Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1327
Hei folks! Har fått takk i 2 stk triacer "600V 25A"! Tenkte å bruke disse som bryter på coilgunen min istedet for ELKO-bryteren(som forøvrig fungerer helt ok). Det jeg trenger å klarne opp i:

1. Vil jeg merke noen forbedring med tanke på "tapet" i den bryteren jeg bruker nå?

2. Vil triacen takle det? Kondensatorene utgjør tilsammen 350V 1200µF. Hvis jeg skal prøve å beregne strømmen:

R = 0,018(kobber) x lengde(meter) / tverrsnitt(mm^2) = 0,018 x 12 / 0,78 = 0,276 Ohm.
I = U/R = 350 / 0,276 = 1268A.... Regner jo med at dette er feil, og at jeg må ha med kapasitansen på 1200µF for å regne ut strømmen "ordentlig", men da vet jeg ikke formel

3. Mulighet for å parallellkoble triacene? Og jeg aner forresten ikke hvilket bein på triacen som skal hvor... De ser slik ut:

http://picz.no/l/747
Du kan jo begynne med å lese databladet, så får du nok et par svar.
Glemte helt at slike ting har datablad, fant ut hvilke bein som skal til hva Lurer fremdeles på det andre though
Jeg tror dette er rett datablad. Se om du finner noe her
http://datasheet.octopart.com/Q6025R...et-7267775.pdf
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du svir triacen din rimelig glatt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du svir triacen din rimelig glatt.
Vis hele sitatet...
Greit nok Tenkte bare at når ELKO bryteren på 250V 16A greide det, så var det verdt et forsøk. Men triacen bryter jo ikke mekanisk, så kan forsåvidt forstå det

Siste spørsmål i topic: Ville denne funke?

1000V, 180A tyristor
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
...
I = U/R = 350 / 0,276 = 1268A.... Regner jo med at dette er feil, og at jeg må ha med kapasitansen på 1200µF for å regne ut strømmen "ordentlig", men da vet jeg ikke formel
...
Vis hele sitatet...
Regnestykket er nok litt forenklet. Du må ha databladet til kondensatoren din også. Den har en indre motstand som er ganske vesentlig når du opererer med så "ekstreme" verdier som du gjør her.

En slik strømstyrke hadde vel nesten sveiset kontaktene på Elko-bryteren din, hvis den hadde vært reell.

Dessuten er det ikke veldig lenge 1200uF klarer å opprettholde 1268A, hvis det hadde vært riktig. Hvis vi ser bort fra indre motstand, så kan du ta utgangspunkt i tidskonstanten t = RC. Dette er tiden det tar å lade ut kondensatoren med 63%.

t = 0,276 * 1200e-6 = 0,0003312 sekunder. Eller ca 1/3000 sekund.

Man regner en kondensator for helt oppladet/utladet etter 5C, altså:

5 x t = 5 x 0,0003312 sekunder = 0,001656 sekunder. Eller ca 1/600 sekund.

Du får regne dette på nytt når du finner ut mer om den totale motstanden i kretsen din, herunder den indre motstanden i kondensatoren. Du bør finne en indre motstand oppgitt for triacen også.

Så ser du om totalen overstiger pulsstrømtåligheten til triacen, og først da kan du synse litt om hvor holdbart dette er. Problemet med parallellkobling og store strømmer er dekket i tidligere tråder. Det er vanskelig å sørge for at strømmen fordeler seg helt jevnt pga ørsmå forskjeller i indre motstand, og da faller fort mye av lasten likevel på 1 triac.