Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1360
Vet om flere voksne som husker dette fra barndommen, blant annet læreren jeg hadde i 7. klasse. han sa at det var noe de skrapte foten sin på så smallt og knitret det OSV, men det ble forbudt fordi det kunne ta fyr i kjolene til damene som trødde på det

Er det noen her som vet noe mer om dette og eventuelt hvor man får tak i det?
Husker jeg hadde noe sånn når jeg var mindre, tror de selger de på sånne "jallabuer" rundt 17.mai
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Kanskje det var sølvfulminat eller blyfulminat. Det er en tråd om blyfulminat i Eksplosiver delen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De bruker ikke Bly fulminat i leketøy.
Det er altfor stabilt og brisant.
Jeg på min side tror det er en kaliumkloratbasert komposisjon. I gamle dager ble KClO3 brukt mye, bl.a. i ugressalt, så man kan ikke se bort i fra at det hadde mer utbredt bruk også på andre steder. Og alle som har hatt svovel og KClO3 i en morter vet at det knitrer godt og er jævlig ustabilt.