Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2896
Heisann!

Det har seg slik at jeg trenger 660V DC. Jeg vil gjerne konvertere fra 230V AC -> 660V DC. (Hvis det er for vanskelig vil jeg gjerne ha forslag for 12V DC -> 660V DC.) Ser ut som en Voltage multiplier er det jeg trenger, men hva slags kondensatorer skal jeg bruke? Lurer også på om jeg skal gå for en full-wave eller half-wave.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Det er vel bare å bruke en spole som omformer fra 230 VAC til 660 VAC og deretter koble den på en likeretter.

Omtrent sånn(beklager dårlig tegning og teit oppløsning)

http://img204.imageshack.us/img204/6876/transformatorogdiodebro.jpg

Tar forbehold om feil
spør og på hvor mye strøm(amper/watt) du skal bruker på 660volt og hvilken type belastning der er.
Sist endret av ranvik; 9. juli 2010 kl. 00:24.
Sitat av johante Vis innlegg
Det er vel bare å bruke en spole som omformer fra 230 VAC til 660 VAC og deretter koble den på en likeretter.

Omtrent sånn(beklager dårlig tegning og teit oppløsning)

http://img204.imageshack.us/img204/6...ogdiodebro.jpg

Tar forbehold om feil
Vis hele sitatet...
Det er jo en løsning, men vil helst unngå jobben med å tvinne spolene

Sitat av ranvik Vis innlegg
spør og på hvor mye strøm(amper/watt) du skal bruker på 660volt og hvilken type belastning der er.
Vis hele sitatet...
Krever ikke så mye, skal bare lade opp noen kondensatorer som til sammen utgjør 700-800 µF (Gjerne så kjapt som mulig)
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Det er jo en løsning, men vil helst unngå jobben med å tvinne spolene
Vis hele sitatet...
Du slipper å tvinne spoler, akkurat som du slipper å lage waferen til diodene Transformatorer får du kjøpt i butikken. De transformerer vekselstrøm, så du må, som tidligere sagt, ha en likeretter i tillegg. Det er da viktig å merke seg at 660 VAC ikke tilsvarer 660 VDC. Skal du ha 660 VDC trenger du 660/sqrt(2)=467 VAC før likeretteren. Hvis det ikke er veldig kritisk med akkurat 660 VDC, så finner du nok 230 VAC - 400 VAC-transformatorer ganske lett tilgjengelig. Det vil gi deg 565 VDC.

Sitat av Tyrkeren
Krever ikke så mye, skal bare lade opp noen kondensatorer som til sammen utgjør 700-800 µF (Gjerne så kjapt som mulig)
Vis hele sitatet...
Enhver transformator vil klare en slik effekt, men det kan være lurt å bruke seriemotstander for å ikke ta knekken på diodene i likeretteren, selv om det sannsynligvis går bra uten. Hvis du bare skal lade opp kondensatorene og bruke de til noe bør du også ha en bryter som kobler fra transformatoren når du skal bruke/koble fra kondensatorene.

Husk også at dette er potensielt livsfarlige spenninger, og at du må være SVÆRT forsiktig når du driver på. Ha én hånd i lommen når du er i nærheten av kretsen, sørg for at strømmen er skrudd av når du skal endre på noe, og husk at kondensatorer holder på spenningen når du skrur av strømmen, og at du dermed burde tappe de med motstander før du rører de.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Du slipper å tvinne spoler, akkurat som du slipper å lage waferen til diodene Transformatorer får du kjøpt i butikken. De transformerer vekselstrøm, så du må, som tidligere sagt, ha en likeretter i tillegg. Det er da viktig å merke seg at 660 VAC ikke tilsvarer 660 VDC. Skal du ha 660 VDC trenger du 660/sqrt(2)=467 VAC før likeretteren. Hvis det ikke er veldig kritisk med akkurat 660 VDC, så finner du nok 230 VAC - 400 VAC-transformatorer ganske lett tilgjengelig. Det vil gi deg 565 VDC.


Enhver transformator vil klare en slik effekt, men det kan være lurt å bruke seriemotstander for å ikke ta knekken på diodene i likeretteren, selv om det sannsynligvis går bra uten. Hvis du bare skal lade opp kondensatorene og bruke de til noe bør du også ha en bryter som kobler fra transformatoren når du skal bruke/koble fra kondensatorene.

