Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1581
Driver sånn sakte og bygger min egen coilgun, men har et problem med spolen. Kondensatoren er på 330v 500µF og når jeg kobler inn spolen i kretsen blir det bare et stort smell, som om jeg kortslutta kondensatorne, og det blir heller ikke noe merkbart magnetfelt...

Spolen er laget av 6-7 meter isolert aluminiumledning, med kvadrat 0,08mm. Inni isoleringen er det flere tråder tvinna. Noen åpenbare feil?
Trodde ikke spolen skulle være isolert jeg :O
Correct me if im wrong...
Si meg - hvor mye spenning ladder du kondensatoren opp med?
prøv med litt større kvadrat på ledningen i spolen, så skal du se det blir et mer merkbart magnetfelt
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
prøv med litt større kvadrat på ledningen i spolen, så skal du se det blir et mer merkbart magnetfelt
Vis hele sitatet...
Da vil også totale lengden til spolen bli mindre, men det gjør vel ikke noe? Og er det meningen at det skal komme et "poof", som i ene kortslutning?

Har foreløbig prøvd å lade kondensatoren opp til ~300V og nedover
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Da vil også totale lengden til spolen bli mindre, men det gjør vel ikke noe? Og er det meningen at det skal komme et "poof", som i ene kortslutning?

Har foreløbig prøvd å lade kondensatoren opp til ~300V og nedover
Vis hele sitatet...
Prøv med mer kabel og flere runder.
Ja det skal smelle når du kobler det til vil eg tru, alle filmene eg har sett på youtube smeller det på
øker du tverrsnittet, og har samme antall viklinger blir den totale ledningslengden lengre
Er ikke sikkert det er noe feil. Jeg vet ikke induktansen i spolen din, men resonansfrekvensen er gitt av f=1/(2·pi·sqrt(L·C)). En kvart periodetid er dermed T/4=pi·sqrt(L·C)/2, og det er tiden det tar for kondensatoren å lade seg ut til 0 V. Med C=500 µF kan du se at du må ha en L=800 µH for å få en utladningstid på 1 ms. Og jeg blir ikke forbauset om spolen din har lavere induktans enn som så.

Har du testet med å ha et svært lett prosjektil plassert noen millimeter utenfor spolen når du lader den ut for å se om den flytter på seg?

Det kan være en tanke å gå fra mekanisk bryter til en halvlederbryter, ettersom gnisten som oppstår ved mekanisk slutting av kretsen er en god del bortkastet energi.

Du bør forresten også ha dioder i parallell med kondensatorene med sperreretning mot orginalt oppladet spenning for å forhindre at kondensatorene blir ladet med feil polaritet når utladningen passerer 0 V.

Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg
Trodde ikke spolen skulle være isolert jeg :O
Correct me if im wrong...
Vis hele sitatet...
Du er herved korrigert. Spolelederen må nødvendigvis være isolert med lakk eller annen isolator for at det ikke skal bli kortslutning mellom viklingene.
Sist endret av Provo; 6. april 2010 kl. 08:51.
Nå består spolen 0,75mm^2 ledning, ca. 4 meter lang.. Skulle vel hatt noe 0,3-0,5mm

Sitat av Provo Vis innlegg
Er ikke sikkert det er noe feil. Jeg vet ikke induktansen i spolen din, men resonansfrekvensen er gitt av f=1/(2·pi·sqrt(L·C)). En kvart periodetid er dermed T/4=pi·sqrt(L·C)/2, og det er tiden det tar for kondensatoren å lade seg ut til 0 V. Med C=500 µF kan du se at du må ha en L=800 µH for å få en utladningstid på 1 ms. Og jeg blir ikke forbauset om spolen din har lavere induktans enn som så.

Har du testet med å ha et svært lett prosjektil plassert noen millimeter utenfor spolen når du lader den ut for å se om den flytter på seg?

Det kan være en tanke å gå fra mekanisk bryter til en halvlederbryter, ettersom gnisten som oppstår ved mekanisk slutting av kretsen er en god del bortkastet energi.
Vis hele sitatet...
Takker, så jeg må altså øke L eller C? Er jo en mulighet å øke til 1mF. Vet ikke hvordan jeg skal beregne L, men regner med at jeg må øke tversnitt/lengde/viklinger? Men hvis jeg øker noe av dette, vil jo spolen stå "lengre ut"(tar mere plass) fra prosjektilløpet - vil ikke dette være dumt?

Har fått et lite objekt til å bevege seg, men ikke ut av løpet Hvor får jeg tak i halvlederbrytere? Eventuelt lage en "manuell" bryter selv, for å se

Forresten, prosjektilløpet(det spolen er viklet rundt) skal vel ikke være av jern? Sånn for å være heeelt sikker..

