Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1832
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Yo

Lurer på om det er noe hensikt i å reservere flysete i det hele tatt? Jeg og en kompis skal til syden, men må punge ut mange hundre for å reservere ett.

Hvis vi ikke reserverer (ligger ann til det), hva vil da skje på flyplassen? Får vi helt tilfeldige seter, uten mulighet til å bestemme noen ting?

Takker
Dere får kanskje, kanskje ikke, sitte sammen. Skal dere til Syden går det vel helt fint, skal dere derimot fly i 12 timer, kan det lønne seg å reservere sete. Men på småturer med små selskaper er det bare noe de tilbyr for å tjene litt mer. Sjekker dere inn sammen er det fullt mulig at dere får sitte sammen.
Jeg og en kamerat reiser ganske ofte med fly sammen (studerer samme sted, reiser hjem med fly i ferier osv) og vi reserverer aldri seter. Så langt har vi likevel endt opp ved siden av hverandre fire av fem ganger. Er dere litt tidlig med å sjekke inn er det som regel mange seter ledige, og dere vil da få tildelt seter sammen. Det er også mulig å selv velge mellom de setene som fortsatt er tilgjengelig (dette kan dog variere fra flyselskap til flyselskap).

Med mindre der absolutt vil sitte sammen ser jeg ingen hensikt med å betale ekstra for å velge sete.
Sist endret av Misoxeny; 7. juli 2013 kl. 23:17.
Du får antagelig velge hvilke seter du er hypp på av de som er igjen når du sjekker inn. Det er ikke noe kjempeproblem å fly uten reservasjon, men kjekt å gjøre det om du er hypp på ekstra beinplass, grei avstand til skjerm, ok rømningsveier mtp nødsituasjoner ol.

"Syden" kan være så mangt men jeg tenker dere overlever en 4timer uten å sitte å holde hverandre i hånda
Du må nesten sjekke med flyselskapet om det er "free seating" eller om dere får tildelt seter. Dersom det siste og dere er veldig opptatt av å sitte med hverandre må dere jo reservere, men at det er verdt "mange hundre" kan jeg ikke tenke meg.

Om det er "free seating" er det bare å stille seg i kø tidlig og velge seter ved siden av hverandre.
Force protection
ShaolinMonk's Avatar
Hadde samme problemstilling for noen uker siden. Du trenger ikke å bestille seter for å bli sittende med hverandre i 9 av 10 tilfeller, men er du 195cm+ så begynner beinplassen å bli litt skral.
OBS: Seteplassene dere får (når dere ikke har reservert) avhenger VELDIG av når dere sjekker inn! Er dere tidlig ute er sjansene for å få bra plasser og ved siden av hverandre MYE større enn hvis dere kommer sent.
Plassene reserveres fortløpende når dere sjekker inn og mange selskap gir dere også mulighet til å justere plassene (blant de ledige) ved innsjekking.
Bare tull å reservere seter. Det er en kjempedårlig investering i forhold til hva du får.

Det er mange som kjøper reserverte seter. Derfor vil du fremdeles måtte velge imellom mange seter. De gangene jeg har reist (kun med ryanair) så mener jeg å huske det var de 3-4 første seteradene som var reservert til "VIP"-reisende, som det så fint heter. Det er kun den første raden helt fremst som har fri beinplass, siden det ikke er seter foran dem igjen. Resten av setene virket veldig som alle de andre setene bak. Kanskje -litt- bedre plass, men ikke verdt en hundrelapp per reisende.

Der tjener ryanair noen fete lette tusenlapper på at folk skal føle seg kjepphøye over andre gitt....

Dere vil i all sannsynlighet få seter sammen. Det er fordi alle andre også vil sitte sammen. Med mindre over 50% av de som flyr er single reisende, med det mener jeg at de ikke har med selskap, så vil dere ha veldig stor sannsynlighet for å sitte sammen. Så fort èn av dere kaprer en seterad, kan dere lett holde av den til de andre i selskapet deres.

Det er ikke vanskelig eller noe å bry seg om.
Sist endret av Taurean; 8. juli 2013 kl. 00:20.