Husk også at dette er potensielt livsfarlige spenninger, og at du må være SVÆRT forsiktig når du driver på. Ha én hånd i lommen når du er i nærheten av kretsen, sørg for at strømmen er skrudd av når du skal endre på noe, og husk at kondensatorer holder på spenningen når du skrur av strømmen, og at du dermed burde tappe de med motstander før du rører de.
Vis hele sitatet...
Takker, men da lurer jeg på hvilken butikk du finner en 230v-467v/400v trafo??

Men det aller beste hadde vært å få til en "voltage multiplier", som jeg linka til i førsteposten! Ser ut som det er billigere og tar mindre plass! Men jeg trenger altså å finne ut hva slags kondensatorer jeg trenger
Sjekk på Elfa etter plastfilmkondensatorer (polypropylen) med egnet spenningsrating (1000 VDC, for eksempel). Husk at du må regne peak-spenning, som for 230 VAC er 230*sqrt(2)=325 V. Det vil si at du kun trenger to kondensatorer for å oppnå 650 V på utgangen.

Og igjen, husk på bryter for å koble fra strømforsyningen etter du har ladet opp kondensatoren så du ikke belaster strømforsyningen når du belaster kondensatoren. Og pass fingra.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Sjekk på Elfa etter plastfilmkondensatorer (polypropylen) med egnet spenningsrating (1000 VDC, for eksempel). Husk at du må regne peak-spenning, som for 230 VAC er 230*sqrt(2)=325 V. Det vil si at du kun trenger to kondensatorer for å oppnå 650 V på utgangen.

Og igjen, husk på bryter for å koble fra strømforsyningen etter du har ladet opp kondensatoren så du ikke belaster strømforsyningen når du belaster kondensatoren. Og pass fingra.
Vis hele sitatet...
Plastfilm var det ja! Så jeg trenger kun 2 av disse: https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=65-007-88; + 2 dioder beregnet for 1000V?

Har noe elektroerfaring, så skal prøve å passe fingra
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Takker, men da lurer jeg på hvilken butikk du finner en 230v-467v/400v trafo??
Vis hele sitatet...
Elteco leverer ganske billige trafoer frå Polylux, som er grei kvalitet på. 230-400V er rimelig vanlig, og samme er 230-690V trafoer. Begge er mykje brukte spenninger i industri og offshore / skipsfart.

Noratel har garantert slikt også.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Plastfilm var det ja! Så jeg trenger kun 2 av disse: https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa...tem=65-007-88; + 2 dioder beregnet for 1000V?

Har noe elektroerfaring, så skal prøve å passe fingra
Vis hele sitatet...
Ja, det ser ut til å skulle duge. Et lite sikkerhetstips til er å bruke vernebriller. Hvis noe skulle gå galt i de spenningene der kan det gå ganske voldsomt for seg.
Trådstarter
Takk, da vet jeg hva jeg skal se etter
Trådstarter
Liten update: Fikk det til

Men jeg måler 460V DC. Noe som er dobbelte av 230V, ikke 325V. Det er rart, fordi
Sitat av Wikipedia
Each additional stage of two diodes and two capacitors increases the output voltage by twice the peak ac supply voltage
Vis hele sitatet...
Det kan vel ikke være fordi multimeteret mitt måler max 600V? (og ja, jeg har stilt det inn riktig)
Du har koblet akkurat slik som det gjøres i Wikipedia-artikkelen, og er helt sikker på det? Du er også sikker på at du har 230 VAC på sekundærsiden av transformatoren? Jeg tipper at en av disse tingene er synderen.

Det er nok ikke fordi multimeteret ditt måler maks 600 VDC, men det kan være at multimeteret belaster kretsen for mye slik at gjennomsnittspenningen over kondensatoren synker. Står det noe i manualen om motstanden i multimeteret på den innstillingen? Du kan eventuelt måle den selv med et annet multimeter.

En ting å legge merke til er at du har to kondensatorer i serie mellom målepunktene dine, noe som halverer den effektive kapasitansen, som igjen bidrar til at spenningen synker raskere ved belastning. Jeg vil anbefale at du kobler en større kondensator i parallell med seriebanken C4+C2, altså mellom det punktet som er merket med 400V i illustrasjonen på Wikipedia og jord. Du vil da lade opp denne kondensatoren, og kan sette inn en bryter for å koble den fra når den er oppladet (noe som gjerne vil skje i løpet av noen mikrosekunder). Når du kobler den fra og måler den, så vil du kunne se at spenningen synker når du måler den, hvis det er der problemet ligger.

