Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 913
Hei. Har en Yamaha P4500 effektforsterker der kanal B er defekt. Den får signal inn men gir ikke noe ut.
Hvordan skal jeg gå frem å feilsøke etter hvilken kompontent som er defekt?
Og hvordan måles komponentene, transistor osv?
Kan gjerne utdype hvilket måleutstyr du har tilgjengelig =)
har multimeter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Halveringsmetoden. Finn et høvelig punkt midt i, f.eks etter forforsterkertrinn. Send inn sinussignal på inngangen. Sjå om det er der. Om ikkje, ta halveringa en gang til - f.eks. til første avkoblingskondensator. Slik holder du på til du har funne feilen.

(dog tilseier kunnskap om forsterkere at utgangstrinnet sannsynligvis er problemet. Det vil ta deg ti minutter å sjekke med halveringsmetoden og signalfølging).

Med multimeter kan du ikkje gjere meir enn å måle basis-emitterspenninga stortsett. For å få fornuftig feilsøking MÅ du ha oscilloskop.
Sist endret av vidarlo; 14. november 2010 kl. 00:35.
så den skal altså måles med strøm på og signal inn ?
problemet er at jeg ikke har peiling på forsterkere.. skal komponentene ohm'es ?
Hadde jeg vært deg, så ville jeg bare droppet å prøve å måle meg til feilen.

Har du en skole med Vg2 Data og elektronikk i nærheten?
Ta heller med deg forsterkeren dit, og hør om de kan feilsøke på den. De har utstyr og lærerne har kunnskap til det =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
så den skal altså måles med strøm på og signal inn ?
problemet er at jeg ikke har peiling på forsterkere.. skal komponentene ohm'es ?
Vis hele sitatet...
Det desidert enklaste er å følge signalet gjennom forsterkeren, og sjå på kva plass du ikkje har signal lenger. Då veit du kva trinn feilen er i, og du kan fokusere på det trinnet, og lodde ut komponenter og teste dei.

Når du spør om komponentar skal resistansmålast så er svaret stortsett nei - motstander ryker sjelden. Ut frå kunnskapsnivået ditt og utstyrsnivået ditt verkar det som ei smått umogeleg oppgåve...