Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1467
For to uker siden på TVNorge så ble det vist en dokumentar som het "Elefantmannen" om mannen som lider av en sjelden sykdom som heter neurofibroma. Denne sykdommen gjør at han får store svulster i nervesystemet i ansiktet og på ryggen.

Huang Chuncai, som mannen heter, er fra en fattig familie som på ingen måte kunne betale for hans operasjoner.
Derfor fikk TV-produsenter lov til å filme familiens liv i mot å sponse operasjonene.

Bilde av Huang Chuncai (obs: ikke pent)


Elefantmannen er en dyp og kompleks dokumentar om en mann fanget i en ensom verden
Vis hele sitatet...

Det jeg nå lurer på er om det er en fortsettelse av det som ble vist på TVNorge?

Det ser ikke ut som det er flere deler, men dokumentaren virket bare halvferdig etter som vi ikke fikk se hvordan det gikk etter hvert med han. Vi fikk heller ikke se de resterende operasjonene han ville få.


Edit: Engelsk tittel på dokumentaren er "I am the elephant man".
Sist endret av Grimdoc; 5. juli 2009 kl. 12:57.
vet ikke om det er flere deler, men det kommer sikkert til å bli vist til neste år.
de har jo to kanaler så det kommer sikkert i reprise om litt. eller så kan du jo så litt på the WWW om du finner den der.
Er det han her du refferer til? http://channel.nationalgeographic.co...-4210/Overview

EDIT: Stod litt mer om hva som har skjedd med han i det siste her; http://channel.nationalgeographic.co...w03#tab-update
Sist endret av Toak; 5. juli 2009 kl. 13:07.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
vet ikke om det er flere deler, men det kommer sikkert til å bli vist til neste år.
de har jo to kanaler så det kommer sikkert i reprise om litt. eller så kan du jo så litt på the WWW om du finner den der.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har jo sett dokumentaren. Trenger ikke se reprise, men jeg vil vite om det er en fortsettelse på den første dokumentaren. Den virket ufullstendig.

Sitat av Toak Vis innlegg
Er det han her du refferer til? http://channel.nationalgeographic.co...-4210/Overview

EDIT: Stod litt mer om hva som har skjedd med han i det siste her; http://channel.nationalgeographic.co...w03#tab-update
Vis hele sitatet...
Ja, det er han.
Takk for den siste linken, men det er altså ikke så mye mer som har skjedd med han da.
Sist endret av Grimdoc; 5. juli 2009 kl. 13:26.
Har ikke mer informasjon om dokumentaren, men angående neurofibroma anbefaler jeg filmen Elefantmannen fra 1980.
elefant...? ser ut som noen har fylt stakkaren opp med vann, og alt bare har blit strekt til faen...

Synes det er trist at TV Norge sender slike programmer. derimot et pluss at produsentene sponser operasjonene... Leve på andres elendighet kaller jeg det
Sitat av Jehes Vis innlegg
Har ikke mer informasjon om dokumentaren, men angående neurofibroma anbefaler jeg filmen Elefantmannen fra 1980.
Vis hele sitatet...
Som igjen er løst basert på historien om den opprinnelige Elephant Man, Joseph Merrick (1862 - 1890)
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
elefant...? ser ut som noen har fylt stakkaren opp med vann, og alt bare har blit strekt til faen...

Synes det er trist at TV Norge sender slike programmer. derimot et pluss at produsentene sponser operasjonene... Leve på andres elendighet kaller jeg det
Vis hele sitatet...
Så vi andre i verden bør skånes for å se sykdommene til de som lider?
Såklart er det et heslig syn, men samtidig er det ganske interessant.

Du vil at TV-produsenter skal sponse, men ikke få selge dokumentaren de lager til TV-kanalene?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Så vi andre i verden bør skånes for å se sykdommene til de som lider?
Såklart er det et heslig syn, men samtidig er det ganske interessant.

Du vil at TV-produsenter skal sponse, men ikke få selge dokumentaren de lager til TV-kanalene?
Vis hele sitatet...
Tydelig at du leser det du vil lese.

Jeg mener at denne typen program ikke er noe som egner seg for en såpass useriøs kanal som TV Norge, de har flere programmer av denne typen, og jeg synes synd på de det gjelder, og familiene deres, som sliter, og sitter såpass hardt i det, at de ikke kan gjøre annet enn å gå med på det Produsentene tilbyr.

Jeg mener ikke vi skal skånes, men på TV Norge er de IKKE seriøse. Og jeg mener ikke slike programmer passer på en useriøs kanal - Punktum
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Tydelig at du leser det du vil lese.

Jeg mener at denne typen program ikke er noe som egner seg for en såpass useriøs kanal som TV Norge, de har flere programmer av denne typen, og jeg synes synd på de det gjelder, og familiene deres, som sliter, og sitter såpass hardt i det, at de ikke kan gjøre annet enn å gå med på det Produsentene tilbyr.