Du må uansett gjøre dette hvis planen er å lade opp en kondensator til den har 650 V over seg.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Du har koblet akkurat slik som det gjøres i Wikipedia-artikkelen, og er helt sikker på det? Du er også sikker på at du har 230 VAC på sekundærsiden av transformatoren? Jeg tipper at en av disse tingene er synderen.

Det er nok ikke fordi multimeteret ditt måler maks 600 VDC, men det kan være at multimeteret belaster kretsen for mye slik at gjennomsnittspenningen over kondensatoren synker. Står det noe i manualen om motstanden i multimeteret på den innstillingen? Du kan eventuelt måle den selv med et annet multimeter.

En ting å legge merke til er at du har to kondensatorer i serie mellom målepunktene dine, noe som halverer den effektive kapasitansen, som igjen bidrar til at spenningen synker raskere ved belastning. Jeg vil anbefale at du kobler en større kondensator i parallell med seriebanken C4+C2, altså mellom det punktet som er merket med 400V i illustrasjonen på Wikipedia og jord. Du vil da lade opp denne kondensatoren, og kan sette inn en bryter for å koble den fra når den er oppladet (noe som gjerne vil skje i løpet av noen mikrosekunder). Når du kobler den fra og måler den, så vil du kunne se at spenningen synker når du måler den, hvis det er der problemet ligger.

Du må uansett gjøre dette hvis planen er å lade opp en kondensator til den har 650 V over seg.
Vis hele sitatet...
- 230V får jeg fra stikk i huset, så der er ikke feilen.
- Finner ikke ut hva motstanden i multimeteret er, men den bør vel være "stor nok"!

Får ta en ordentlig sjekk av koblingen litt senere - nå har jeg nok sett meg blind på den

Når det gjelder kondensatorene ligger de ikke i serie slik C2 og C4 gjør på denne tegningen, fordi jeg dobler spenningen (ikke firedobler)- C3, C4, D3 og D4 finnes altså ikke i kretsen min Målepunktet blir da "jord" og "punktet mellom D2 og C2". Men det er jo absolutt et poeng at kapasitansen er liten! - 68nF Jeg vet ikke hvordan man beregner hvor stor belastning kretsen greier, men hvis den skulle reagere på et multimeter, er det vel forsvinnende lite
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
- 230V får jeg fra stikk i huset, så der er ikke feilen.
Vis hele sitatet...
Du må IKKE gjøre dette uten transformator. Du må i det minste ha en skilletransformator for å isolere kretsen din fra strømnettet. Noe annet er potensielt livsfarlig.

Sitat av Tyrkeren
- Finner ikke ut hva motstanden i multimeteret er, men den bør vel være "stor nok"!
Vis hele sitatet...
Ja, høyst sannsynligvis er den mer enn stor nok, så jeg tviler i grunn på at problemet ligger der.
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Du må IKKE gjøre dette uten transformator. Du må i det minste ha en skilletransformator for å isolere kretsen din fra strømnettet. Noe annet er potensielt livsfarlig.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette ganske potensielt livsfarlig uansett? Ikke meningen å høres dum/ignorant ut, men hvis uhellet først er ute - hvordan skal transformatoren hjelpe meg?
Dersom du har en skilletrafo vil du galvanisk isolere kretsen fra strømnettet. Dette gjør at dersom du er uheldig å ta på den ene av de to fasene, så vil du ikke få støt. Uten skilletrafo kan du få støt fra bare en leder, mens du med skilletrafo må ta på begge lederene for å få støt.

Håper det oppklarer noe...
Trådstarter
Sitat av ZeRKoX Vis innlegg
Dersom du har en skilletrafo vil du galvanisk isolere kretsen fra strømnettet. Dette gjør at dersom du er uheldig å ta på den ene av de to fasene, så vil du ikke få støt. Uten skilletrafo kan du få støt fra bare en leder, mens du med skilletrafo må ta på begge lederene for å få støt.

