg
Ah. Vim...
En editor som krever like mye læring som språket du skal programmere i.
Du bruker fort måneder om ikke år på å lære deg en fuckings editor. Og på dette året vil du bruke dust lang tid i forhold til en "normal" editor. Du vil være irritert, føle deg dum og generelt ha kjipe stunder med å lære deg et fuckings verktøy. Og hva får du igjen når du er ferdig? hotkeys du bruker 2% av programmeringstiden.
Hva skal man med en editor? Jo, editere text. Dette gjøres best uten å tenke på hva "@@", "zz", "^/^" eller whatever også skal gjøre. Det å kode, med kode i hodet og ikke hotkeys; er ikke det en bedre måte å jobbe på?

De få gangene du skal inn i en server og editere en linje eller to; helt fair. Å bruke vim som en default editor uten at du er født i 1970 er bare for å kunne skryte av shitten på forum og være 1337 ass...
Helt seriøst, er det noen VIM-brukere som har prøvd en editor som sublime og fortsatt synes VIM, objektivt, er the shit?
Vis hele sitatet...
Haha, her må jeg si meg ganske enig.
Jeg føler at jeg mestrer VIM ganske bra, men ikke godt nok til at det skal være noe produktivt.
Jeg kan helt ærlig ikke se hvor produktivt det kan være å benytte seg av denne, omtrent uansett hvor god du er.
Når du skal lære deg å programmere så er det bedre å fokusere energien din på det. Å benytte en standard teksteditor krever _nesten_ ingen opplæring.
Sitat av moret Vis innlegg
Helt seriøst, er det noen VIM-brukere som har prøvd en editor som sublime og fortsatt synes VIM, objektivt, er the shit?
Vis hele sitatet...
o/

For meg er vim the shit, selv etter å ha brukt en haug andre editorer og andre IDE-er. Og selv om jeg kun bruker en brøkdel av funksjonaliteten som finnes.

Men, nå skal det sies at jeg ikke er noen utvikler og tilbringer ikke størstedelen av arbeidsdagen min med å stirre på kode. For meg er vim the shit fordi jeg kan stole på at vi eller vim er tilgjengelig på alle maskiner (bortsett fra de helsikes wintendoene) jeg har noe med å gjøre. Hver eneste gang jeg skal inn på en maskin for å fikse et problem eller endre noe er vi/vim installert uten at noen har måtte ta et aktivt valg for å legge inn favoritteditoren sin.

Da er det enkelt å overføre dette til de gangene jeg skriver kode, hvorfor velge et annet miljø jeg er mindre vant til når jeg har en editor jeg bruker ellers som løser oppgaven finfint?

ps: og man trenger ikke måneder/år for å lære seg å bruke vim. Man trenger en liten uke med banning over at ting er rart for å få inn basics, så kommer resten etter hvert som man får bruk for det. Vil påstå det er like kronglete å lære seg alt mulig fjas i eclipse
Sitat av moret Vis innlegg
Ah. Vim...
En editor som krever like mye læring som språket du skal programmere i.

Helt seriøst, er det noen VIM-brukere som har prøvd en editor som sublime og fortsatt synes VIM, objektivt, er the shit?
Vis hele sitatet...
Ja.

Det er ikke mange kommandoer i vim jeg husker uten å slå opp dog:

Kode

:10                    for å gå til linje 10
:x :s :q              for å save/quit ,save , quit
:%s/ord1/ord2/g  for å bytte ut bytte med ord, støtter regexp. fantastisk verktøy
/ord                   for å leite etter ord, * for å gå til neste
i / esc                for å bytte mellom skrive og ikke-skrive modus
Synes ikke dette er akkurat er uoverkommelig. Multiple filer går ved hjelp av flere terminal-vinduer.

Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg får en fullstendig rein skjerm uten noe som helst annet enn koden min, samt at jeg aldri trenger å ta henda vekk fra tastaturet. Det er altså null forstyrrelser og ingenting annet å fokusere på. Bare meg og koden.

At dette passer såpass godt for meg er nok fordi jeg vesentlig holder på med diverse former for matematisk programmering, enten for å løse spesifikke problem eller implementere algoritmer.. så jeg har relativt lite, men også særdeles komplisert kode. Er lenge siden jeg har holdt på med prosjekter med mer enn 500 linjer (totalen kan være større, men ikke skopet mitt). Skulle jeg holde på med større prosjekter hvor jeg har større behov for å ha oversikt over hele prosjekt hadde jeg også glatt byttet verktøy. For de fleste hobbyprosjekter og skoleprosjekter hadde jeg dog også glatt fortsatt valgt VIM.
Sist endret av DumDiDum; 9. august 2013 kl. 12:20.
Sitat av moret Vis innlegg
Helt seriøst, er det noen VIM-brukere som har prøvd en editor som sublime og fortsatt synes VIM, objektivt, er the shit?
Vis hele sitatet...
Nei.
Men jeg gikk fra Sublime til VIM (Nybegynner i VIM). Dog argumentet ditt om noen har gått fra VIM til Sublime blir litt dumt. "Modal editing" (finnes det bedre ord på Norsk?) er mye mer effektivt og raskere enn noen annen måte å redigere tekst på. Sublime har generelt middels-god VIM støtte, og derfor finner du få folk som holder seg til Sublime etter år med VIM.

Jeg synes dog en crossover av Emacs og VIM hadde vært den beste editoren.
Uansett hvilken editor du velger så prøv å hold deg til 1 editor i begynnelsen og lær deg denne godt. De fleste gode editorer har masse triks gjemt rundt om kring for å få bedre oversikt og lettere navigere rundt i koden som man lærer seg etterhvert, så det er greit å lære deg en editor veldig godt.

Og til syvende og sist er det ikke hvilken editor du bruker som er så veldig viktig - det er hvordan du er til å kode.