Jeg mener ikke vi skal skånes, men på TV Norge er de IKKE seriøse. Og jeg mener ikke slike programmer passer på en useriøs kanal - Punktum
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke TVNorge sende slike dokumentarer for å ØKE sin "seriøsitet" da?
Om du mener programmene av denne typen er seriøse, og du sier TVNorge har sendt flere av denne sorten dokumentarer, så hvordan kan du da si at kanalen er så useriøs?

Uansett tror jeg at jeg har fått svar på det jeg ville vite, om det i så fall blir en fortsettelse på dokumentaren så er det en god stund til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg mener ikke vi skal skånes, men på TV Norge er de IKKE seriøse. Og jeg mener ikke slike programmer passer på en useriøs kanal - Punktum
Vis hele sitatet...
Kvifor har seriøsiteten til ein kanal noko å sei, om programmet er seriøst? Og kva legg du i det vage begrepet seriøst? Er Discovery seriøs kanal? Det er jo underholdning, rett nok litt djupare enn TV Norge, men ikkje veldig mykje...

Er NRK seriøse? Er BBC?

Eg vil sei at det som har noko å sei i ein slik situasjon er om produsenten av programmet har handsama menneska som er med verdig og respektfullt - ikkje kva kanal som sender det.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hvorfor kan ikke TVNorge sende slike dokumentarer for å ØKE sin "seriøsitet" da?
Om du mener programmene av denne typen er seriøse, og du sier TVNorge har sendt flere av denne sorten dokumentarer, så hvordan kan du da si at kanalen er så useriøs?

Uansett tror jeg at jeg har fått svar på det jeg ville vite, om det i så fall blir en fortsettelse på dokumentaren så er det en god stund til.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikkeTV Norge fremstiller problemene på en seriøs måte, de gjør personene til freaks og outsidere, derfor har jeg sluttet å se på TV Norge.

Slashdot: De koser seg på andres ulykke, Tv kanalen, og produsentene. Og "vi" underholdes av det. Gjør meg kvalm.

Men then again, det blir hva du gjør det til
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg synes ikkeTV Norge fremstiller problemene på en seriøs måte, de gjør personene til freaks og outsidere, derfor har jeg sluttet å se på TV Norge.

Slashdot: De koser seg på andres ulykke, Tv kanalen, og produsentene. Og "vi" underholdes av det. Gjør meg kvalm.

Men then again, det blir hva du gjør det til
Vis hele sitatet...
Har du sett dokumentaren?
Om ikke, så ikke prøv å si at de har fremstilt noe feil.
Om du har, så vil jeg gjerne få høre hva du mener er fremstilt feil.

Koser seg på andres ulykke? De sender et program som viser at andre i verden har det vondt, for å belære det norske folk om menneskers problemer.
Men etter som du ikke kan tolke en norsktekstet dokumentar engang, så kan du jo bare skru av fjernsynet for godt.

Den som sier at dette programmet var underholdende, i den form av humoristisk, er jo en sjuk jævel.
Sist endret av Grimdoc; 5. juli 2009 kl. 17:52.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Koser seg på andres ulykke? De sender et program som viser at andre i verden har det vondt, for å belære det norske folk om menneskers problemer.
Vis hele sitatet...
Hvis det er slik, hvorfor er det så mange slike dokumentarer om marginale grupper med annerledes utseende fremfor dokumentarer om sykdommer som rammer millioner av mennesker, f.eks. malaria og hiv?
Det er mange sykdommer folk burde vite mer om, men det er "freaks" folk synes det er spennende å se på. Folkeopplysning my ass.
drQ
Egendefinert
Slike program er ikke egentlig min cup of tea, men jeg tror nok de typiske "TVNorge-dokumentarene" i og for seg er seriøse nok i seg selv. I hvert fall slik at de ikke latterliggjør på noen direkte måte.

Hva som er seriøst eller ikke er ikke noen lett diskusjon. Dette forhøyer definitivt ikke en kanals seriøsitet. Men folk vil jo se det, og jeg synes ikke det er nok til å stemple kanalen som useriøs. Jeg synes Dagsrevyen vier altfor mye tid til kongefamilien, men vi får nå bare leve med enkelte ting.

Men det er jo ingen som helst tvil om at mange av disse dokumentarene, og ikke minst TVNorges presentasjoner (og antall) er en slags freakshow. I moderne form. Dette var nok kanskje litt av grunnen til at folk besøker denne tråden òg...

Likevel er det jo alltid en menneskelig side ved slike tilfeller. Der synes jeg filmen ("Elefantmannen") er bra, foruten freak-delen. En del dokumentarer klarer nok også å treffe bra på dette punktet.

Kanskje er det en fordel for oss å innse at selv om folk er anderledes er de ikke så veldig forskjellig fra oss selv.
Sitat av drQ Vis innlegg
Likevel er det jo alltid en menneskelig side ved slike tilfeller. Der synes jeg filmen ("Elefantmannen") er bra, foruten freak-delen. E
Vis hele sitatet...
Se Freaks fra 1932. Der får du både "freaks" og " bra, menneskelig". Anbefales alle.