Håper det oppklarer noe...
Vis hele sitatet...
Virkelig? Man får jo ikke støt av å ta på en leder, når man hverken er i kontakt med jord eller den andre fasen? (ikke at jeg skal prøve heller )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Virkelig? Man får jo ikke støt av å ta på en leder, når man hverken er i kontakt med jord eller den andre fasen? (ikke at jeg skal prøve heller )
Vis hele sitatet...
Med 230V er det stortsett ikkje et problem om du har på deg sko sidan du har såpass jordresistans at det skal litt til før det blir farlig. Med høgare spenninger så blir det brått problematisk, og ein god grunnregel er å ha skiljetrafo om du skal røre nettspenninga i forsøk. Det er bokstaveleg tala billeg livsforsikring.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Med 230V er det stortsett ikkje et problem om du har på deg sko sidan du har såpass jordresistans at det skal litt til før det blir farlig. Med høgare spenninger så blir det brått problematisk, og ein god grunnregel er å ha skiljetrafo om du skal røre nettspenninga i forsøk. Det er bokstaveleg tala billeg livsforsikring.
Vis hele sitatet...
Skjønner at det kan bli et problem med høyere spenninger, men ikke hva godt trafoen skal gjøre...? Jeg får jo 650V i enden uansett(det er målet), og hvis jeg kommer borti en av lederne da, spiller det noen rolle om det er en skilletrafo lengre inn i kretsen?
Det begrenser strømmen slik at du ikke får 25 ampere rett i fletta, og det bidrar til å sikre mot spenningspigger som kan blåse komponentene dine. Det sperrer også ute eventuelle likespenningskomponenter som kan gjøre rimelig mye ugagn.
Stå på gulvet og stapp en strikkepinne inn i stikkontakten. Da kan du kjenne at du er godt nok jorda om du står på f.eks gulvet til at du får støt. Riktignok så kan du ha flaks om det er 400V anlegg i huset ditt, da er den ene fasen ikke spenningssatt, men den andre vil være det.

Siden stikkontakten har et spenningspotensiale i forhold til jord, så vil du kunne bruke jorden som en leder, og ene pinnen i stikkontakten som en annen, og da vil du få støt. Bruker du skilletrafo, så vil ikke den spenningen være i forhold til jord (Med mindre du jorder den ene ledningen da....) Og da kan du ta på ene fasen utan å få støt.

Derfor brukes skilletrafoer...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Skjønner at det kan bli et problem med høyere spenninger, men ikke hva godt trafoen skal gjøre...? Jeg får jo 650V i enden uansett(det er målet), og hvis jeg kommer borti en av lederne da, spiller det noen rolle om det er en skilletrafo lengre inn i kretsen?
Vis hele sitatet...
Det er den skilnaden at du ikkje vil ha 650V relativt til strømnettet og jord i huset - du vil ha 650V på dei to lederane. Kjem du borti en av dei vil du mao. ikkje merke noko, og det er heilt trygt. Kjem du borti begge vil du få straumgjennomgang i det området som er borti begge, og ikkje nødvendigvis gjennom hjertet til beina og jord.

Kort sagt gir det deg mulighet for en feil uten dødelig utfall.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det begrenser strømmen slik at du ikke får 25 ampere rett i fletta
Vis hele sitatet...
I praksis er jo ikkje det et problem for om det får dødeleg utfall eller ikkje - *alle* trafoer kan levere 100-200mA som er plenty til å drepe deg, men forskjellen er om synet blir smelta vekk av flytande kobber etter ei kortslutning.
Sitat av slashdot Vis innlegg
I praksis er jo ikkje det et problem for om det får dødeleg utfall eller ikkje - *alle* trafoer kan levere 100-200mA som er plenty til å drepe deg, men forskjellen er om synet blir smelta vekk av flytande kobber etter ei kortslutning.
Vis hele sitatet...
Ja, det skal vel bare noen få milliampere til for å drepe hvis man snakker om strøm gjennom hjertet, men det er jo ikke alltid det er tilfelle. Det kan like gjerne være snakk om en strøm gjennom den ene armen, eller gjennom håndflaten, og da er enhver begrensning av strømmen positivt. Og induktansen i trafoen vil jo motvirke raske endringer i strøm, uten at jeg tør anslå hvor stor induktans det er i disse trafoene ut fra hukommelsen. Uansett er det ikke hovedgrunnen til at man bør bruke skilletrafo, men det er i hvert fall ingen ulempe.