Sitat av Provo Vis innlegg
Du bør forresten også ha dioder i parallell med kondensatorene med sperreretning mot orginalt oppladet spenning for å forhindre at kondensatorene blir ladet med feil polaritet når utladningen passerer 0 V.
Vis hele sitatet...
Slik mener du?
Vist du likeretter spenningen ut av stikk kontakten i huset ditt vil du få en ca. 330vdc ut. Bruk heller en tyristor eller en triac istedenfor en slik "manuel" bryter da denne både kan være farlig, lite praktisk og minske effekten pgr. lysbuen som går mellom polene i kontakten.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Slik mener du?
Vis hele sitatet...
Snu diodene motsatt vei. Nå kommer diodene til å kortslutte.

Hva triac/bryter angår, så vil det beste være å gå til anskaffelse av effektbryter. Men det er forøvrig ganske kostbart vil jeg tro.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Nå består spolen 0,75mm^2 ledning, ca. 4 meter lang.. Skulle vel hatt noe 0,3-0,5mm
Vis hele sitatet...
Kan være en fordel å ha lavere tverrsnitt på lederen, ja, slik at du får flere viklinger på mindre plass.

Sitat av Tyrkeren
Takker, så jeg må altså øke L eller C? Er jo en mulighet å øke til 1mF. Vet ikke hvordan jeg skal beregne L, men regner med at jeg må øke tversnitt/lengde/viklinger? Men hvis jeg øker noe av dette, vil jo spolen stå "lengre ut"(tar mere plass) fra prosjektilløpet - vil ikke dette være dumt?
Vis hele sitatet...
Økt lengde gir lavere induktans, mens økt tverrsnitt på spolen og større antall viklinger gir høyere induktans. Men at utladningen går fort er ikke nødvendigvis noe utelukkende negativt.

Sitat av Tyrkeren
Har fått et lite objekt til å bevege seg, men ikke ut av løpet
Vis hele sitatet...
Husk at objektet vil trekkes mot midten av spolen så lenge du har et magnetfelt. Derfor bør du beregne slik at magnetfeltet har opphørt i størst mulig grad i det prosjektilet passerer midten, slik at det ikke blir holdt tilbake.

Sitat av Tyrkeren
Hvor får jeg tak i halvlederbrytere?
Vis hele sitatet...
Se etter tyristorer på f.eks. www.elfa.se. Noen kaller det SCR (Silicon Controlled Rectifier) i stedet, mens de kaller hele gruppen med SCR, TRIAC osv for tyristorer. Så altså, se etter en komponent som enten heter tyristor eller SCR.

Sitat av Tyrkeren
Forresten, prosjektilløpet(det spolen er viklet rundt) skal vel ikke være av jern? Sånn for å være heeelt sikker..
Vis hele sitatet...
Nei, det bør ikke være av jern. Det bør ikke være av ferromagnetisk materiale, og heller ikke av et strømledende materiale. Et ferromagnetisk materiale vil blokkere for deler av magnetfeltet, om jeg ikke husker feil i farten, i tillegg til at det vil bruke energi på å snu de magnetiske domenene. Et strømledende materiale vil bruke energi på eddy-currents.

Sitat av Xzip
Vist du likeretter spenningen ut av stikk kontakten i huset ditt vil du få en ca. 330vdc ut.
Vis hele sitatet...
Bruk alltid transformator, selv om du skal ha samme spenning.
Takk for svar, da tror jeg at jeg skaffer meg noe 0,4mm2 kabel, og eksperimenterer litt med prosjektilplassering

Sitat av Provo Vis innlegg
Økt lengde gir lavere induktans, mens økt tverrsnitt på spolen og større antall viklinger gir høyere induktans.
Vis hele sitatet...
Men økt lengde gir jo også flere viklinger, så det går vel et punkt hvor spolen er blitt så tykk at det ikke lønner seg med mer lengde? (da jeg bruker mer lengde per vikling)
Sist endret av Tyrkeren; 7. april 2010 kl. 23:02.
Åja, vi snakker om to forskjellige lengder! Lengden jeg snakker om er lengden på selve spolen (lengden på sylinderen, for å si det slik), ikke lederen.

Du kan se formel for spole med luftkjerne (øverste likning) i linken under. Hvis jeg husker riktig forutsetter den kun ett lag med viklinger, men den gir i det minste en god pekepinn på hvordan forskjellige parametere påvirker induktansen, samt omtrentlig verdi på induktansen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inducto...tance_formulas