Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 862
Tenker på å tvinne en spole slik at det blir så sterkt som mulig magnetfelt når man sender strøm igjennom. Hvordan bør den tvinnes med tanke på dette? Jeg mener når det blir flere "lag" med wire, skal jeg fortsette tvinne slik at den går samme vei tilbake, eller skal jeg flytte den rett tilbake dit jeg begynte å tvinne, og tvinne samme vei som starten?

Altså, skal jeg tvinne slik (pilene indikerer retningen jeg tvinner):

1. ---> <--- ---> <--- ---> <---
eller slik
2. ---> ---> ---> ---> ---> --->

Vanskelig å forklare, men jeg klarer ikke å tegne det heller
Spiller ingen rolle.
Trådstarter
Greit å vite Tenkte kanskje at magnetfeltet "opphevet seg selv" hvis jeg tvinnet 2 forskjellige veier, men det er jo det som er enklest så da gjør jeg det
Det vil kun "oppheve seg selv" hvis du snur tvinneretningen — altså hvis du tvinner først med klokken, og deretter mot klokken. Det kan man forstå forholdsvis intuitivt ved å betrakte Ampéres lov, som sier at en elektrisk strøm i en leder vil danne et sirkulært magnetfelt, slik (blå I er strømretning, og rød B er magnetfeltretning):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Electromagnetism.svg/220px-Electromagnetism.svg.png

Hvis du da tenker deg uendelig mange slike ledere lagt tett i tett ved siden av hverandre, så kan man forstå at man ender med et magnetfelt som, med utgangspunkt i illustrasjonen over, peker til venstre over ledningene og til høyre under, og er flatt.

Går du enda litt videre og tenker deg at du lar denne rekken med ledere gå i sirkel, som i en spole, så vil du få et sterkt magnetfelt inne i spolen, og et svakere utenfor, slik som i illustrasjonen av et spole-tverrsnitt under:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Solenoid.svg/220px-Solenoid.svg.png

Da skjønner du kanskje at det ikke spiller noen rolle hvilken av fremgangsmåtene du bruker, og at feltet kun vil oppheves/svekkes hvis du skifter "rotasjonsretning" på lederne.
Sist endret av Provo; 24. juni 2010 kl. 15:23.